Avionul Solar Impulse stabileste un record de zbor intercontinental
energie solaraavioane solaresolar impulse
Avionul solar experimental Solar Impulse (HB-SIA) a aterizat sambata, 7 iulie, pe aeroportul Barajas din Madrid, revenind din Maroc. Evenimentul semnifica si stabilirea unui record pentru primul zbor intercontinental al unui avion cu energie solara. Solar Impulse a fost pilotat de elvetianul Bertrand Piccard, pe durata a 17 ore de zbor, de la decolarea din Rabat. Aparatul construit din fibra de carbon si care nu foloseste niciun fel de carburant va reveni curand in Elvetia, au anuntat organizatorii.
Aceasta etapa a calatoriei, de 900 kilometri din Maroc in Spania, a fost deosebit de dificila din punct de vedere tehnic, cu o viteza medie de 60 kilometri/ora si multiple perturbari provocate de vanturi, se mentioneaza in comunicatul echipei Solar Impulse.
"Tehnologia aeronavei si-a dovedit inca o data fiabilitatea si eficacitatea in termeni de economii de energie", a declarat Andre Borschberg, cofondator al proiectului. "Zborul ne-a dat ocazia sa invatam si mai mult despre aeronava, permitandu-ne sa traversam vanturi care aveau o viteza superioara celei a avionului", a adaugat acesta.
Conform comunicatului de presa, aparatul va mai ramane cateva zile in Spania pentru a participa la evenimente oficiale si comerciale, inainte de a reveni in Elvetia.
Date tehnice si istorice
- Circa 150 de specialisti au lucrat sapte ani la realizarea prototipului HB-SIA sau Solar Impulse.
- Avionul este echipat cu patru motoare electrice, de 10 CP fiecare, alimentate de 11.628 de celule fotoelectrice plasate pe aripi. Solar Impulse are anvergura unui Airbus A340 (63,4 m) si o lungime de 21,85 m, iar greutatea sa este de 1.600 kg, asemanator unei masini de marime medie.
- Avionul este primul de acest gen care zboara atat ziua, cat și noaptea, panourile solare și eliciile (4 la numar) incarcand bateriile pentru zborul nocturn. Solar Impulse a reușit sa urce la 8,5 km (28.000 de picioare) și sa atinga o viteza maxima de peste 120 km/h (viteza medie: 70 km/h).
- Calatoria actuala s-a desfasurat in mai multe etape, incepand din 24 mai, cand avionul a decolat de pe aerodromul militar din Payerne (Elvetia) si a aterizat la Madrid. De la Madrid, avionul a zburat la Rabat (5 iunie), apoi la Ouarzazat, in sudul Marocului (22 iunie).
- Zborul pe etape a fost necesar pentru ca aparatul nu este suficient de spatios pentru a permite un traseu mai lung in care sa se foloseasca doi piloti.
- Initiatorii proiectului sunt elveţienii Bernard Piccard (profesor, psihiatru si inventator) si Andre Borschberg (inginer, pilot pe avioane de vanatoare si om de afaceri).
Aventura continua
Zborul Payerne-Madrid-Rabat si retur este considerat de catre echipa Solar Impulse drept o calatorie de proba, inaintea unui inconjur al lumii prevazut in 2014, cu o versiune imbunatatita a aparatului fara carburant. Acest al doilea avion, denumit HB-SIB, se afla deja in constructie. El va fi mai mare, va avea un post de pilotaj mai spatios, dar si noi baterii si motoare. Avionul urmeaza sa fie gata in 2013, in acelasi an fiind prevazut si primul zbor de incercare.