Cum merg afacerile de familie in Romania
afaceri de familiecifra de afaceriafaceri de familie din romaniaantreprenorian financiar
Potrivit sondajului PwC Family Business Survey trei sferturi dintre afacerile de familie din Romania au inregistrat o crestere a cifrei de afaceri.
Sondajul a fost realizat pe un esantion global de 2.378 proprietari si directori de afaceri de familie din peste 40 de tari, inclusiv Romania. Au fost luate in considerare companiile de familie cu o cifra de afaceri mai mare de 5 milioane de dolari, noteaza Mediafax.
Astfel, 74% dintre afacerile de familie din Romania au inregistrat o crestere a cifrei de afaceri in ultimul an financiar. Antreprenorii sunt mai precauti decat omologii lor la nivel global in ceea ce priveste viitorul. Ei sunt preocupati mai ales de situatia economica generala si de inasprirea competitiei.
Sursa citata mentineaza ca 62% dintre respondentii romani se asteapta la o crestere constanta a afacerii lor in urmatorii cinci ani, iar alti 13% mizeaza pe o crestere rapida si agresiva.
Printre cele mai importante provocari pentru afacerile de familie din Romania se numara nevoia de continua inovare, instabilitatea pietei, atragerea personalului cu abilitati cheie, competitia acerba si globalizarea accentuata. Mai mult decat atat, pentru a continua sa creasca trebuie sa se adapteze mai repede, sa inoveze mai devreme si sa-si profesionalizeze felul in care isi desfasoara operatiunile.
In ciuda mediului economic dificil, afacerile de familie trebuie sa fie dinamice si adaptabile.
"Este clar ca au aparut noi provocari la orizont pentru afacerile de familie: contextul economic este mai dificil, competitia mai agresiva, presiunea asupra preturilor este in crestere, iar schimbarile se produc cu o viteza din ce in ce mai mare.
Cu toate acestea, afacerile antreprenoriale dau dovada de rezistenta si de capacitate de adaptare, ele fiind fundamentul unei cresteri economice sanatoase. Totusi, exista o dinamica a familiei (family factor) care poate avea un impact major asupra companiei, impact care pare sa fie ignorat de catre cei mai multi respondenti", a declarat Alexandru Medelean, liderul echipei de servicii integrate pentru antreprenori si afaceri de familie din cadrul PwC Romania.