In acelasi timp, numai unul din 10 romani a ales ca de Paste sa plece in concediu, iar dintre cei care pleaca doar 15% spun ca isi vor petrece vacanta in afara tarii. De asemenea, potrivit aceluiasi studiu, romanii aloca intre 300 si 700 de lei produselor si activitatilor legate de aceasta sarbatoare.
Astfel, 37% dintre cei ce vor cheltui mai putin de 300 de lei pentru masa de Paste au un buget mai mic in acest an comparativ cu anul trecut; 25% dintre cei ce se asteapta ca aceste sarbatori sa le scoata din buzunar intre 301-500 de lei cred ca vor cheltui mai mult in acest an comparativ cu Pastele de anul trecut, iar 59% dintre cei ce vor cheltui intre 501 si 700 de lei cred ca vor avea cheltuieli similare cu cele din anul 2013.
Pe langa traditionalele oua rosii, pe masa de Paste a romanilor se vor afla si dulciurile si produsele de patiserie produse in casa (73%), fructele (69%) si produsele lactate (67%). Principalele tipuri de carne ce vor sta pe masa de Paste a romanilor sunt cea de pui (65%) si de miel (63%), iar categoriile de bauturi cel mai frecvent mentionate au fost cele nealcoolice (sucuri, apa) - 71% si vinul - 69%.
Cercetarea arata ca 30% dintre romani tin postul Pastelui, cu precadere femeile, cu varsta mai mare de 45 de ani din mediul rural si persoanele din Moldova. Cei mai putin inclinati sa tina postul Pastelui sunt barbatii, persoanele cu varsta sub 30 de ani si cele din orasele mari si Bucuresti.
Pentru o mai buna intelegere a comportamentului de consum in perioada Pastelui, respondentii au fost segmentati in 4 tipuri de consumatori - "traditionalisti", "semi-traditionalisti", "semi-moderni" si "moderni. Astfel, 4 din 10 romani pot fi numiti semi-traditionalisti, un sfert sunt traditionalisti, o treime sunt semi-moderni. Potrivit studiului, destul de putini consumatori (3%) pot fi catalogati dupa aceste criterii ca fiind moderni, chiar si in orasele mari.
Tipul de esantionare a fost selectia aleatorie a gospodariei si a respondentului din cadrul acesteia, folosind regula zilei de nastere. Datele folosite in cadrul studiului au fost culese in urma interviurilor fata-in-fata (PAPI), la domiciliul respondentului. Datele au fost validate in functie de sex, varsta, regiune si marimea localitatii in conformitate cu datele de referinta ale INS 2011.
Foto:
impul.md