de la 28 Iun. 2013
Sonda spatiala Voyager 1 a facut o descoperire neasteptata la marginea sistemului solar Tags: sondavoyagernasatehnologiespatiu

Oamenii de stiinta care monitorizeaza activitatea statiei spatiale Voyager 1 au anuntat ca au descoperit ceva curios, neasteptat la marginea sistemului solar, regiune unde se afla sonda lansata acum 36 de ani.

Datele furnizate de statia Voyager 1, apartinand NASA, ofera o noua perspectiva privind marginea sistemului nostru solar.

Sonda NASA devine astfel, primul obiect facut de om care ajunge in spatiul interstelar, potrivit Phys.

Potrivit revistei Science, oamenii de stiinta de la Laboratorul Johns Hopkins University Applied Physics (APL) din Maryland, Statele Unite, au dat mai multe amanunte referitoare la "autostrada magnetica".

Savantii descriu regiunea ca pe un mediu curios, care contine particule incarcate, unde Voyager a detectat pentru prima data raze cosmice galactice cu energie redusa, iar particulele din interiorul mediului influentat de Soare au disparut.

"Voyager 1 ar fi putut parasi de luni sau ani sistemul solar, inca nu stim. Dar asteptarea este incredibil de incitanta, deoarece Voyager continua sa sfideze previziunile si sa schimbe modul in care gandim despre aceasta misterioasa si minunata regiune a galaxiei", a spus cercetatorul Stamatios Krimigis de la APL.

Sondele spatiale Voyager 1 si 2 au fost lansate in anul 1977 si intre timp ele au vizitat Jupiter, Saturn, Uranus si Neptun.

Din anul 1990, cele doua sonde gemene si-au inceput misiunea lor interstelara. Noile date au aratat un fenomen neasteptat, observandu-se cat de repede au disparut particulele de origine solara, iar intensitatea lor a scazut cu mai mult de 1.000 de ori.

"Daca ne uitam la razele cosmice si la particulele energetice, am putea crede ca Voyager a ajuns in spatiul interstelar, dar echipa de cercetatori crede ca sonda nu a ajuns acolo, ea aflandu-se inca in sub influenta campului magnetic al Soarelui", a apreciat Ed Stone, cercetator la Institutul de Tehnologie California din Pasadena.

Dana 2013-08-16 17:54:34
Pai Pioneer este in spatiul interstelar acum.Sonda spatiala Pioneer 10 a avut ca misiune vizitarea planetei Jupiter si transmiterea de imagini ale planetei, fiind prima misiune trimisa de catre oameni catre Jupiter. De altfel Pionner 10 a constituit mai multe premiere in istoria cosmologiei: prima sonda trimisa catre o planeta din sistemul solar, prima care a trecut de centura de asteroizi de dincolo de Marte, prima sonda care a obtinut imagini detaliate ale lui Jupiter si primul obiect facut de om care a parasit Sistemul Solar.

Lansata la data de 2 martie 1972, Pionner 10 a trecut de Marte in iunie al aceluiasi an apoi a traversat centura de asteroizi care se afla intre Marte si Jupiter intre iulie 1972 si februarie 1973, apropiindu-se de Jupiter in toamna lui 1973 si incepand sa transmita imagini ale planetei din 6 noiembrie 1973, cand se afla inca la 25 milioane kilometri. Cea mai mica distanta de planeta Jupiter a fost de doar 132.252 km in ziua de 4 decembrie 1973. Sonda s-a indepartat apoi de Jupiter dupa ce a reusit sa trimita catre centrul NASA mai mult de 500 de imagini. In iunie 1983 Pionner 10 a trecut pe langa Pluto, cea mai departata planeta de Soare, marcand astfel iesirea din Sistemul Solar a primului obiect creat de om si lansat in spatiu. Sonda a continuat sa transmita informatii despre vanturile solare si razele cosmice pana in 23 ianuarie 2003 cand a fost stabilita ultima legatura cu sonda spatiala. Pioneer 10 se afla deja la mai mult de 7,6 miliarde kilometri departare de Pamant.

Sonda functioneaza inca si se departeaza de Soare cu o viteza de 12,2 kilometri pe secunda, pe o traiectorie indreptata catre steaua Aldebaran care se afla la 68 ani-lumina de Pamant.
Pioneer 2013-08-16 17:46:31
Primul obiect facut de om care ajunge in spatiul intersrelar??? Cu pioneer cum ramane??? Primul obiect construit de om care a parasit sistemul solar purta numele de sonda spatiala Pioneer 10. Ea a strabatut orbita planetei Neptun pe data de 13 iunie 1983, fiind lansata in 2 martie 1972. Ea se deplaseaza in linie dreapta fata de Soare, la o viteza constanta de aproximativ 12 km/sec. La 30 de ani de la lansarea sa, pe 27 aprilie 2002, NASA a primit cu succes informatiile de telemetrie trimise de pe Pioneer 10, aceasta aflandu-se la o distanta de 7,57 mile de Pamant, timpul in care a fost primit semnalul fiind in raport cu viteza luminii de 22 de ore si 35 de minute. Prin intermediul Telescopului Geiger, sonda Pioneer a putut sa transmita informatii. In prezent, naveta spatiala se indreapta spre steaua rosie Aldebaran, care formeaza ochiul constelatiei Taurus.