Unde mai este Uniunea?
uniunea europeanaccrcurtea constitutionala a germanieidecizie euro
Rezultatul examenului de Bacalaureat, rezultatul examenului de admitere la facultate (unde s-o mai organiza), rezultatul analizelor de sange, rezultatul testului Papanicolau, rezultatele alegerilor parlamentare si prezidentiale, rezultatele de la extragerea loto, rezultatele meciurilor de fotbal...
Iata tot atatea motive de neliniste, de asteptare incordata, de suspans, de stari vecine cu lesinul sau cu panica, urmate de o mare sau mica bucurie sau de o mare sau mica deceptie, dezamagire.
Ei, de cativa ani, pe lista asteptarilor infrigurate, mai ales pentru cine vrea sa fie permanent informat, pentru cine vrea sa stie care mai este viata cetatii, este asteptarea verdictelor Curtii Constitutionale.
Cel putin in acest an, la noi, Curtea Constitutionala a muncit, iar munca sa a fost disecata si pusa la microscop de presa si de cetatenii liberi.
Conform legii, Curtea Constitutionala asigura controlul constitutionalitatii legilor, a tratatelor internationale, a regulamentelor Parlamentului si a ordonantelor Guvernului. Dar asta numai daca este sesizata...
Oricum, in chestiuni de extrema importanta, cum au fost recentele sesizari legate de referendumul national, intreaga tara asteapta cu sufletul la gura decizia Curtii. Care, de multe ori, amana comunicarea "sentintei".
Timp in care intregul mers al unei tari poate avea de suferit. Dar, asta este, nu s-a gasit o metoda mai buna, nu s-a infiintat un organism care sa se pronunte, pe loc, imediat, asupra constitutionalitatii fiecarei legi (care trece prin mainile si mintile unor comisii de specialitate, inclusiv a celor juridice din Parlament si este adoptata de plen) fara a mai trebui sa fie sesizata de cineva.
Dupa atentia de care s-a bucurat Curtea Constitutionala a Romaniei, o noua curte de acelasi fel va tine atintiti asupra ei ochii si urechile intregii lumi.
Este vorba despre Curtea Constitutionala Federala de la Karlsruhe, adica organismul similar CCR, din Germania.
Pe 12 septembrie, acesta trebuie sa decida daca Mecanismul European de Stabilitate si pactul fiscal incheiat la inceputul acestui an de liderii europeni sunt compatibile cu legea fundamentala a Germaniei.
Nu era mai simplu sa se stie lucrul asta de dinainte, adica Germania sau oricare alt stat sa nu se poata implica in domeniul respectiv, iar executivul respectiv sa nu aiba drept de semnatura decat daca stie ca ceea ce face este 100% constitutional?
O atare masura ar evita pierderea de vreme (ce se intampla daca fiecare stat semnatar de ceva trebuie sa consulte, dupa aceea, propria Curte?) si nu ar umfla degeaba sperantele cetatenilor, investitorilor, firmelor, burselor.
Jean Claude Trichet spunea ca statele Uniunii Europene, sunt, in acelasi timp, independente si interdependente. Este un fel foarte frumos de a defini unitatea in diverisitate.
In Europa, exista o uniune de state atat de solida, de omogena, incat, fiecare tara, chiar si cele membre ale uniunii monetare, mai are propria banca centrala, propriul sistem fiscal (cu taxe, impozite si TVA diferite de ale celorlalte), propria legislatie a muncii (cu unele restrictii pentru unii membri!) si, iata, propria Curte Constitutionala.
In atat de multa diversitate, unde mai este Uniunea?