Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici

Analizele Manager.ro: Cand vom zbura cu avioane fara piloti umani?

Analizele Manager.ro: Cand vom zbura cu avioane fara piloti umani?
de la 30 Iul. 2014
Analizele Manager.ro: Cand vom zbura cu avioane fara piloti umani? Tags: accidente aviaticeerori de pilotajpilot automat

"Minunatiile astea zboara practic singure. Tehnologia a facut posibil ca, in acest moment, un avion sa poata efectua o cursa Londra-Beijing fara ca pilotul sa puna mana pe mansa. Iar miscarea logica in viitorul apropiat va fi sa renuntam la piloti." Cam asa suna multe opinii exprimate in presa, opinii care alimenteaza ideea ca, foarte curand, toate avioanele vor zbura strict pe pilot automat, in conditii de deplina siguranta, si ca in cabinele lor de comanda nu se va afla absolut nimeni. Dar oare chiar asa vor sta lucrurile? Cat de ancorate in realitate sunt asemenea previziuni?


Cand ne uitam peste statistici si vedem ca 53% din accidentele aviatice au drept cauza eroarea umana, un avion pilotat automat, de computere ultra-performante, pare o idee foarte buna. Doar ca, in mod practic, o asemenea idee nu se va materializa prea curand. O spun insisi pilotii, cei mai in masura sa faca o previziune in acest sens, si asta deoarece ei stiu cel mai bine ce se intampla in spatele usilor cabinei de pilotaj si ce abilitati complexe  sunt necesare pentru a gestiona cu bine, cap-coada, o cursa aeriana.

Sigur, in conditii optime, cand nu apar incidente, un zbor pare relativ usor si perfect “accesibil” pentru pilotul automat – decolare, zbor, aterizare, nu-i mare lucru! – dar ce te faci cand apar incidentele? Cand trebuie sa ocolesti o furtuna aparuta din senin? Cand intri in coliziune cu un stol de pasari? Cand anumiti indicatori de la bord furnizeaza date false? Cand un anumit sistem nu mai raspunde la comenzi si trebuie sa gasesti rapid o solutie de rezerva? Computerul e computer si nu dispune de ingeniozitate, de intuitie sau de capacitatea de a incalca regulile (daca e cazul), lucruri care se pot dovedi esentiale in situatii de criza.

Multi se intreaba, de exemplu, cum s-ar fi descurcat un computer daca ar fi trebuit sa gestioneze situatia cu care s-a confruntat Chesley Sullenberger, capitanul cursei US Airways Flight 1549, in dimineata zilei de 15 ianuarie 2009. Avionul sau a lovit atunci un stol de pasari la scurt timp dupa decolare si a ramas fara ambele motoare la o altitudine mica (sub 900 m), dar Sullenberger a reusit in mod incredibil sa aterizeze… pe raul Hudson (!) si sa salveze toate cele 155 de persoane aflate la bord.

S-ar fi descurcat computerul? Si-ar fi dat seama ca nu poate sa intoarca aeronava pe aeroportul La Guardia, de unde decolase, si nici sa ajunga la aeroportul Teterboro, aflat in apropiere? Ar fi luat macar in considerare aterizarea pe raul Hudson, care presupunea zborul pe un traseu periculos de apropiat de zgarie-norii Manhattan-ului?

Capitanul Sullenberger, dupa cum s-a vazut, s-a descurcat excelent, ba chiar a avut luciditatea sa aleaga ca loc de aterizare o portiune a raului Hudson unde stia ca exista ambarcatiuni, pentru ca acestea sa poata interveni rapid pentru salvarea pasagerilor.

Asadar, in competitia cu pilotul automat, omul a castigat aici in mod clar. Asta ca sa nu mai spunem ca Sullenberger a declarat ulterior ca sistemele computerizate de control de la bord i-au ingreunat de fapt manevrele, impiedicandu-l sa ridice ceva mai mult botul avionului in secundele premergatoare aterizarii. Ca urmare, impactul cu apele inghetate ale raului Hudson a fost mai dur decat se astepta.

Nimeni nu spune ca pilotul automat nu e util

E super-util. El analizeaza si controleaza toti parametrii zborului – viteza, altitudine, puterea motoarelor, inclinare orizontala sau verticala – face ajustarile necesare, poate opera de unul singur decolari si aterizari si, in consecinta, le permite pilotilor sa stea cu mainile in san (sau chiar sa doarma) o mare parte din timpul de zbor. De aici si ideea ca, in timpul unei curse, pilotii nu zboara pe manual mai mult de 90 de secunde.

Totusi, pilotul automat e doar o unealta. Usureaza munca pilotilor, dar nu o elimina, exact asa cum tehnologia medicala de varf din marile spitale nu elimina rolul medicilor. Medicii sunt de fapt cei care iau decizii, care hotarasc ce trebuie facut daca apare o situatie de criza, ei sunt de fapt cei care opereaza. Iar a spune ca un avion poate transporta pasageri fara sa aiba nevoie de piloti e totuna cu a spune ca echipamentele dintr-un bloc operator pot face interventii chirurgicale fara sa aiba nevoie de medici.

Poate la un moment dat aeronavele conduse integral de computer vor deveni o realitate. Dar cand? Chesley Sullenberger, eroul care a salvat 155 de oameni prin aterizarea incredibila din 2009 pe raul Hudson, spune ca, oricat de mult ar privi in viitor, el nu vede acest moment: “Orice aeronava, oricat de sofisticata, va trebui sa fie condusa de un pilot uman.”

Si nu de un pilot oarecare – trebuie spus – ci de un pilot extrem de bine pregatit in pilotajul manual. Pilotii trebuie pur si simplu sa stie sa zboare manual si sa-si perfectioneze permanent abilitatile aferente, nu sa se bazeze pe tehnologie si sa creada ca avionul se va descurca singur. Expertii in aviatie sugereaza chiar ca tehnologia e periculoasa din acest punct de vedere, pentru ca ii vaduveste pe piloti de exersarea unor deprinderi de baza care, asa cum s-a vazut in cazul cursei US Airways Flight 1549, pot constitui singura solutie pentru a evita o catastrofa.

E un punct de vedere sustinut si de un alt caz celebru, prabusirea avionului Air France Flight 447 in Oceanul Atlantic, la 1 iunie 2009, cand s-au inregistrat 228 de victime. “Cum a fost posibil ca o aeronava A330-203, ultramoderna, sa cada ca o piatra din cer, cu toate sistemele perfect functionale?” – s-au intrebat atunci anchetatorii. “O eroare incredibila de pilotaj” a venit raspunsul, mai exact faptul ca unul dintre copiloti, derutat si panicat de faptul ca niste senzori cedasera, a actionat in mod gresit mansa aeronavei.

A fost o eroare care mai mult ca sigur nu s-ar fi produs daca pregatirea echipajului ar fi pus accent mai mare pe abilitatile de baza necesare unui pilot (legate de pilotajul manual) si pe gestionarea unor situatii de criza in care tehnologia cea atotputernica, iata, poate ceda.



Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Cat de utila va este aceasta informatie?
Noteaza folosind stelele

Rating:


Nota: 5 din 5 - 1 vot.

Alte articole similare pentru fiecare cuvant
click pe cuvantul dorit


Newsletter zilnic GRATUIT
Manager de succes - 6 strategii imbatabile
Aboneaza-te GRATUIT la Newsletter-ul Manager.ro pentru a primi cele mai proaspete informatii si analize referitoare la subiectele care te intereseaza!


Da, doresc să descarc GRATUIT cadoul si să primesc informaţii despre produsele, serviciile, evenimentele etc. oferite de Rentrop & Straton
Termeni si conditii de utilizare a site-ului Nota de informare
Top imagine

Comentarii

0 comentarii


Atentie! Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!

Top imagine
Newsletter zilnic GRATUIT
Manager de succes - 6 strategii imbatabile
Aboneaza-te la newsletterul Manager.ro si primeste ultimele noutati pe email.

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit  "Manager de succes - 6 strategii imbatabile".

Consilier Managementul Deseurilor


Descarca Alerter Manager.ro



Cele mai citite stiri




Ultimele comentarii



Aboneaza-te la Newsletterul Gratuit.
Zilnic in Inboxul tau.
Din fericire, NU scriem despre
cancan, showbiz, lifestyle sau scandal.

Adauga e-mailul tau pentru Stiri din Romania reala, cu informatii zilnice, articole din economie, politic si administrativ.

Da, vreau sa primesc newsletterul zilnic.
Advertisement