Cercetatorii au descoperit ca aplaudatul este contagios si durata ovatiilor este influentata de comportamentul celorlalti membri ai audientei.
Acestia spun ca este nevoie ca un numar mic de oameni sa inceapa aplauzele, pentru a-i implica si pe ceilalti in activitate. Totodata, este nevoie de 2-3 oameni, pentru a le pune capat.
Studiul suedez este publicat in Journal of the Royal Society Interface.
Autorul Richard Mann, din cadrul Universitatii din Upsala, a explicat: "Poti experimenta diferite durate ale aplauzelor - chiar daca ai avut o prezentare la fel de buna. E vorba de dinamica oamenilor din sala".
Studiul a fost bazat pe o serie de analize asupra unor inregistrari video, in care apar absolventii unor facultati, in cadrul unei prezentari.
A fost nevoie ca 1-2 oameni sa inceapa sa aplaude, pentru ca "virusul" sa se raspandeasca la toata audienta. Aceasta este o reactie in lant.
"Presiunea survine din volumul aplauzelor din incapere, nu de ceea ce face vecinul de scaun", explica doctorul Mann.
Prezentarea in sine-indiferent de calitatea ei-a avut un efect minim asupra duratei aplauzelor. De fapt, cercetatorii arata ca durata aplauzelor poate varia considerabil.
"Intr-unul din cazuri, fiecare persoana din audienta aplauda, in medie, de 10 ori. In alta situatie, un om poate aplauda chiar si de 30 de ori; exista presiunea sociala care te dermina sa demarezi aplauzele (cand sa incepi) si aceeasi presiune, cand trebuie sa te opresti din aplaudat".
Cercetatorii cred ca aplaudatul reprezinta o forma de "contagiune sociala", care arata cum dobandesc (sau nu) credit ideile.