Editorial Alexandra Stanescu: Sincere urari
clientcadousarbatorifelicitari
Acum vreo 20 si ceva de ani auzisem ca, in Japonia (si, in general, in lumea, in societatea consumeristo-capitalista), marile magazine daruiau oricui le trecea pragul o mica atentie: o bomboana, o maslina, un servetel parfumat. Flecustete.
Flecustete, flecustete, dar cica acestea conteaza mult pentru psihicul cumparatorului. Daca ii dadeai ceva la intrarea in magazin, avea sau nu intentia de a cumpara, subconstientul actiona spunandu-i sa se... simta. Adica, iti dau astia o bomboana si tu nimic?
Daca micul cadou era dat la plecare si omul nu avea atarnata de brat nicio punga, atunci aceeasi "constiinta" l-ar fi (a)tras inapoi in magazin, imediat sau peste cateva zile, oricum, te tinea minte.
In prezent, acest tertip nu mai functioneaza la fel de bine. In schimb, srl-urile sau companiile au gasit o "noua" metoda de a fi mai.... aproape de consumator: sincerele urari de sarbatori. Concretizate in felicitari, e-mail-uri, sms-uri, aceste urari de bine, menite sa ne... incante, sa ne arate ca respectiva societate comerciala se uita la noi cu mai mare drag decat la icoana din portofel sau la cea de pe bordul masinii, sunt generate, evident, pe banda rulanta a unui program de calculator. Atat de penibile sunt unele urari incat vin cu... slash. Adica, Departamentul de relatii (proaste) cu clientii nici macar nu se oboseste sa vada daca trimite "sincerele urari" unei doamne/domnisoare sau unui domn. Baga acolo "stimata doamna/stimate domn" dar, desigur, urarile le sunt sincere, sincere, da' ei nici nu stiu exact cui le adreseaza...
Pe urma, nu prea conteaza nici de ce religie e clientul. Adica, poate, daca ii trimit felicitare de Craciun unui client care se numeste Hasan Ylmaz, ce sanse sunt ca omul sa fie crestin? Ma obosesc eu, compania, sa-i trimit, evident, sincer, urari de bine cu ocazia Seker Bayrami? Pai nu prea, ca atat de mult imi pasa, atat de sincer sunt fata de client, incat nu complic programul de calculator. Ce valoare au aceste felicitari si urari pentru client? Pai, mai mica chiar decat foita de hartie pe care sunt tiparite.
Probabil ca modul cel mai bun de a-i arata unui client ca vrei sa-l pastrezi si ca iti pasa "pe bune", sincer de el si de faptul ca, din banii lui, iti iei salariul, este sa te tii de termenii contractuali la fel de strans ca dungile de tigru. Da-i clientului ce anume te-ai angajat, fa tot posibilul sa nu ai intreruperi in prestarea serviciului - daca esti companie de cablu, de telefonie etc. Cand se intrerupe ai grija sa-ti ceri scuze si - pe cat posibil - sa oferi acea... bomboana, care sa constea intr-o luna de abonament gratuit, ceva de genul asta. Cand iti este contribuabil de zeci de ani, nu trimiti echipa de taietori de cablu dupa o zi de intarziere, nu-l suni cu zece zile inainte de termenul limita ca sa-l anunti ca tre' sa plateasca. Tocmai ca sa-i demonstrezi clientului ca iti pasa. Iar toate acestea fac mult mai mult decat... sincerele tale urari...