Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici

Analizele Manager.ro: Dilemele omului modern. Ce mijloc de transport este mai rapid - trenul sau avionul?

Analizele Manager.ro: Dilemele omului modern. Ce mijloc de transport este mai rapid - trenul sau avionul?
de la 29 Iul. 2013
Analizele Manager.ro: Dilemele omului modern. Ce mijloc de transport este mai rapid - trenul sau avionul? Tags: comparatie tren avionmijloace de transporttransportul in china

Intrebarea din titlu pare sa aiba un raspuns limpede - avionul - doar ca raspunsul acesta este adesea eronat. Pe distante relativ scurte, sub 300 km, trenul este mai avantajos, aducand un castig de timp insemnat, de o ora sau chiar mai mult (un aspect important in lumea afacerilor). Sa spunem insa ca, in mod evident, acest avantaj al trenului este intalnit doar in tarile cu o infrastructura feroviara dezvoltata, unde viteza normala a garniturilor este apropiata de 200 km/ora.


Un experiment desfasurat anul acesta de doi jurnalisti de la CNN a aratat in mod clar avantajul trenului in fata avionului pe distante scurte. Trebuind sa se deplaseze din Koln la Amsterdam (210 km), la o conferinta programata pentru ora 15.00, cei doi au optat pentru strategii de transport diferite.

Astfel, primul a plecat de la hotelul unde erau cazati la ora 10.40, a luat trenul din centrul Koln-ului la ora 11.05 si a ajuns in Amsterdam dupa 2 ore si 40 de minute, tot in centru, de unde a mai facut inca 25 de minute pana la locul conferintei, intr-o plimbare lejera pe jos. In total, 3 ore si jumatate, la un pret de cca 130 $.

Al doilea a plecat de la hotel la ora 10.30, cu taxiul, spre aeroportul din Koln unde avea programat un zbor la 12.05 spre Amsterdam. Avionul a decolat insa de-abia la 12.50, iar apoi zborul in sine, formalitatile de iesire din aeroport, transferul cu autobuzul de la aeroport in oras (14 km) si drumul cu taxiul pana la locul conferintei au mai insumat cca 1 ora si 40 de minute. In total, 4 ore si cheltuieli de cca 250 $ (aproape dublu fata de colegul sau).  

In plus, primul jurnalist a beneficiat in tren de toate conditiile pentru a-si putea rezolva alte treburi: semnal foarte bun la mobil, conexiune Internet, masuta pentru a putea lucra la laptop, astfel ca cele 2 ore si 40 de minute ale calatoriei sale au putut fi folosite eficient si de o maniera foarte comoda. Lucru care n-a fost valabil si in cazul celui de-al doilea jurnalist, aflat permanent pe fuga.

Acest avantaj al trenului se estompeaza insa daca…

…distanta creste, lucru foarte bine reliefat in Japonia, pe una dintre cele mai circulate rute din lume: Tokyo-Osaka, 520 km.

Distanta intre aceste doua orase poate fi acoperita atat cu avionul, cat si cu trenul, in timpi aproximativ egali si la costuri similare (cca 170 $). Dar o diferenta in favoarea trenului ramane totusi – cu trenul e mai comod – si de-aceea in fiecare zi 120.000 de oameni prefera sa apeleze la trenurile de mare viteza (shinkansen) care pleaca din Tokyo la fiecare 10 minute si ajung in Osaka in doar 3,5 ore (intarzierea medie este de 36 de secunde!).

Si, de fapt, ca sa spunem tot adevarul, nu e vorba aici numai de comoditate, ci si de capacitatea de transport (limitata pana la urma) a flotei aeriene japoneze. Aceasta, in mod clar, n-ar putea prelua cei 120.000 de pasageri ai trenurilor de mare viteza. Un calcul simplu arata ca ei ar umple 670 de aeronave Boeing 737 a cate 180 de locuri, de 5 ori mai multe decat numarul de aeronave de care dispune in acest moment Japonia. Plus ca efortul logistic si de personal pentru coordonarea a 670 de zboruri pe zi (!) nici nu poate fi imaginat.

Situatia in China

China se confrunta si ea cu aceasta limitare (fizica) a posibilitatilor de transport aerian. In ciuda faptului ca infrastructura sa aeriana se dezvolta intr-un ritm incredibil, cu peste 100 de noi aeroporturi programate a fi inaugurate pana in 2020, autoritatile din aceasta tara se vad nevoite sa investeasca masiv si in cresterea capacitatii de transport pe calea ferata. Astfel, pana in 2015 vor fi gata 5.000 de noi km de cale ferata pentru trenurile de mare viteza, kilometri care se vor adauga celor 14.500 km existenti in acest moment.

Problema Chinei este care are o clasa de mijloc imensa, cat intreaga populatie a Europei, si foarte mobila, de-aceea autoritatile baga gramezi de bani si in cai ferate, si in aeroporturi, si in autostrazi, altfel tara pur si simplu s-ar bloca (sa ne amintim ca, in 2010, 10.000 de masini au stat prinse timp de 11 zile intr-un ambuteiaj pe o autostrada spre Beijing).

Din acest motiv, in China nu prea e loc in momentul de fata pentru comparatii privind cel mai rapid mijloc de transport – important este sa existe cat mai multe variante functionale, intre care cetatenii chinezi sa poata opta.

“Pe piata transporturilor de persoane este loc suficient, astfel incat oricine poate primi o bucata de placinta”, spun analistii, fara sa excluda insa faptul ca, pe distante scurte, trenurile au in mod clar castig de cauza in fata companiilor aeriene. Iar consecinta e urmatoarea:

Companiile aeriene au descoperit ca in unele cazuri e mai profitabil pentru ele sa renunte pur si simplu la anumite rute, lucru care s-a intamplat, de exemplu, odata cu inaugurarea unei linii ferate de mare viteza intre orasele Harbin si Dalian (900 km), in decembrie anul trecut.

Foarte multe companii aeriene au abandonat atunci aceasta ruta, preferand sa se orienteze spre zone mai putin afectate de concurenta terestra a trenurilor, fara ca asta sa insemne neaparat pierderi financiare pentru ele. Cum spuneam, pe piata chineza de transporturi de persoane e loc destul.

Oricum, lasand la o parte situatia speciala din China…

…e clar ca asistam in momentul de fata la debutul unui mic razboi intre sectoarele aerian si feroviar pentru castigarea clientilor. Un razboi care poate deveni fie unul al celor mai mici preturi, fie unul al celor mai bune servicii, fie (cel mai probabil) unul al ambelor.

Un razboi, asadar, intre avioane si trenuri, in care acestea din urma au numeroase atuuri: confort, preturi mai accesibile, puncte de plecare si de sosire situate in interiorul oraselor, posiblitatea de a lucra eficient pe durata calatoriei (ca la un birou mobil).

Cat despre dezavantajul timpului mai mare in cazul calatoriilor catre destinatii mai indepartate, problema se poate rezolva luand un tren de noapte. Da, un avion parcurge in doar 2 ore o distanta pe care un tren o parcurge in 10 ore, dar daca din aceste 10 ore 8 sunt petrecute dormind (lucru care oricum trebuia facut) dezavantajul dispare.   



Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Cat de utila va este aceasta informatie?
Noteaza folosind stelele

Rating:


Nota: 5 din 5 - 1 vot.

Alte articole similare pentru fiecare cuvant
click pe cuvantul dorit


Newsletter zilnic GRATUIT
Manager de succes - 6 strategii imbatabile
Aboneaza-te GRATUIT la Newsletter-ul Manager.ro pentru a primi cele mai proaspete informatii si analize referitoare la subiectele care te intereseaza!


Da, doresc să descarc GRATUIT cadoul si să primesc informaţii despre produsele, serviciile, evenimentele etc. oferite de Rentrop & Straton
Termeni si conditii de utilizare a site-ului Nota de informare
Top imagine

Comentarii

1 comentarii


Atentie! Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!

liviuemil 2013-07-30 11:17:57
La noi ,in razboiul dintre trenuri si avioane cistigator e cel ...... auto!
Top imagine
Newsletter zilnic GRATUIT
Manager de succes - 6 strategii imbatabile
Aboneaza-te la newsletterul Manager.ro si primeste ultimele noutati pe email.

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit  "Manager de succes - 6 strategii imbatabile".

Consilier Managementul Deseurilor

Descarca Alerter Manager.ro



Cele mai citite stiri




Ultimele comentarii



Aboneaza-te la Newsletterul Gratuit.
Zilnic in Inboxul tau.
Din fericire, NU scriem despre
cancan, showbiz, lifestyle sau scandal.

Adauga e-mailul tau pentru Stiri din Romania reala, cu informatii zilnice, articole din economie, politic si administrativ.

Da, vreau sa primesc newsletterul zilnic.
Advertisement