Omul bun si softul necopt
plata facturicompaniifurnizori serviciisoftmasinarii
Ca la fiecare sfarsit si inceput de an, furnizori si clienti schimba intre ei felicitari, urari, ganduri bune. Ce-i costa? Un minut pe e-mail, cateva atingeri de taste virtuale pentru un sms, un timbru de doi lei...
Desi gandurile de bine se aduna stiva, nu prea tin de cald. Cand vine vorba despre ceva concret, despre a arata faptic respect si incredere, treaba schiopateaza.
In a doua zi lucratoare a acestui an, una dintre companiile furnizoare de servicii a… lucrat - caci ce altceva presupune o zi lucratoare? - si acelasi lucru l-a facut si firma de curierat. Bravo lor! Unul dintre roadele muncii lor a fost sosirea facturii in cutia postala.
Dupa vreo doua ore de la primire, "datoria" era platita. Dupa alte cateva ore, furnizorul trimite, insa, sms ca, pe 1 ianuarie, deci in prima zi a anului, a fost emisa factura, scadenta la sfarsitul lunii.
Da, desigur, emiterea a fost facuta de o masinarie si tot o masinarie m-a averizat automat, la gramada, ca trebuie sa platesc.
Tocmai asta este si problema: automatismul si faptul ca softul respectiv, programul de calculator n-are minte, nu gandeste, nu judeca, nu discerne.
Nu stie, nu a fost invatat, nu a fost programat sa afle ca, in foarte lungul timp de cand cineva, o fiinta, nu o bucata de plastic plina cu circuite integrate, se numara printre clientii respectivului "prestator", nu a intarziat niciodata, nici macar o data (!), cu plata facturii, cu o valoare lunara deloc neglijabila, foarte probabil peste medie.
De ce nu sunt introduse detaliile acestea in programul de calculator? De ce nu este acesta un pic mai umanizat?
Ce diferenta este intre un bun-platnic si un rau-platnic? In creierii electronici ai masinariei, niciuna! Grav este ca nici creierii cu materie cenusie, cu neuroni, cu sinapse, cu mitocondrii ai celor care "dreseaza" masinariile nu se gandesc sa faca departajarea.
La sedinte, la brainstorming-uri, la team-building-uri si la alte... -uri, probabil ca nu se pune in discutie faptul ca, daca ai clienti oameni, acestia ar vrea sa fie tratati ca atare.
Computerele, sistemele lor de operare, programele de calculator, echipamentele, "digitii", octetii sunt foarte utili, dar trebuie sa joace asa cum le canta oamenii, platiti de semeni, nu de niste masini.
Altfel, cine stie, maine-poimaine, ne vom trezi ca aceeasi masinarie va fi programata sa ne traga de urechi, daca nu platim in secunda urmatoare primirii facturii, si sa ne traga suturi in fund daca avem "tupeul" sa achitam chiar in ziua scadentei...