15 ponturi care te ajuta sa stabilesti un echilibru intre viata personala si cea profesionala
ponturiechilibruviata profesionalaviata personalacarieramesaje
Cautarea unei relatii "perfecte" seamana foarte mult cu maratonul spre o cariera de succes. Experta in cariera Nicole Williams, directorul diviziei Connection din cadrul LinkedIn si totodata autoare a cartii "Girl On Top: Your Guide to Turning Dating Rules into Career Success", ofera 15 ponturi pentru o viata mai frumoasa.
Autoarea spune ca acele reguli de aur despre intalniri, dragoste si relatii pe termen lung pot fi aplicate si in procesul de cladire a unei cariere stralucite.
1. Cand esti tanar, trebuie sa te joci
"Trebuie sa ai parte de o relatie esuata, pentru a sti ca ai nevoie de altceva", scrie Williams. Nu te grabi sa iti gasesti vocatia, pe care, probabil, o detii deja. Daca esti nefericit in cadrul unei companii sau in cariera, poate fi un semnal bun. Este un indiciu important, care iti spune ca ai nevoie de altceva, ca trebuie sa pleci.
2. Prietenii te pot ajuta
Cere-le parerea acelor prieteni in care ai mare incredere. Intreaba-i ce ar trebui sa faci in continuare cu cariera ta. Asculta-i fara menajamente. Ei nu iti impun sa le urmezi sfaturile, dar te ajuta sa obtii si alta opinie, in afara celei personale.
3. Disperarea reprezinta un obstacol major
"Cu cat vei fi mai disperat, cu atat te vei ascunde si mai mult", scrie Williams. Relaxeaza-te si ai incredere in capacitatea ta de a gasi un job potrivit. Daca nu ai acest sentiment, mimeaza-l. Pana la urma, se va adeveri.
4. Pregateste-te sa renunti, chiar daca vei fi pe cont propriu
N-o sa ajungi niciodata intr-o stare de disperare, atat timp cat stii ca poti reusi pe cont propriu. Daca nu gasesti acea oportunitate mult visata, nu iti ramane decat sa o creezi tu insuti - sa incepi o afacere, sa te lansezi ca freelancer sa devii creativ. Daca altii au reusit, tu de ce ai fi mai prejos?
5. Intreaba-te in oglinda CE DORESTI
"Principalul motiv pentru care esuam in cariera este legat de faptul ca NU STIM CE NE DORIM CU ADEVARAT", scrie Williams. De ce? Ne temem de respingere, de refuz. "Treci peste raspunsurile negative si canalizeaza-ti energia spre cei care vor spune DA", ne sfatuieste autoarea.
6. Inainteaza cu cel mai bun picior
"Fii tu insuti. Glumesti?", ne intreaba Williams. Chiar vrei ca toata lumea din birou sa stie ce simti, cine esti cu adevarat, sa-ti cunoasca problemele personale? Nu, nu vrei. Munceste mult si atat. Gaseste acea persoana din companie care iti poate fi mentor.
7. Invata sa citesti limbajul corpului
Indiferent de motivul unei intalniri, corpul uman nu stie sa minta. Daca inveti semnalele, iti vei da seama cu cine ai de a face. Este valabil atat in cazul in care te intalnesti cu seful, pentru a discuta pe marginea unei idei, cat si atunci cand ai intalnire cu un client. Pupile dilatate, miscari involuntare, priviri care te evita; toate aceste elemente iti vor oferi "pe tava" detalii despre onestitatea persoanei care se afla in fata ta.
8. Nu vorbi prea mult
Cei mai multi oameni petrec mai mult timp cu colegii de munca, decat cu prietenii. Nu incurca "borcanele". Asa cum o relatie romantica poate fi distrusa de vorbe, asa si reputatia ta atarna de un fir de ata. Nu il vorbi de rau pe fostul tau sef in noua companie angajatoare. "Vei arata tu rau", scrie Williams.
9. Nu critica concurenta
Nu poti castiga "inima" unei persoane pe care o placi prin insultarea "rivalilor". Nu poti castiga bani, atunci cand arunci violent cu noroi in concurenta. "In 9 din 10 cazuri, vei obtine efectul invers", avertizeaza Williams. Joaca propriile carti si fii recunoscator pentru concurenta, deoarece ea te motiveaza. Si orice ar fi, nu te subestima. Asta nu te face mai modest. Vei parea nesigur pe tine. "Nu te poti astepta ca o persoana sa te iubeasca, daca tu insuti nu te iubesti", scrie autoarea.
10. Nu te astepta ca seful/compania/iubitul/iubita ta sa se SCHIMBE
Daca ai obtinut un job si ai observat inca din primele zile ca politica firmei este prea abuziva (sau prea relaxata) sau seful tau este un idiot, nimic nu se va schimba. Gaseste o modalitate prin care sa obtii succesul chiar si in aceste conditii.
11. Imbraca-te adecvat
Imaginea conteaza. Cel care castiga nu este neaparat cel mai frumos, ci a stiut sa se imbrace. A facut un efort. Hainele nepotrivite iti confera o alura la fel de nepotrivita.
12. Prea mult sacrificiu iti poate aduce probleme
"Nu ne plac martirii. Nici sefului nu ii plac, chiar daca se asteapta sa faci orice, pentru a indeplini o sarcina de serviciu", scrie Williams. Daca iti pui viata in cuier pentru jobul tau, o sa te ranesti singur. O viata sanatoasa in afara muncii te va reimprospata, te va ajuta sa iti extinzi reteaua de prieteni si cunostinte, iti va alimenta creativitatea. Asa cum este o idee proasta sa renunti la prietenii si hobby-urile tale pentru persoana iubita, asa si munca in exces iti poate afecta (DA!) cariera.
13. Trebuie sa stii cand sa renunti
Daca relatia sau cariera ta scartaie, nu inseamna neaparat ca trebuie sa renunti. Incearca sa repari situatia. Gandeste-te la lucrurile pe care le faci bine. Indragosteste-te din nou de munca ta. De proiectele tale. Invata noi lucruri, detaseaza-te de cele care ti-au secat spiritul.
14. Nu te complace ani de-a randul intr-o stare de mediocritate
Daca relatia cu compania sau cariera ta nu mai este "roz", a venit vremea sa nu te mai complaci. Nu iti irosi viata in mediocritate. Schimba ceva, transforma-te, nu te mai minti; a venit vremea sa mergi mai departe.
15. Lasa-i pe altii sa te laude
Inainte de a anunta pe toata lumea ca te afli in cautarea unor noi oportunitati, "controleaza mesajul", scrie Williams. "Oamenii nu numai ca au incredere in ceea ce spui, ci mai mult, repeta ceea ce spui". Vrei sa fii vazut drept un vizionar. Daca reteaua ta nu te poate defini in acest fel, angajeaza un autor sau un headhunter, care sa te promoveze.