Bacteriile predau lectii de economie

de la 10 Aug. 2013
Bacteriile predau lectii de economie Tags: bacteriiconsumatoriconditiipiatacaliforniaeconomiestudii

Coloniile de bacterii pun in balanta cresterea si riscurile intocmai ca investitorii financiari, au descoperit ecologistii.

Folosind biologia sintetica de laborator, experimentele legate de evolutia bacteriilor si calculele matematice, savantii au gasit asemanari intre organisme si piete financiare.

Prabusirile "burselor bacteriene" si boom-urile inregistrate de ciclurile lor de crestere sunt descrise intr-o lucrare stiintifica din Ecology Letters.

Evolutia de succes a bacteriilor este usor de analizat, deoarece acestea se regasesc pretutindeni; in acelasi timp, bacteria poate avea ceva de spus in privinta investitiilor financiare.

Un grup de cercetatori din Marea Britanie si Australia a utilizat mostre de bacterie E.coli, pentru a vedea capacitatea lor de crestere, in timp ce au fost supuse la stres biologic.

Bacteriile E.coli au reusit sa "administreze stresul" si "sa investeasca in crestere".

"Conditiile externe ale pietei", reprezentate de saruri si acizi, au influentat mecanismul "deciziilor de investitii", adoptate de fiecare bacterie, iar succesul a adus supravietuirea, in timp ce esecul a cauzat extinctia.

Bacteriile sanatoase au "achizitionat" proteine costisitoare sau au majorat consumul, pentru a creste, in detrimentul celor care nu au reusit sa evolueze.

Studiile au fost folosite pentru a testa/valida o serie de modele matematice ale boom-urilor investitionale bacteriene si bineinteles, pentru studierea "crizelor".

Dr. Ivana Gudelj de la Universitatea din Exeter a fost unul dintre autorii acestui studiu si a oferit unele explicatii: "Am demonstrat ca oportunitatile diferite pentru investitii necesita strategii diferite. Aceste strategii sunt constranse de subtilitatea schimburilor, care in general sunt invizibile sau ignorate pe pietele reale. Studiul reprezinta o demonstratie clasica de economie darwiniana - supravietuieste cel mai puternic!".

In urma cu 50 de ani, cercetatorul Richard Levins a sugerat, pentru prima oara, ca aceste compromisuri in deciziile investitionale ale organismelor le determina sa exploreze noi niste si conceptul poate fi aplicat in ecologia biologica si in pietele financiare.

Prof. Dan Lovallo, cercetator in cadrul Universitatii din California, Berkeley, SUA - Management Inovator - nu a fost implicat in realizarea studiului, dar l-a laudat: "Aceasta analiza reprezinta un pas important spre integrarea stiintelor... din campuri multiple: economie, finante, strategie in afaceri, biologie etc".

Aplicarea acestor rezultate in luarea deciziilor reale de investitii pe pietele financiare ar trebui sa fie tratata insa cu precautie, deoarece pietele din studiu au fost simplificate, pentru a permite experimentarea modelului.

Totusi, bacteriile demonstreaza cum pot schimbarile mici ale conditiilor de piata sa corespunda cu diferentele majore intre strategiile de optimizare.