Evolutia secretarelor de-a lungul timpului: Flirt, fumat si fuste mini sunt cuvintele cheie
secretareasistent administrativevolutie stildezvoltare personalamiscare feministaalbert einstein
O serie de fotografii ale secretarelor arata ce stiluri au fost in voga in urma cu patru - sapte decenii.
De la fuste mini pana la tocuri, ajutorul de nadejde al corporatistilor are un sablon - machiaj dramatic si buze rosii -, fapt demonstrat si pe personaje ca Joan Holloway in seria "Mad Men" a televiziunii AMC.
Insa, nu doar codul vestimentar a oscilat de-a lungul timpului. Fotografiile prezinta si o serie de comportamente care ar fi dezaprobate astazi la locul de munca si anume fumatul, consumul de alcool si simplul flirt.
"Femeile nu au fost ambitioase in anii '60. Cand am inceput la Newsweek ca secretara, am fost incantata sa fiu acolo. Eram o fiica de imigranti, tatal meu a avut un magazin de delicatese, iar mama facea salata de cartofi si budinca de orez", spune Eleanor Clift, secretara la Newsweek.
Unele imagini infatiseaza secretarele cocotate pe marginea biroului dand un telefon, altele evidentieaza relatia sef-secretara, de multe ori o sursa de barfa la birou. In seria "Mad Men", Joan a avut o aventura cu seful sau, Roger Sterling, in timp ce in al cincilea sezon, directorul de publicitate, Don Draper, se casatoreste cu secretara sa, Megan.
Clift admite ca a avut o relatie cu "un director de televiziune pe care l-am cunoscut la un loc de munca anterior la care am fost secretara".
O poza din arhiva il infatiseaza si pe Albert Einstein la 51 de ani, in apartamentul sau din Berlin, pastrand o distanta considerabila fara de secretara sa conservatoare careia ii dicta o lucrare stiintifica.
Potrivit unui studiu recent, cele mai multe descrieri al locurilor de munca utilizeaza cuvantul "secretar" datorita rolului din "Mad Men". Ray Weikal, specialist in comunicare la Asociatia Internationala a Specialistilor Administrativi, este cel care a condus studiul si a remarcat faptul ca de ani de zile, termenul folosit pentru descrierea unui asistent administrativ este in declin datorita miscarii feministe.
"Titlul de secretar a inceput sa fie desuet dupa Al Doilea Razboi Mondial", spune Weikal. "Ideea asociatiei a fost de a incuraja dezvoltarea personala. Dupa Al Doilea Razboi Mondial, a existat un stigmat atasat titlului de secretar, asa ca multi oameni prefera sa fie numiti asistenti administrativi", spune Weikal.
Tot el sustine ca aceasta schimbare a continuat cu aparitia feminismului si a miscarilor pentru drepturile femeilor. "Cu aceasta schimbare culturala din anii '50, '70, femeile au vrut sa aiba functii care sa reflecte cat mai bine statutul pe care il au, ca fiind membri profesionali in echipa biroului lor."
Schimbarea femeilor: Moda anilor '60 arata silueta femeilor. In plus, de-a lungul deceniilor s-a schimbat si stilul acestora.
Actrita Barbara Hale, cunoscuta pentru rolul ei ca secretar juridic la televiziunea Perry Mason, pozand la birou.
Telefoanele au devenit din ce in ce mai accesibile, mai ales telefonul Beoton cu amplificator care permite angajatilor sa tasteze si sa faca un apel telefonic in acelasi timp.
Look conservator.