Cum supravietuiesc muzeele pe timp de criza...
muzeul luvrumuzeul national de arta reina sofiamuzeul orsaypalatul dogilorpalatul versaillepiata san marcocanal grandeparisreclamebannere
Vanzandu-si "obrazul". In cautare disperata de fonduri, tot mai multe muzee din lume isi ofera fatadele pentru publicitate. Desi publicul este impotriva invaluirii in uriase reclame publicitare, muzeele nu prea au alternativa.
Palatul Dogilor din Venetia si Muzeul Orsay din Paris sunt doar doua dintre institutiile muzeale ale lumii care au luat decizia de a-si acoperi frumusetea arhitecturala cu bannere uriase. Nu pentru ca asta si-ar fi dorit, ci pentru ca penuria de fonduri punea in pericol proiectele de reabilitare si intretinere ale cladirilor.
Astfel, inca din 2008 peste frumoasele cladiri ce marginesc Canal Grande sau Piata san Marco din Venetia au fost asezate reclame dintre cele mai diverse. Pentru suma de 40.000 euro pe luna, practic orice firma poate, timp de trei ani, sa-si posteze o reclama pe fatada Palatului Dogilor.
La Paris, pe una dintre laturile Muzeului Orsay se afiseaza in toata splendoarea o reclama pentru un parfum Yves Saint Laurent, in vreme ce Palatul Versailles pregateste schitele pentru doua hoteluri ce urmeaza sa apara pe fostul domeniu regal.
Iar daca nu-si inchirieaza fatadele, institutiile culturale isi vand numele. Muzeul Luvru, cel mai cautat din lume cu peste 8,5 milioane de vizitatori, a decis sa acorde brand-ului de ceasuri de lux Breguet permisiunea de utilizare a numelui sau contra unei sume generoase. Exemplul sau va fi urmat cat de curand si de catre Palatul Versailles, care-si va inchiria numele unor firme de lux. Apoi, Muzeul National de Arta Reina Sofia din Madrid a negociat un contract cu furnizorul local de electricitate prin care acesta sa-i furnizeze curent electric in schimbul publicitatii.
"Toti banii sunt investiti in renovare, restaurare, achizitii si organizarea de expozitii. Scopul cautarii de noi resurse financiare nu e sa castigam bani de dragul banilor. Vrem sa investim in mostenirea noastra, iar asta e o responsabilitate enorma si scumpa", a motivat Jean- Jacques Aillagon, presedintele Castelului Versaille.