Analizele Manager.ro: Minuni realizate de mana omului. Canalul Panama (IV)

Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
Analizele Manager.ro: Minuni realizate de mana omului. Canalul Panama (IV) Analizele Manager.ro: Minuni realizate de mana omului. Canalul Panama (IV)
de Manager.ro la 09 Oct. 2011
Urmareste-ne pe Google News
canalul panamatrafic maritimtransport maritim de marfuripanama

Povestea canalului Panama incepe in 1870, cand doua nave ale Marinei SUA au fost trimise in zona istmului Darien – fasia ingusta de pamant care leaga cele doua Americi – pentru a studia posibilitatea saparii unui canal care sa uneasca oceanele Atlantic si Pacific. Motivul? Un asemenea canal ar fi scurtat cu 13.000 km drumul pe mare de la New York la San Francisco, eliminand necesitatea ocolirii Americii de Sud, si ar fi adus niste avantaje economice extraordinare. Nimeni nu banuia insa ce probleme dramatice avea sa puna executia acestei lucrari.

Primii pasi in executia canalului au fost facuti nu de americani, ci de francezi. Acestia au obtinut in 1880 acordul autoritatilor columbiene pentru constructia canalului (zona tinea atunci de Columbia) si i-au incredintat proiectul inginerului Ferdinand de Lesseps, care avea experienta in domeniu (el facuse anterior parte din echipa ce realizase Canalul de Suez). Lucrarile au demarat rapid, in acelasi an, dar s-a dovedit foarte curand ca zona era un adevarat iad: milioane de tantari roiau in mlastinile si baltile din Panama, nu exista un sistem eficient de asanare, bolile faceau ravagii, iar cunostintele medicale ale francezilor erau limitate.

9 ani s-a chinuit Lesseps sa duca la bun sfarsit sarcina primita, dar pana la urma a trebuit sa abandoneze. Bilantul? Cheltuieli de 287 de milioane $ (mai mult decat se cheltuise vreodata pentru orice operatiune pe timp de pace), 22.000 de morti si un canal neterminat, in lungime de 30,4 km. A fost un esec de proportii si profund umilitor pentru Franta.

Experienta nefericita a francezilor nu i-a descurajat insa pe americani care, la sfarsitul secolului XIX, si-au manifestat din nou interesul pentru constructia canalului. Ei au deschis negocierile cu guvernul Columbiei, insa n-au reusit sa ajunga la un acord si-atunci au apelat la o solutie extrema: au sprijinit un grup de panamezi sa isi declare independenta si sa formeze un nou stat (asa s-a nascut statul Panama!), au recunoscut imediat legitimitatea acestuia, dupa care, logic, au obtinut fara probleme de la noile autoritati dreptul de a sapa un canal in zona. Contractul de concesiune a insemnat plata unei sume initiale de 10 milioane $ si, ulterior, a unei taxe anuale de 250.000 $.


Americanii au facut lucrurile mai cu cap. In primul rand s-au ocupat de eliminarea tantarilor din zona, constienti ca bolile pe care le aduceau acestia (friguri galbene si malarie) constituiau un obstacol major. Apoi, spre deosebire de francezi, ei nu au ales varianta unui canal construit la nivelul marii, ci au optat pentru unul cu ecluze care urmau sa aduca navele pe lacul Gatun aflat in interiorul teritoriului, la cca 25 de metri deasupra nivelului marii. Ramanea astfel mai putin de sapat, dar chiar si asa constructia ridica mari probleme.

Cea mai dificila portiune a fost Culebra Cut (actualmente Gaillard Cut), unde a fost nevoie sa se foloseasca 27.500 de tone de dinamita. Roca s-a dovedit aici foarte instabila - peretii se prabuseau adesea, ingropand utilaje si oameni – astfel ca pana la urma singura solutie a fost extinderea pe lateral a sapaturii, cu reducerea masiva a inclinarii peretilor pana cand n-a mai fost pericol de prabusire. Canalul ingust a devenit astfel o depresiune foarte larga.

Ecluzele au constituit si ele o provocare majora. Au fost construite prin turnarea a 3,3 milioane de metri cubi de beton in forme uriase de lemn, fiecare ecluza avand doua camere, pentru a se mentine doua linii de trafic simultan. La capatul fiecarei camere au fost montate porti enorme, cea mai mare avand o inaltime de 25 m si o greutate de 745 de tone. De mentionat ca deplasarea navelor prin aceste ecluze a fost gandita sa aiba loc prin remorcare de catre niste mici locomotive amplasate pe lateralele fiecarei ecluze, pentru a se elimina orice eroare care ar fi putut duce la avarierea peretilor camerelor sau a portilor. Folosind trolii electrice si 250 de metri de cabluri de otel, aceste locomotive au permis inca de la inceput o deplasare a navelor la fel de lina si de precisa ca deplasarea unui piston intr-un cilindru.

Cu exceptia actionarii locomotivelor, totul a fost proiectat sa fie sub controlul unui singur om si al unui singur panou de comanda. Pe acest panou se aflau comutatoare cu care puteau fi actionate toate functiile ecluzelor, dar numai in ordinea corecta. Era imposibil, de exemplu, sa incerci sa deschizi portile ecluzei impotriva presiunii apei.

Constructia canalului, demarata in 1904, a fost finalizata in 1914. Pe 7 ianuarie 1914, nava Alexandre la Valley a parcurs intregul traseu de 77 de kilometri intr-o cursa de verificare, iar primul “client” real a fost vasul comercial Christobal, pe 3 august in acelasi an. De atunci, numarul navelor care au folosit canalul a crescut constant, de la 1.000/an in anii ‘20 pana la cca 15.000/an in momentul de fata. In total, in cei aproape 100 de ani de existenta a canalului, acesta a fost traversat de peste 820.000 de nave.

Timpul necesar pentru traversarea cap-coada, incluzand perioadele de asteptare la ecluze, este de 20-30 de ore - o nimica toata fata de timpul necesar parcurgerii vechiului traseu, cu ocolirea Americii de Sud pe la Capul Horn. Este un avantaj major in special pentru navele de marfuri din Asia care fac aprovizionarea oraselor de pe coasta de est a SUA si care au astfel o ruta directa pana la destinatie.

Avantajul acesta costa insa. Pentru traversarea canalului se percepe o taxa proportionala cu tonajul navei, in jur de 3,2 $ pe tona (1 tona este echivalentul unui volum de 2,83 metri cubi), ceea ce la un trafic anual de 300 de milioane de tone inseamna incasari de aproape 1 miliard $. Cea mai mare taxa a fost de 331.200 $, platita pe 16 mai 2008 de vasul Disney Magic, iar cea mai mica de 36 de centi, platita de un individ excentric (Richard Halliburton) care a parcurs canalul inot in 1928. El a convins autoritatile sa il lase sa faca aceasta traversare neobisnuita si, ca orice alt vas, a platit o taxa in functie de greutatea sa. 


Ultimele NOUTATI

3 moduri de a purta costumul de dama
Life Style

3 moduri de a purta costumul de dama

today28 Mar. 2024
Joburile din Romania pentru care nu bate nimeni la usa patronilor:
Companii

Joburile din Romania pentru care nu bate nimeni la usa patronilor: "Nu vor sa munceasca"

today28 Mar. 2024
Pregatiti-va de noi scumpiri: sectorul Constructiilor, pus la pamant de preturile mari
Ultimele stiri economice

Pregatiti-va de noi scumpiri: sectorul Constructiilor, pus la pamant de preturile mari

today28 Mar. 2024
Anunturi apartamente ieftine de vanzare in Dubai: cat te costa sa te muti in Capitala Luxului
Imobiliare

Anunturi apartamente ieftine de vanzare in Dubai: cat te costa sa te muti in Capitala Luxului

today28 Mar. 2024
Depozitele bancare pot sa fie mai paguboase decat banii la saltea: cum trebuie sa calculezi castigul, de fapt. Nu dupa dobanda simpla
Financiar-Bancar

Depozitele bancare pot sa fie mai paguboase decat banii la saltea: cum trebuie sa calculezi castigul, de fapt. Nu dupa dobanda simpla

today28 Mar. 2024
Cel mai important eveniment din istoria recenta a Romaniei
Analize

Cel mai important eveniment din istoria recenta a Romaniei

today28 Mar. 2024
250.000 de romani nu au serviciu, sunt someri. Cum traiesc acesti oameni?
Companii

250.000 de romani nu au serviciu, sunt someri. Cum traiesc acesti oameni?

today28 Mar. 2024
Tara europeana unde pensionarii primesc 2.000 de euro lunar de la stat: sunt cei mai fericiti oameni din lume
Economie

Tara europeana unde pensionarii primesc 2.000 de euro lunar de la stat: sunt cei mai fericiti oameni din lume

today28 Mar. 2024
Legea nr. 296 2023 - Modificari MAJORE asupra mediului de afaceri din Romania

Aboneaza-te la Newsletterul Gratuit. Zilnic in Inboxul tau.

Vrei sa fii la curent cu cele mai noi articole despre Antreprenoriat, Economie, Imobiliare, Auto, IT&C si sa primesti GRATUIT Raportul Special:

"Legea nr. 296 2023 - Modificari MAJORE asupra mediului de afaceri din Romania"
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Partenerii nostri

Te-ar putea interesa si

Pregatiti-va de noi scumpiri: sectorul Constructiilor, pus la pamant de preturile mari
Ultimele stiri economice

Pregatiti-va de noi scumpiri: sectorul Constructiilor, pus la pamant de preturile mari

today28 Mar. 2024
Anunturi apartamente ieftine de vanzare in Dubai: cat te costa sa te muti in Capitala Luxului
Imobiliare

Anunturi apartamente ieftine de vanzare in Dubai: cat te costa sa te muti in Capitala Luxului

today28 Mar. 2024
Depozitele bancare pot sa fie mai paguboase decat banii la saltea: cum trebuie sa calculezi castigul, de fapt. Nu dupa dobanda simpla
Financiar-Bancar

Depozitele bancare pot sa fie mai paguboase decat banii la saltea: cum trebuie sa calculezi castigul, de fapt. Nu dupa dobanda simpla

today28 Mar. 2024
Cel mai important eveniment din istoria recenta a Romaniei
Analize

Cel mai important eveniment din istoria recenta a Romaniei

today28 Mar. 2024

Aboneaza-te la Newsletterul Gratuit.
Zilnic in Inboxul tau.

Vrei sa fii la curent cu cele mai noi articole despre Antreprenoriat, Economie, Imobiliare, Auto, IT&C si sa primesti GRATUIT Raportul Special:

"Legea nr. 296 2023 - Modificari MAJORE asupra mediului de afaceri din Romania"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016
x