Cum ar fi putut supravietui dinozaurii

de la 28 Iul. 2014
Cum ar fi putut supravietui dinozaurii Tags: dinozauridisparitieexctinctiemeteoritcataclism

Un studiu realizat de cercetatori britanici, care au reconstituit ipoteza privind disparitia celor mai mari reptile ce au populat Terra acum 66 de milioane de ani, arata ca dinozaurii ar fi putut supravietui daca asteroidul care a dus la disparitia lor ar fi lovit Pamantul cu cateva milioane de ani inainte.

Potrivit studiului publicat in Biological Reviews, cand meteoritul cu diametrul de 10 kilometri a lovit zona in care se afla astazi Peninsula Yucatan, Pamantul trecea printr-o agitatie medio-ambientala ce includea o intensa activitate vulcanica, o schimbare a nivelului marii si o variatie a temperaturilor.

Aceste conditii au afectat decisiv mediul de viata al dinozaurilor, mai ales pe al celor ierbivori.

Impactul cu asteroidul a provocat tsunami, cutremure, incendii de padure si variatii bruste ale temperaturii care au dus la prabusirea lantului trofic si a generat un efect de domino prin disparitia mai intai a dinozaurilor ierbivori si apoi a celor carnivori, care se hraneau cu cei dintai.

Conform teoriilor, au supravietuit numai dinozaurii capabili sa zboare si care au evoluat pana la pasarile de astazi.

Cercetatorii cred ca, daca asteroidul ar fi lovit Terra cu cateva milioane de ani inainte, cand varietatea speciilor era mai mare, sau mai tarziu, cand noile specii au avut timp sa evolueze, probabil ca dinozaurii ar fi supravietuit.

"Dinozaurii au fost victimele unei nesanse colosale. Nu numai ca au suportat impactul cu un asteroid urias, dar acesta s-a produs in cel mai rau moment posibil, cand ecosistemul lor era vulnerabil.

Descoperirile noastre au ajutat la clarificarea unuia dintre cele mai mari mistere ale stiintei", a declarat cercetatorul britanic Steve Brusatte, de la facultatea de Geo-Stiinte din cadrul Universitatii din Edinburgh, citat de Agerpres.

De asemenea, Richard Butler, de la Facultatea de Geografe si Stiinte ale Pamantului din cadrul Universitatii din Birmingham, este de parere ca, desi investigatia sugereaza ca specia dinozaurilor era deosebit de vulnerabila la impactul unui asteroid, nu exista nimic care sa indice ca dinozaurii erau condamnati la extinctie.