Saga autostrazii Comarnic-Brasov continua sau, de fapt, sta
comarnic brasovautostrazi romaniacandnr
Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale (CNADNR) a renuntat la atribuirea contractului de concesiune pentru Autostrada Comarnic - Brasov catre asocierea Vinci-Strabag-Aktor.
Motivul: ofertantul nu a gasit fondurile necesare, iar finantarea de la bugetul de stat ar fi afectat pozitia bugetara a Romaniei.
Contractul de concesiune este incadrat conform metodologiei Eurostat, adica on Government balance sheet, care presupune ca finantarea intra in calculul deficitului bugetar.
"In aceste conditii si avand in vedere costul semnificativ al proiectului, in situatia in care Autoritatea Contractanta (rezultata din asocierea CNADNR cu Ministerul Transporturilor si Infrastructurii in 2012) ar incheia contractul de concesiune cu ofertantul declarat castigator, aceasta ar putea duce la nerespectarea angajamentelor pe care Romania le-a incheiat cu CE, FMI, Banca Mondiala in privinta tintei de deficit bugetar si a datoriei publice", se arata intr-un comunicat al CNADNR.
Potrivit CNADNR, Ministerul Finantelor Publice a refuzat sa emita o scrisoare de sustinere a proiectului si al suportarii costurilor aferente contractului de concesiune din bugetul de stat in conditiile unei clasificari on Government balance sheet a proiectului, date fiind riscurile legate de depasirea tintei de deficit bugetar stabilita si calificarea scrisorii de sustinere ca o garantie de stat.
O alta cauza pentru care CNADNR a renuntat la concesiune este ca, dupa desemnarea ofertantului castigator, acesta, alaturi de potentialii finantatori privati, au solicitat modificarea unor clauze ale contractului de concesiune a caror acceptare "ar fi insemnat chiar modificarea procedurii de atribuire si a conditiilor care au stat la baza depunerii ofertelor".
CNADNR a mai adaugat ca Autostrada Bucuresti - Brasov (din care face parte si tronsonul Comarnic - Brasov), ramane o prioritate in Master Planul General de Transport, proiectul autostrazii fiind continuat si dezvoltandu-se in paralel cu realizarea autostrazii Sibiu - Pitesti.
In prezent, este in procedura de licitatie deschisa atribuirea contractului Proiectare si executie finalizare Autostrada Bucuresti - Brasov, Sectiunea Bucuresti - Ploiesti, Sector 1, km 0+000 - km 3+325; Nod Centura Bucuresti, km 6+500 si Nod Moara Vlasiei, km 19+500.
Tronsonul Comarnic - Brasov este impartit in 5 sectoare. Sectoarele 1 si 5 (dinspre Comarnic, respectiv dinspre Brasov, cu o lungime totala de aproximativ 10 km, la care se adauga si drumuri de legatura) vor fi scoase la licitatie, cu finantare de la bugetul de stat.
Pentru sectoarele 2, 3 si 4, care reprezinta partea cea mai dificila a proiectului, va fi scoasa la licitatie actualizarea studiilor geotehnice, cu finantare de la bugetul de stat.