Cuvintele cheie pe care oamenii de succes le rostesc in fiecare zi
cuvinte cheieprezentare scuzeajutorrecunoastere gresealaoameni de succes
Ti se vor parea lucruri mici, dar fac parte din categoria lucrurilor care pot schimba ziua. Inclusiv pe a ta.
Daca iti doresti sa faci cuiva ziua mai frumoasa, angajatilor, colegilor, membrilor familiei, prietenilor, iata ce trebuie sa le spui:
1. "Uite la ce ma gandesc"
Tu esti seful, dar asta nu inseamna ca esti mai inteligent, mai econom sau mai perspicace decat altcineva. Cand iei o decizie adu argumente, motiveaza-ti alegerea. Dar sa faci acest lucru cu logica, nu cu pozitia ori autoritatea.
Desi poti primi critici, accepta-le pentru ca iti pot imbunatati munca. Autoritatea nu face altceva decat sa iti dea dreptate si atat. Insa, nu uita ca faci parte dintr-o echipa si trebuie sa munciti cot la cot si sa luati deciziile bune care nu afecteaza pe vreun membru.
2. "Am gresit"
Vii cu un plan de imunatatire a productivitatii si crezi ca este minunat. Nu a fost un plan bun pentru echipa, dar rasplata parea minunata. Pe hartie, insa, totul a fost perfect. In practica, din contra.
Sa recunosti ca ai gresit nu este un capat de lume. Dar nici sa dai dreptate celui care a avut nu este un lucru rau. Da, te simti prost,dar rezultatul va fi si mai minunat decat credeai initial ca va fi. Nu te gandi ca daca iti recunosti greseala vei pierde. Din contra, vei avea mai mult de castigat.
3. "A fost minunat"
Nimeni nu se lauda suficient. Nimeni. Alege o persoana care face sau a facut ceva bine si spune-i ca a fost grozav acel lucru.
Nu ezita sa te intorci in timp. Spunand "mai devreme ma gandeam cum te-ai descurcat cu acea sarcina luna trecuta..." poate avea acelasi impact pzitiv cum ar fi avut luna trecuta. De fapt, impactul ar putea fi si mai mare tocmai pentru ca te gandesti la ceva din trecut.
Lauda nu costa, deci nu te gandi ca vei saraci. Este un cadou de nepretuit pentru destinatar. Iar din momentul in care vei recunoaste meritele persoanelor din jurul tau, ele te vor iubi pentru asta. Si, evident, tu te vei simti mai bine.
4. "Cu placere"
Gandeste-te la momentul in care ai dat un cadou, iar destinatarul parea destul de incomod in aceasta situatie. Nu te-ai fi asteptat la asta, nu?
Acelasi lucru se intampla si atunci cand ti se multumeste, esti complimentat ori laudat. Atunci cand simti cateva perechi de ochi atintite catre tine, tot ceea ce trebuie sa faci este sa multumesti sau sa spui "cu placere, am fost incantat sa fac acest lucru".
Nu pastra multumirile pentru tine. Imparte-le cu ceilalti.
5. "Ma poti ajuta?"
Cand ai nevoie de ajutor, nu te sfii! Cere-l. Cu sinceritate. Si vei fii ajutat, iar in acest timp vei arata vulnerabilitate, respect si dorinta de a asculta, calitati care nu lipsesc unui lider. Si ale unui bun prieten.
6. "Imi pare rau"
Toata lumea face greseli. Si atunci este in regula sa iti prezinti scuzele pentru cuvinte, actiuni, omisiuni.
Nu te feri sa iti prezinti scuzele! Insa, retine ca niciodata nu trebuie sa ai o motivatie ca de exemplu "am fost foarte suparat pentru ca...", "credeam ca tu...". Nu faci decat sa dai vina pe cealalta persoana. Spune ca iti pare rau, spune de ce, dar asuma-ti vina. Nu mai putin, nu mai mult.
7. "Poti sa imi arati...?"
Sfaturile sunt temporare, cunoasterea este eterna. Sa stii ce trebuie sa faci, te ajuta, dar sa stii cum sau de ce faci inseamna totul.
Atunci cand ai nevoie de ajutor, ii arati respect persoanei care se ofera sa te indrume, ii arati increderea pe care o ai in experienta, calificarea si intelegerea lui.
8. "Lasa-ma sa te ajut"
Din pacate, multi oameni vad cererea unui ajutor ca un semn de slabiciune. Astfel, multi evita sa ceara ajutor. Dar nimeni nu s-a nascut invatat si are nevoie de o indrumare, fie ea si minimala. Nu intreba daca poti ajuta cu ceva. Vei fii refuzat. Fii mai specific. Ca de exemplu, "am cateva minute libere. Pot sa te ajut sa termini asta?" Renunta la tonul de superioritate!
9. "Te iubesc"
Bine, nu la locul de munca, ci oriunde altundeva. Dar spune atunci cand simti!
10. Nimic.
Uneori, cel mai bun lucru este sa taci. Daca esti suparat, frustrat, furios, stai in banca ta! Nu-ti varsa nervii pe angajati. Mai ales pe angajati! Rezultatele vin si pleaca, dar sentimentele sunt pentru totdeauna.
Inainte sa deschizi gura, pune-te in locul lor. Stima de sine nu se recupereaza niciodata ca un client pierdut din te miri ce cauze.