Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici

Cum realizati cel mai eficient buget de venituri si cheltuieli


Cum realizati cel mai eficient buget de venituri si cheltuieli
de la 16 Nov. 2017
Tags: bugetafacerifirme

Fara buget, nu are sens sa va ganditi la afaceri! Definitia bugetului este simpla: planificarea veniturilor si cheltuielilor unei firme pe o anumita perioada de timp. In functie de tipul de buget, trebuie sa tineti cont si de anumiti indicatori, dar lucrurile sunt, in esenta, banale.


Cu alte cuvinte, pentru a sti unde va gasiti si, mai ales, unde vreti sa mergeti cu afacerile dvs. este mai mult decat necesar sa cunoasteti resursele pe care le veti consuma si, estimativ, veniturile pe care le veti inregistra.

Bugetul nu este doar un instrument util analistilor financiari. De la primii oameni care isi planificau cu mare atentie arcurile si sagetile, in functie de vanatul asteptat, si pana la megacompaniile cu miliarde de euro cifra de afaceri, bugetul a evoluat doar in cateva aspecte nu neaparat esentiale.

Un singur lucru a ramas la fel: fara buget, nu are sens sa va ganditi la afaceri! Vremea deciziilor luate orbeste (daca a fost vreodata aceasta vreme) a apus total si pe piata este loc doar pentru cei organizati. Care stiu de unde vin, unde sunt si unde vor sa ajunga. Nimeni nu stie mai bine decat dvs. faptul ca termenul de afaceri inseamna miros, talent, agerime, inteligenta si viteza de reactie. La fel insa, afacerile inseamna si imblanzirea acestei fiare reprezentate de tot ce inseamna contabilitate, management
financiar, analiza si previziuni financiare.

Mai ales in ultimii 20 de ani, cand mottoul a devenit: profit cu orice pret!, bugetul, cel clasic, de venituri si cheltuieli este o necesitate si fiecare firma care se respecta il utilizeaza. S-au lansat aplicatii informatice avansate si complicate, au aparut peste noapte teoreticieni care ofera sfaturi minune contra unor sume considerabile.

Dar totul se reduce la doi parametri simpli care, in traducere libera, se rezuma la:
- cat vindeti,
- cat cheltuiti.

In aceeasi ordine de idei, ecuatia la fel de simpla prin care din venituri se scad cheltuielile si se obtine, astfel, profitul nu reprezinta decat un exercitiu financiar pe care trebuie sa-l aveti permanent in minte.

Important!
Daca bugetul este un exercitiu cu care nu sunteti prea obisnuit, nu trebuie, in nici un caz, sa cadeti in capcana unei gandiri negativiste. Nu va trebuie nici doctorate in economie si nici angajati recrutati din randurile fostilor ministri de finante!

Tot ceea ce aveti nevoie sunt un pix si o bucata de hartie. Cele mai eficiente bugete asa se construiesc, prin schitarea liniilor generale. Puteti apoi sa detaliati totul intr-un program informatic special sau, mult mai simplu, in Microsoft Excel, aplicatie din pachetul Microsoft Office.

Care este cel mai bun buget?

O intrebare normala in conditiile in care sunt trei tipuri principale de buget:
- bugetul de venituri si cheltuieli,
- bugetul de investitii,
- bugetul de numerar (cash-flow-ul),

Pe langa acestea trei, daca vreti sa intrati in detalii, va puteti gandi si la:

- bugetul de incasari,
- bugetul de plati,
- bugetul administratiei generale,
- bugetul de achizitii,
- bugetul de distributie,
- bugetul de marketing, reclama si publicitate,
- bugetul de aprovizionare,
- bugetul de resurse umane.

In aceste conditii, este normal sa va puneti intrebarea:

Care este cel mai bun buget pentru firma mea?

Raspunsul nu poate fi decat unul: cel mai bun buget este cel care va ofera garantia ca luati orice decizie privind supravietuirea si dezvoltarea in deplina cunostinta de cauza. La fel de adevarat este ca bugetul cel mai bun este bugetul in care cifra finala este cu plus si cu cat mai multe zerouri.

Sfatul nostru
De fapt sunt... doua sfaturi si dvs. il alegeti pe cel pe care il considerati aplicabil in conditiile speciale ale firmei dvs. Puteti merge de la particular la general sau invers. Adica, puteti incepe cu bugetul de venituri si cheltuieli, mergand apoi in detaliu catre bugetele de achizitii, de distributie sau resurse umane. Daca aveti o firma mare, cu activitati importante si complexe, recomandarea noastra este sa mergeti de la detaliu la general. Bugetul mare va fi o suma de bugete pe activitati sau departamente.

Ceea ce trebuie sa stiti insa referitor la bugetul unei firme este ca notiunea de buget se refera, in primul rand, la bugetul de venituri si cheltuieli (celebrul BVC). Cand discutati despre buget, in fata angajatilor sau a actionarilor, la acest buget trebuie sa va raportati. Nu e mai putin adevarat faptul ca, in final, acesta este bugetul care va arata cum stati. Adica daca stati pe petale de trandafiri sau pe... spini.

Cum intocmiti cel mai eficient buget de venituri si cheltuieli

Cine spune ca exista o reteta-tip a intocmirii unui buget de venituri si cheltuieli este ori inconstient, ori... analist (din specia celor ce vin la televiziune si ne impuie capul cu fel si fel de trasnai privind mersul economiei romanesti si mondiale). Ei bine, o astfel de reteta nu exista! Si nu exista din simplul motiv ca nu exista nici doua firme identice ca doua picaturi de apa.

Factorii interni si factorii externi contribuie la asigurarea unui climat propriu fiecarei afaceri, asa ca, pentru realizarea celui mai bun buget de venituri si cheltuieli, asezati-va comod in fata hartiei sau a computerului si identificati din ce se compun (ne referim, desigur, la cifre) urmatoarele doua secvente:

Secventa Venituri
- venituri din vanzarea de produse finite,
- venituri din vanzarea de materii prime,
- venituri din prestarea de servicii.

Secventa Cheltuieli
- cheltuieli de personal,
- cheltuieli de formare profesionala,
- cheltuieli cu organizarea de evenimente (cursuri, targuri, expozitii),
- cheltuieli de intretinere si reparatii,
- cheltuieli cu chirii,
- cheltuieli cu asigurari,
- cheltuieli de reclama si publicitate,
- cheltuieli de transport,
- cheltuieli de deplasare,
- cheltuieli cu serviciile bancare,
- cheltuieli cu serviciile executate de terti,
- cheltuieli cu materiile prime,
- cheltuieli administrative,
- cheltuieli cu materiale consumabile,
- cheltuieli cu energie si apa,
- cheltuieli de leasing,
- cheltuieli cu comisioane si onorarii,
(Aceasta lista poate continua in functie de cheltuielile pe care le faceti, fie si sporadic.)

Important!
Un buget de venituri si cheltuieli este un instrument care va indica in orice moment starea de sanatate a firmei dvs. Fara o analiza atenta si periodica insa bugetul este inutil. De asemenea, bugetul presupune si un effort permanent (incarcarea informatiilor, verificarea lor si analiza rezultatelor) care, daca este neglijat fie si o luna sau doua, duce la anomalii ce va pot furniza date eronate. Cu alte cuvinte, decat sa faceti un buget si apoi sa-l uitati prin cine stie ce computer, mai bine renuntati. Desi, asa cum spuneam, fara buget nu existati ca afacere...

Mai multe articole despre acest subiect gasiti in sectiunea: Cash-flow




Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Cat de utila va este aceasta informatie?
Noteaza folosind stelele

Rating:


Nota: 4.78 din 5 - 9 voturi.
Manager

Alte articole similare pentru fiecare cuvant
click pe cuvantul dorit


Newsletter zilnic GRATUIT
Manager de succes - 6 strategii imbatabile
Aboneaza-te GRATUIT la Newsletter-ul Manager.ro pentru a primi cele mai proaspete informatii si analize referitoare la subiectele care te intereseaza!


Da, doresc să descarc GRATUIT cadoul si să primesc informaţii despre produsele, serviciile, evenimentele etc. oferite de Rentrop & Straton
Termeni si conditii de utilizare a site-ului Nota de informare
Top imagine

Comentarii

0 comentarii


Atentie! Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!

Top imagine
Newsletter zilnic GRATUIT
Manager de succes - 6 strategii imbatabile
Aboneaza-te la newsletterul Manager.ro si primeste ultimele noutati pe email.

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit  "Manager de succes - 6 strategii imbatabile".

Consilier Managementul Deseurilor



Descarca Alerter Manager.ro



Cele mai citite stiri




Ultimele comentarii



Advertisement
Aboneaza-te la Newsletterul Gratuit.
Zilnic in Inboxul tau.
Din fericire, NU scriem despre
cancan, showbiz, lifestyle sau scandal.

Adauga e-mailul tau pentru Stiri din Romania reala, cu informatii zilnice, articole din economie, politic si administrativ.

Da, vreau sa primesc newsletterul zilnic.