Justitie, pentru ca lumea sa nu piara
proces apple samsungjustitiedreptmaretia dreptului
La cat de dese si de raspandite geografic (practic global) sunt disputele dintre Apple si Samsung, ele tind sa devina proverbiale, daca nu au si facut-o deja.
Relativ recent, un tribunal din SUA a obligat Samsung sa plateasca Apple un miliard de dolari daune pentru incalcarea unor patente.
Si mai recent, adica la o saptamana dupa decizia din SUA, o curte districtuala din Japonia a hotarat ca Samsung nu incalca brevetele Apple.
Nu se stie daca era vorba despre exact aceleasi acuzatii si aceleasi brevete, dar, logic, daca Apple sau Samsung sesizeaza, intr-un anumit stat si, implicit intr-o piata importanta pentru ele, probleme legate de brevete, de ce nu ar face acelasi lucru si in alt stat si, implicit, intr-o piata importanta pentru ele?
Lasand la o parte eventualele efuziuni nationaliste, foarte putin probabile in tarile libere si civilizate, cum este posibil ca, pe baza unor dovezi, un judecator dintr-o tara sa decida ca acuzatul are dreptate, iar, in alta tara, un alt judecator, pe baza acelorasi dovezi, sa decida ca nu are dreptate?
Poate ca "aceasta este maretia dreptului" – cum ar zice un judecator de pe ingustele si rigidele maluri ale Dambovitei, facand, totusi, distinctia intre Drept si Justitie…
La fel ca in cazul Justitiei, o comisie de medici decide ca neomul care nu a luat nici macar un an de inchisoare pentru fiecare persoana omorata (72 de victime, la 24 de ani!) premeditat, cu sange rece, deliberat si constient decide ca acesta nu este zdravan la cap, dupa care, o alta comisie, foarte probabil, pe baza acelorasi dovezi, sustine exact contrariul...
Poate in asta consta si... maretia psihiatriei.
Oamenii sunt imperfecti si, in consecinta, alcatuiesc o societate imperfecta, in care totul este relativ precum timpul care, desi masurat cu cel mai precis ceas, intr-un fel se scurge pe masa de masaj a unui SPA elvetian si in altul in fotoliul medicului stomatolog.
Romanii spuneau ca trebuie sa se faca dreptate chiar de-ar fi sa piara lumea, punand astfel Justitia mai presus de insasi existenta fiecaruia si a tuturor.
In conditiile in care totul este relativ nu ar trebui ca maretia oricarui domeniu, in frunte cu Dreptul, cu Justitia sa stea in lipsa de ambiguitate, in lipsa de echivoc, intr-un grad cat mai mic de relativitate, tocmai pentru ca lumea sa nu piara?