Chilipirul, zeul suprem al societatii de consum
black fridaysuperofertachilipirconsumatori
Black Friday, Vinerea neagra, a intepat asemeni unei vaduve negre, insufland si mai mult cetatenilor pofta de consum desantat. In SUA, 24 de persoane au fost spitalizate si alte cateva zeci au fost arestate ca urmare a imbulzelii din supermarketurile care afisau reduceri de preturi.
Politia a intervenit pentru a rezolva divergentele dintre cumparatorii care nu reuseau sa-si imparta un produs pe care pusesera mana simultan si dintre cei scandalizati ca nu se respecta ordinea de la coada.
In alte state americane, politia a recurs la gaze lacrimogene pentru a opri multimea care navalise intr-un supermarket. Nu numai politia s-a folosit de ele, ci si o tipa care le-a improscat pe altele cu spray cu ardei iute pentru a ajunge prima la raionul de electronice.
Un client a fost impuscat de catre un altul pentru ca a refuzat sa-i cedeze produsul achizitionat. Alte dudui aproape ca s-au omorat ca sa puna mana pe costume de yoga de la Victoria's Secret, din care, desigur, sufletele le vor levita spre noi culmi spirituale.
Intr-un supermarket, o tanara a fost calcata in picioare de multimea care se imbulzea. Au izbucnit si incaierari pe... prosoape care costau 1,88 dolari.
Imediat, se pun etichete (unele continand poate coduri de bare), pe romanii care se omoara la coada la bormasini, friteuze, ulei sau la nici ei nu stiu ce. Iata ca nu sunt singurii, si, o data in plus, faptul nu are legatura cu natia, ci cu zeul la care a inceput sa se inchine intreaga omenire.
Nu, nu este banul, ci chilipirul, ingredientul care da o alta valoare banului, de obicei (aparent) mai mare. Chilipirul, zeul in ale carui orbite sticlesc cercurile goale ale procentului, privand cas spre rafturi pline.
Zeul chilipir avand in supermarketuri, hypermarketuri, megamarketuri tot atatea temple. La inceput de secol 21, probabil ca lumea ar astepta nu minunea umplerii si reumplerii cosurilor cu peste si paine, ci cu iPhone, iPad, plasme, televizoare LED si LCD.
Ca sa creada lumea in El, acum, ar trebui nu sa inmulteasca hrana, ci zorzoanele, rochiile decoltate, blugii. Sa vezi atunci… credinta!
Sa vezi atunci cum vine "mantuirea"... wireless, la superoferta, si cum este ea primita de credinciosul consumator, de enoriasul cu card de fidelitate, in lenjerie de la Victorita sau in smoking... Armoney.
Acum lumina nu mai este asteptata smerit, de la o lumanare, ci de la laserul instalatiei wi-fi, hi-fi, hai lasa...
Se zice ca denumirea Black Friday vine de la groaza pe care o incercau soferii americani gandindu-se ca reducerile vor cauza blocaje interminabile pe strazi si autostrazi.
Black Friday poate avea si semnificatie de doliu, ca zi in care demnitatea este sufocata intr-o punga de plastic si azvarlita in cel mai intunecos colt de depozit. Nu este aruncata la gunoi, caci s-ar putea ca puhoiul de enoriasi ai chilipirului sa mai puna pret pe ea si atunci va fi scoasa si asezata-n raft la... superoferta.