Argo, un film in care chiar se intampla ceva
argoben affleckrevolutie irancia
Argo este corabia care i-a purtat pe Iason si pe ceilalti... argonauti spre lana de aur. Legendara ambarcatiune este nasa pentru filmul "Argo", al lui Ben Affleck si pentru filmul in film pe care personajul principal pretinde ca vrea sa-l realizeze in Iran pentru a repatria sase diplomati americani, refugiati, cu noroc, fara stiinta autoritatilor, din cladirea Ambasadei SUA, in care grosul colegilor lor erau luati ostatici, in cladirea Ambasadei Canadei la Teheran.
Cam asta este rezumatul. Virtutea povestii consta in foarte buna sa… lungire, transpunere pe pelicula. Affleck reuseste sa-i imbarce pe spectatori intr-o calatorie in trecut.
Aterizeaza, initial, in SUA, de unde, desi nu zboara la bordul unui Hercules, ci al unui Boeing 747, spectatorii sunt "parasutati" impreuna cu eroul principal, interpretat de Ben Affleck, in Iranul de acum 34 de ani, in timpul revolutiei, in urma careia, sahul Mohamed Reza Pahavli este inlaturat de la putere.
Pe parcusul "excursiei", culoarea locala si culoarea temporala sunt foarte bine redate. Scenografii au contribuit absolut esential la castigarea Oscarului pentru "cel mai bun film".
Cu foarte mici exceptii, imbracaminte, ceasuri, rame de ochelari, tunsori, automobile, telefoane, televizoare si... mentalitati sunt (de) acolo, adica si din SUA, si din Iranul acelor ani.
Pe cat de reconfortante si de amuzante sunt intepaturile aduse Hollywood-ului insusi, precum si CIA, pe atat de ingrosate sunt tusele persoanelor si personajelor iraniene.
Filmul are actiune, are tensiune, desi se taie ca maioneza, cand, asa... a la Rambo, revolutionari iranieni urmaresc cu niste masinute ditamai Boeingul 747.
Masinutele trec nestingherite, fara nici macar o schimbare de directie, fara o zvacnire de capota, prin raza de actiune ale celor patru imense motoare ale avionului Swissair aflat in decolare, a caror forta ar face din cel mai greu elefant un Pegas cu urechi, in loc de aripi.
De altfel, realizatorii au transpus bine mare parte din realul misiunii de salvare, dar au recunoscut ca unele secvente sunt fictiune.
Si chiar in acestea, se pare ca s-au incurcat, astfel incat nu poti sa nu-ti ridici sprancenele si, ulterior, colturile gurii.
Sesizand cat de bine au fost amestecate culorile pentru a reda nuanta locala si temporala, si compania care a subtitrat filmul a folosit caractere a la anii '80.
O nota buna si pentru traducator, in conditiile in care, prezentul este dominat de roboti, in cel mai bun caz de niste ingineri ai cuvintelor, de dictionare ambulante, aproape incapabile sa adapteze nici macar verbe daramite expresii.
"Argo" este un film cu atat suspence cata sare in bucate, lipsit de exagerarile si umflarile de muschi ale contemporanului 007, fara schimburi de focuri si batai, din care eroul principal iese cu mai putine rani decat daca s-ar fi luptat cu o matza sterilizata si diabetica, fara efecte speciale elucubrante, un film in care, cand Ben Affleck striga "Action!", chiar se intampla ceva, un film in care pelicula nu este irosita ca un sul de hartie igienica trasa din suport de un copil care face glume proaste...