Cu linistea printre rafturi calcand
ucmrdrepturi de autorscumpiri produsescumpiri supermarketuri
Aproape ca nu exista magazin care vinde imbracaminte, incaltaminte sau chiar produse alimentare in care sa se auda numai ce vorbesc clientii si vanzatorii sau zbaterea de aripi a mustei.
Daca vrei sa-ti cumperi - de exemplu - o pereche de pantofi de alergare sau bocanci de iarna, trebuie sa tipi la tinerica sau la tinerelul care te intreaba ce numar porti.
Asta pentru ca acei care muncesc de la varste fragede (bravo lor!) precum gelul care impregneaza partea interioara a talpii unui pantof de alergare si-au transformat locul de munca in… club de house sau de ce muzica le-o mai fi placand lor.
De fapt, nici nu mai conteaza genul muzical, din moment ce nu-ti gadila in mod placut auzul, ci ti-l irita, in mare parte din cauza volumului la care este dat sonorul.
Sefi, patroni, ce "cadre superioare" le-or... guverna lor activitatea, nu le zic nimic la instruire, la team-building, la brainstorming sau la ce-or mai participa ei.
Probabil ca se merge pe ideea ca acel "clientul nostru, stapanul nostru" este valabil numai pentru cei cu varste intre 15 si 20 de ani. Alte "plaje" de varsta - care, culmea, aud mai bine decat tinerii - nu mai conteaza.
Si in magazinele de larga suprafata, este cam aceeasi poveste si aceeasi melopee. La prima sau la ultima ora, tre’ sa urle ceva in difuzoarele alea, de-ti sar literele din lista de cumparaturi.
Oare cati dintre zombii sacosari care se trezesc cu noaptea-n cap ca sa fie scutiti de aglomeratie percep... muzica? Ce ambient placut creeaza aceasta, cand, aproape toata lumea este atenta la ce pune in cos (sau tocmai asta este ideea sa-ti distraga atentia si sa ingramadesti produse in nestire). In loc sa creeze acel ambient placut, de cele mai multe ori, efectul obtinut in urma redarii de muzica la instalatia de sonorizare este exact invers.
O stire de penultima ora adie printre randuri si rafturi: marile retele de magazine vor scumpi produsele ca urmare a triplarii sumelor pe care le platesc pentru muzica ambientala din magazine Uniunii Compozitorilor si Muzicologilor din Romania (UCMR) sau artistilor straini.
Pana anul trecut, un magazin de 15.000 de metri patrati platea 1.270 de lei pe luna, iar acum trebuie sa plateasca 3.600 de lei.
In total, cele mai bine de 130 de hipermarketuri platesc numai pentru muzica vreo 6 milioane de lei pe an.
Potrivit lui Adrian Iorgulescu, presedintele UCMR, triplarea redeventelor s-a facut dupa negocieri, in conditiile in care, inainte, sumele platite erau derizorii. Derizorii sau nu, toti banii incasati pentru muzica ambientala din magazine se duc - asa cum este si firesc - catre autorii romani sau straini.
In consecinta, marile magazine sunt speriate: dupa ce ca guvernantii au scumpit euro, gazele, energia electrica, combustibilii, acum, preturile la raft ar trebui sa creasca din cauza lui Michael Jackson, Justin Beaver, Lady Gaga, Iris, Directia 5 sau a oricarui cantautor…
Cu "Alejandro", "Fernando", "Dirty Diana" in minte, probabil ca sefii magazinelor au pierdut din vedere ca, daca vrea muzica, clientul poa' sa vina cu ea la purtator. Iar, in afara de asta, exista o muzica lipsita de pretentii de firesti drepturi de autor: muzica sferelor, mai popular numita... liniste!