Cum stam cu infrastructura feroviara in judetul Sri Lanka
infrastructura feroviaracorlateanexporturi romania
Nu este inca un paradox ca, inainte de 1990, Romania avea relatii comerciale stranse cu state indepartate, in care, astazi, a ajuns sa exporte bunuri in valoare de cam cat da pe an un minister roman postrevolutionar pe benzina si consumabile?
Cine (mai) stie in ce relatie suntem, de exemplu, cu statul... Sri Lanka? Stimati manageri care va stoarceti creierii cum sa platiti, luna de luna, salarii, taxe si impozite; stimati manageri care va luptati cu zecile de modificari in legislatie, nu-i asa ca aveati o neliniste in acest sens?
Pai, mai stie cineva care nu are aceleasi batai de cap, adica Ministerul Afacerilor Externe, potrivit caruia, de prin 1980 si pana in anii 1990, tara noastra a exportat in Sri Lanka peste 950 de vagoane de calatori, ajungand sa detina, la vremea aceea, aproximativ 80% din piata.
In ce domeniu, in ce tara, pe ce piata, mai detine, astazi, Romania nu 80%, dar macar 15%, 30%? Nici macar pe piata autohtona, produsele romanesti (probabil cu exceptia apelor minerale) nu mai au o astfel de cota, daramite pe una externa...
Asadar, de la volumul maret de exporturi catre fostul Ceylon, exportam catre acest stat produse in valoare de 1,45 milioane dolari. Asta in 2010, caci, anul trecut, nu se mai stie sau poate ca nu am exportat (mai) nimic.
In aceste conditii, acelasi minister ne anunta ca seful sau, Titus Corlatean, a avut, la New York, o intrevedere cu omologul din Sri Lanka, Gamini Lakshman Peiris.
Despre ce au discutat cei doi? Ei bine, despre oportunitati de colaborare in domeniul turismului, investitiilor si in proiectele de reconstructie si dezvoltare post-conflict.
Dar cel mai interesant subiect se pare ca a fost posibilitatea consolidarii prezentei romanesti in sectorul... infrastructurii feroviare din Sri Lanka, prin facilitarea accesului firmelor romanesti de specialitate, pentru asigurarea de servicii pentru echipamentele feroviare de provenienta romaneasca.
In tara noastra, care nu este nici Rusia, nici Canada, nici SUA, nici China, trenurile fac - in conditii asa-zis normale, adica fara restrictii pe timp de canicula, fara inzapeziri, pe timp de iarna, si fara lucrari pe traseu - aproape 24 de ore, de la Arad la Tulcea si de la Suceava la Drobeta.
In tara noastra, de ani de zile, presa scrie si vorbeste despre furturile de cabluri si chiar de sina.
Tot in tara noastra, companiile de stat care transporta oameni sau marfuri au pierderi imense si sunt scutite, periodic, de catre stat de datorii catre acelasi stat care tot incearca sa privatizeze aceste companii.
In aceste conditii, este... cat se poate de... firesc sa ne preocupe oportunitatile de afaceri in domeniul infrastructurii feroviare din tara... "vecina si pretina" - cum ar fi zis carmaciul fara cunostiinte geografice si lingvistice.
Si tot el probabil ca ar fi fost nerabdator sa afle cum stam cu infrastructura feroviara in judetul... Sri Lanka?