Cutremur contra ficus
seism 2016simulare cutremurigsu
La un an si o zi de la nenorocirea din Colectiv, a inceput un exercitiu de 48 de ore de interventii cauzate de un cutremur de 7,6 grade pe scara Richter, produs la o adancime de 120 de kilometri, in zona Vrancea, urmat de o replica de 5,6 grade pe scara Richter.
Numit Seism 2016, a fost, dupa spusele Ministerului Afacerilor Interne, cel mai amplu exercitiu de mobilizare si raspuns la dezastru din ultimii 25 de ani.
Operatiunea a verificat Conceptia nationala de raspuns in situatia unui dezastru provocat de un seism major. Conceptia respectiva se bazeaza pe concentrarea fortelor catre zonele afectate si suplimentarea acestora cu efective din judetele neafectate de seism.
La exercitiu, au luat parte 6.170 de pompieri, politisti, jandarmi, politisti de frontiera si personal medical de urgenta folosind tehnica de interventie formata din 679 de autospeciale de stingere, ambulante, masini de descarcerare, spitale mobile, puncte mobile de comanda, autospeciale ale Politiei Nationale, ale Jandarmeriei Romane si Politiei de Frontiera etc.
De asemenea, zilele acestea, IGSU Bucuresti-Ilfov s-a apucat de controale inopinate pentru prevenirea situatiilor de urgenta in toate statiile de metrou.
Inspectorii urmaresc respectarea normelor de aparare impotriva incendiilor, de realizare a accesului calatorilor la caile de evacuare, existenta personalului care dirijeaza fluxul de calatori pe directiile de evacuare, asigurarea dotarii cu mijloace de stingere a incendiilor, asigurarea accesului autospecialelor pentru interventie.
Foarte bine ca IGSU face controale in statiile de metrou, dar, "la orele de varf", numai oamenii implicati in aglomeratie pot face diferenta, pot rationa, isi pot pastra calmul.
Nu stiu daca este o regula, dar, de cele mai multe ori, cel putin intr-una dintre statiile nod ale metroului, trenurile sosesc in acelasi timp.
Asta inseamna aglomeratie inutila. Daca venirea trenurilor ar fi desincronizata, macar cu doua minute, calatorii care coboara dintr-un tren nu s-ar mai lovi de cei care coboara din celalalt si nu s-ar mai inghesui nici pe scarile rulante, nici pe cele fixe.
In afara de asta, cand a fost proiectat metroul, spatiile destinate tranzitului calatorilor era pentru un numar mai mic de persoane. Acum, traficul a crescut, dar unele dintre spatiile de tranzit sunt ingustate de chioscuri si magazinase de tot felul.
Iesind din subteran, multe dintre scarile de bloc, mai ales cele mai vechi, sunt aproape ticsite cu ghivece de flori, cele mai mari recipiente ocupand suprafete notabile din trepte sau paliere.
In caz de urgenta, treptele astea trebuie sa poata fi coborate rapid (desigur, nu in timpul unui cutremur) de catre locatari si urcate la fel de rapid de echipele de salvatori.
Este cel putin stupid sa se piarda vieti omenesti din prea multa dragoste pentru ficusi...
Sunt solutii simple, care pot insemna evitarea sau limitarea numarului de victime si poate ca, in marile aglomerari urbane, prima norma este calmul, disciplina persoanelor amenintate, la un moment dat, de una dintre multele nenorociri care pot avea loc intr-un spatiu inchis, numai ca disciplina si calmul se dobandesc prin mult exercitiu individual...