Semestrul 1, 2015: Companiile din Romania au investit cu 30% mai mult in programe de stress management
stress managementmanagementul conflictelorleadership autentic
Companiile din Romania au alocat bugete mai mari pentru programe de stress management, managementul conflictelor, leadership autentic si group coaching in primul semestru din 2015, comparativ cu aceeasi perioada a anului trecut, potrivit HPDI, firma ce furnizeaza solutii de leadership si dezvoltare a resurselor umane prin programe de training, coaching si teambuilding.
Ingrijorarea companiilor privind stresul la locul de munca este fireasca, avand in vedere ultimele concluzii ale Agentiei Europene pentru Securitate si Sanatate in Munca. Potrivit acestora, stresul la locul de munca este perceput drept un fenomen curent de peste 50% dintre salariatii din 31 de tari europene, inclusiv Romania.
Mai mult, la nivelul Europei, nivelul pagubelor provocate de stres este estimat la aproximativ 100 de miliarde de euro anual, in Romania acesta ridicandu-se la 1,5 miliarde de euro, ceea ce inseamna 1% din PIB, arata sursa citata.
“Fata de prima jumatate a anului trecut, in 2015 cererile pentru programe de stress management au crescut cu 30%. Si pentru ca, de multe ori, stresul genereaza conflicte, incepand din acest an am sustinut si traininguri de managementul conflictelor, care au fost primite foarte bine”, spune Petru Pacuraru, managing partner si trainer HPDI.
Companiile mici isi maresc bugetele de training
Companiile care au investit cel mai mult in primul semestru din 2015 in trainingul angajatilor au provenit din domeniile automotive, productie si comert. De cealaltã parte, bãncile au fost mai retinute in aceastã privintã fatã de anii trecuti.
"Anul acesta, firmele mari au avut tendinta de a reduce bugetele pentru training, dar au venit din urma companiile mici si mijlocii care au inteles importanta acestor cursuri si au investit sume mult mai mari decat in trecut", precizeaza Petru Pacuraru.
De asemenea, participarea la trainingurile de specialitate nu mai este "privilegiul" exclusiv al oamenilor din top management.
"Companiile vor ca toti angajatii lor sã fie bine pregãtiti, nu doar managerii, si cautã programe personalizate, concentrate punctual pe problemele cu care se confrunta", mai spune Pãcuraru.
In ceea ce priveste varsta participantilor la traininguri, specialistul HPDI este de parere ca cei mai tineri (intre 20 -35 de ani sau asa-numita Generatie Y) sunt mai putin concentrati pe cariera in comparatie cu cei din Generatia X (35-50 de ani), dar si mai refractari la solutiile clasice de training. In schimb, odata convinsi de utilitatea cursurilor, reprezentantii generatiei Y vor fi mai cooperanti, mai curiosi si mai eficienti decat cei mai varstnici.
"Avem constant participanti care la modul declarativ le stiu pe toate si in training sunt surprinsi de cat de putin aplica din ceea ce stiau. Totusi, rezistenta la schimbare este din ce in ce mai mica, iar oamenii imbratiseaza mai usor nevoia de invatare", concluzioneaza Petru Pacuraru.