5 abilitati esentiale pentru orice manager
afaceri de successucces in afaceriafaceri profitabile
NU avem intotdeauna parte de manageri adevarati. In numeroase cazuri avem parte de manageri slabi, oameni care lasa mult de dorit si in care nu ne putem increde ca ne vor oferi conditiile necesare pentru dezvoltare profesionala de top.
Si sa recunoastem faptul ca acolo unde stilul de management este potrivit, acolo unde exista profesionisti adevarati, acolo exista si angajati care sa se dezvolte profesional eficient. Acest lucru se intampla pentru ca managerul determina in numeroase aspecte modul de lucru, directia de actiune, proiectele care vor reveni angajatilor.
Asa ca orice antreprenor trebuie sa se asigure, inainte de orice, de calitatea managerilor. Iata cele 5 abilitati esentiale pentru orice manager:
1. Puterea de a proiecta o viziune clara. Managerii au nevoie de o viziune clara si profunda. Trebuie sa vada lucrurile pe termen scurt, mediu si lung pentru a intelege ce masuri si decizii trebuie luate in mod constant pentru ca departamentul sa fie intotdeauna pe drumul cel mai bun cu putinta.
Chiar si atunci cand lucrurile merg dificil, chiar si atunci cand apar probleme uriase, un manager adevarat trebuie sa nu piarda din fata ochilor viziunea spre care tinde prin intermediul departamentului sau.
2. Capacitatea de a gestiona situatiile de criza. Apar crize cand comunicarea este defectuoasa, cand se iau decizii in graba, cand nu se respecta procedurile de lucru, cand departamentul de HR nu este consultat in privind deciziilor legate de angajatiidin departament samd.
O criza neadresata la timp si prin masuri potrivite se va transforma in curand, pe modelul bulgarelui de zapada, intr-o problema de care, adesea, nu te mai poti ocupa asa de simplu.
3. Capacitatea de a aseza angajatii pe categorii clare, fara riscul etichetarii permanente. Un manager trebuie sa citeasca in mod eficient un angajat, sa il aseze pe postul potrivit, sa ii ofere sarcinile optime, sa ii asigure dezvoltare profesionala, sa il motiveze, sa il loializeze.
Da, stim ca pare o munca eterna. Si nu este doar o impresie, este realitatea. Managerii au responsabilitati numeroase si niciuna nu poate fi neglijata pentru ca toate actioneaza precum piesele de domino in cadere libera.
4. Capacitatea de a distinge intre proiectele bune si cele care nu se vor transforma in nimic altceva decat pagube financiare si non-financiare.
Evident, orice manager trebuie sa inteleaga faptul ca nu este singur in departament si ca nu se vor pune in practica doar proiectele care au parte de aprobarea sa. Dar este important ca cele mai mari proiecte sa fie mai intai evaluate si testate la scala mica de manageri, prin studii, sondaje, teste de impact samd.
Orice manager are nevoie de un simt extrem de bine dezvoltat de pre-evaluare a ideilor, propunerilor de proiecte din partea subordonatilor si a celor pe care concurenta le are in vedere sau le are in curs de desfasurare.
Nu tot ce zboara se mananca. Aceasta este prima regula pe care un manager bun trebuie sa o cunoasca, de la bun inceput. Nu avem cum sa punem in practica toate propunerile venite din partea angajatilor nostri.
5. Capacitatea de a-si accepta imperfectiunile, de a le recunoaste, de a-si demonstra vulnerabilitatea si puterea de invatare, dorinta de perfectionare.
Suntem oameni si ramanem astfel si daca am devenit manageri sau ocupam aceasta pozitie de ani de zile. Cel mai rau lucru este sa pretinzi ca esti perfect si ca nicio greseala nu a fost comisa din vina ta. Echipa ta are nevoie de un manager onest, modest, usor abordabil si care sa devina un model demn de urmat.
Sa aveti succes in tot ce faceti!
Maria Nicutar
sursa foto: www.freegreatpicture.com
Jurnalist de Legislatia Muncii, Afaceri si HR