Vrem investitii intr-un domeniu nou? Sa nu uitam de cultura
afacericulturamanagement culturaladaptareantreprenori
Exista un sector pe care cei mai multi antreprenori il neglijeaza. In principal, li se pare un domeniu care nu aduce profit. Acesta este insa doar un mit care s-a conturat in jurul acestui segment de piata care continua sa aduca profit semnificativ celor care stiu sa faca un management de calitatea si in aceasta zona.
Vorbim, mai exact, de managementul cultural, alaturi de toate posibilitatile care decurg de aici. Nu includem aici doar evenimentele, cat se poate de profitabile, daca sunt organizate cum trebuie, ci si tot ce inseamna cultura care... se vinde.
Diferentele intre felul in care e privita cultura de la o tara la alta sunt semnificative. Daca ne gandim, de exemplu, doar la piata de carte, exista in continuare tari fara agenti literari, iar Romania este o astfel de tara. Normalitatea in multe privinte nu isi indeplineste cu succes definitia, iar cei care pierd sunt cei care nu reusesc sa tina pasul cu timpurile.
Iar diferentele se reflecta atat intr-o coperta a cartii, cat si in modalitatea de promovare a acesteia. Daca in alte tari se organizeaza turnee de promovare a unui produs literar, in Romania este in continuare hranit mitul potrivit caruia artistul trebuie sa sufere si sa moara de foame, nefiind de bonton ca acesta sa incerce sa isi promoveze creatiile.
Aceasta mentalitate nu numai ca aduce o pierdere materiala, ci si una de esenta atunci cand vorbim despre ceea ce se pastreaza de calitate in acest domeniu.
Potrivit unui raport publicat recent de Unesco si citat de Agerpres, "sectoarele culturale si creative reprezinta 3% din PIB-ul global", avand 29,5 milioane de angajati in intreaga lume, mai mult decat industria auto din Europa, Japonia si Statele Unite ale Americii".
De asemenea, "veniturile industriilor culturale si creative (publicitate, arhitectura, carti, jocuri video, muzica, film, ziare si reviste, spectacole live, televiziune, arte vizuale) se ridica la 2.250 miliarde de euro, mai mult decat serviciile de telecomunicatii".
In acelasi studiu e amintit faptul ca "sectoarele culturale si creative sunt un motor cheie al economiilor dezvoltate si in curs de dezvoltare si se numara printre sectoarele cu cea mai rapida crestere". Nu putem scoate, asadar, din ecuatie, nici macar posibilitatea de a nu obtine venituri in viitor. Cresterea aceasta nu poate decat sa fie un semnal imbucurator in acest domeniu care a trebuit sa lupte si cu un alt mit: cel al noilor tehnologii despre care se crede, in general, ca vor duce la disparitia unor medii traditionale.
In cultura insa, ca si in alte domenii, noul reintareste vechiul, iar adaptarea la mediul prezent trebuie sa ramana o conditie esentiala a supravietuirii. Nu e nimic rau in a lua un manuscris vechi de sute de ani si in a-l transpune digital asa cum nu e nimic rau in a transforma o poveste a lui Hans Christian Andersen cu ajutorul realitatii augmentate.
Felul in care primim si digeram informatia se schimba inevitabil, iar povestile trebuie sa descopere noi modalitati de a ramane in viata daca nu vor sa se piarda. Cultura supravietuieste prin cei care continua sa o alimenteze prin astfel de eforturi care tin de adaptabilitate, iar un rol important in acest domeniu il joaca toti cei care doresc sa investeasca in aceasta zona.
Redactor
Manager.ro
Experienta de 5 ani in management si marketing online