Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici

Lungul drum de la idee la profit. Va puteti imbogati cu o inventie?


Lungul drum de la idee la profit. Va puteti imbogati cu o inventie?
de la 18 Nov. 2017 Exclusiv
Tags: inventiebrevet de inventiedrepturi de autor

Prea multe povesti de succes se termina cu fraza "Si a obtinut brevet pentru inventia sa si a devenit milionar", uitandu-se sa se mentioneze ce drum lung a mai fost de parcurs pana la a vedea produsul pe rafturile magazinelor. Poate ca tocmai asemenea povesti de succes ciuntite au incetatenit ideea ca a avea un brevet echivaleaza cu o avere instantanee. O idee care este foarte departe de adevar.


Statisticile arata ca doar 1 brevet din 100 ajunge sa fie materializat sub forma unui produs si ca doar 1 din 500 aduce, intr-adevar, bani. Acest potential castig, care uneori este chiar fabulos, ii determina pe cei mai multi inventatori sa fie foarte circumspecti si foarte pretentiosi atunci cand vand drepturile de folosinta a brevetului lor.

Este celebru cazul lui Robert Kerns, cel care a pus la punct stergatorul intermitent de parbriz: lui Kerns i s-au oferit 30 de milioane de dolari pentru inventia sa, dar el a refuzat aceasta oferta si a insistat ca producatorii de automobile, fiecare in parte, sa cumpere direct de la el dreptul de a-i folosi inventia. Rezultatul? Cativa ani zbuciumati de lupta cu producatorii, procese indelungate si, in final, obtinerea unei sume de doar 15 milioane, din care o parte importanta s-a dus pe onorariile avocatilor.

Nici un inventator nu vrea ca investitorul sa se imbogateasca pe spinarea lui, dar nu trebuie uitat nici un moment ca a avea un brevet nu inseamna nimic - il inramezi, il agati pe perete si te uiti la el. A vinde drepturile de exploatare a acelui brevet se cheama a profita de pe urma lui. Mai mult sau mai putin , dar a profita.

Revenind, legat de dificultatile de a materializa o idee intr-un produs vandabil, sa vedem, concret, cam cum decurg lucrurile in general:

Sa presupunem ca bradul artificial de Craciun inca nu a fost inventat si ca va vine ideea unui asemenea produs care, credeti dvs., s-ar vinde binisor. Oamenii n-ar mai trebui sa cumpere un brad nou in fiecare an, n-ar mai trebui sa stranga ace uscate de pe covor si nu si-ar mai bate capul unde sa-l arunce dupa folosire. Si astfel ar fi salvati si o gramada de brazi naturali...

E o idee super, nu? Asa ca faceti rapid un drum la un avocat specializat in proprietate industriala, ca sa nu v-o ia altcineva inainte. Dar avocatul va spune de la bun inceput ca nu puteti proteja o idee, ca trebuie sa o transformati in ceva concret.

Ca urmare va intoarceti acasa, faceti niste schite destul de amanuntite, adunati ce materiale aveti prin casa si incropiti un brad care aduce destul de bine cu unul natural, apoi fuga din nou la avocat. Acesta face o cercetare si va spune ca e-n regula, ca produsul e brevetabil, iar dvs. il indemnati sa completeze cat mai repede cererea de brevet.

Ce usurare! V-ati asigurat ca produsul e doar al dvs. si de-acum incolo banii pot incepe sa curga. Adevarul este ca lucrurile care incep sa curga de-acum incolo sunt... problemele.

Omul cu banii

In primul rand trebuie sa gasiti pe cineva, un producator important, care sa va sprijine. In consecinta, cercetati in stanga si-n dreapta, discutati cu o gramada de cunoscuti sau necunoscuti. Reactiile negative nu vor intarzia sa apara - "Un brad artificial distruge spiritul Craciunului!" sau "Eu nu mi-as pune in ruptul capului asa ceva in casa!" - dar important este sa gasiti macar un singur investitor interesat de produsul dvs. (de obicei, cei care au capacitatea sa aduca un produs nou pe piata sunt implicati intr-o gramada de alte proiecte).

Oricum, sa presupunem ca norocul v-a suras si ca ati gasit omul potrivit, realmente interesat de gaselnita dvs. Primele lucruri pe care le veti auzi din gura lui nu vor fi cuvinte de lauda, ci observatii foarte la obiect: "Bradul asta ocupa un sfert de sufragerie. Cum o sa depozitezi un stoc de 500 de bucati? Cum expediezi bradul la client acasa? Unde il pastreaza clientul in restul anului?"

Ups! Care va sa zica ar trebui sa fie pliabil... Inapoi la plansa de desen, unde imaginati niste crengi detasabile, pe care clientul trebuie sa le monteze singur. Va ganditi si la niste materiale mai usoare, ca nimeni nu e obligat sa faca fitness de Sarbatori cu bradul dvs., luati in calcul si o solutie ca ramurile sa se infoaie dupa ce sunt scoase din cutie si sa nu ramana turtite.

Cu zambetul pe buze, va intoarceti la investitor sa-l dati gata. Dar lucurile sunt departe de a fi terminate: "Bradul asta nu cumva ia usor foc? Daca e un scurt-circuit la instalatia de beculete ornamentale? Daca se joaca un copil cu artificii pe langa el?"

Ups din nou! Daca iesiti pe piata cu un produs inflamabil, chiar ca ati dat "lovitura". Inapoi la plansa de desen, cateva schimbari, inapoi la investitor. Si tot asa.

Observati ca nu trebuie sa dezvaluiti nimanui cum ati facut cutare sau cutare lucru, doar rezultatul conteaza. Ideea ramurilor detasabile nu este brevetabila, in schimb solutia tehnica prin care le-ati facut detasabile este.

Ce trebuie sa intelegeti din toata povestea de mai sus?

a)  In primul rand, ca este foarte putin probabil sa starniti interesul cuiva daca ideea dvs. exista doar pe hartie. Este mult mai usor sa convingeti pe cineva daca aveti un prototip, un model functional care, asa cum ii arata si denumirea, dovedeste ca produsul functioneaza.

b) Apoi, este foarte important ca inventia sa fie brevetata. Majoritatea potentialilor investitori nici nu se uita la inventator daca nu are brevet (brevetul va da o nota importanta de credibilitate, aratand ca sunteti preocupat serios de produsul pe care il propuneti).

c) In fine, trebuie inteles un lucru aparent foarte clar: ca inventator, trebuie sa fiti dispus sa cedati investitorului dreptul de folosinta a inventiei dvs. (cu exceptia cazului in care aveti resursele sa demarati dvs. insiva productia de serie). Investitorul vine cu utilaje, cu furnizori de materiale necesare, cu canale de distributie - adica lucruri cel putin la fel de importante ca inventia in sine. Revedeti cazul mentionat mai sus, cu Robert Kerns, inventatorul stergatorului intermitent de parbriz.
 


Editorialist Manager.ro
23 de ani experienta in domeniul editorial
adresa de e-mail: mihaib@rs.ro


Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Cat de utila va este aceasta informatie?
Noteaza folosind stelele

Rating:


Nota: 5 din 5 - 3 voturi.
Manager


Newsletter zilnic GRATUIT
Manager de succes - 6 strategii imbatabile
Aboneaza-te GRATUIT la Newsletter-ul Manager.ro pentru a primi cele mai proaspete informatii si analize referitoare la subiectele care te intereseaza!


Da, doresc să descarc GRATUIT cadoul si să primesc informaţii despre produsele, serviciile, evenimentele etc. oferite de Rentrop & Straton
Termeni si conditii de utilizare a site-ului Nota de informare
Top imagine

Comentarii

0 comentarii


Atentie! Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!

Top imagine
Newsletter zilnic GRATUIT
Manager de succes - 6 strategii imbatabile
Aboneaza-te la newsletterul Manager.ro si primeste ultimele noutati pe email.

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit  "Manager de succes - 6 strategii imbatabile".

Consilier Managementul Deseurilor







Cele mai citite stiri




Ultimele comentarii



Advertisement
Aboneaza-te la Newsletterul Gratuit.
Zilnic in Inboxul tau.
Din fericire, NU scriem despre
cancan, showbiz, lifestyle sau scandal.

Adauga e-mailul tau pentru Stiri din Romania reala, cu informatii zilnice, articole din economie, politic si administrativ.

Da, vreau sa primesc newsletterul zilnic.