Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici

Cea mai stresanta meserie din lume

Cea mai stresanta meserie din lume
de la 27 Sep. 2017 Exclusiv
Cea mai stresanta meserie din lume
Tags: controlor traficromatsasalariu controlor trafic aerian

Pe 1 iulie 2002, la ora 21:35, un avion Tupolev care transporta 45 de copii rusi intr-o excursie la Barcelona s-a ciocnit deasupra Germaniei, la o inaltime de 10.000 m, cu un Boeing cargo al companiei DHL. Toate cele 71 de persoane aflate la bordul celor doua avioane au murit. Raportul oficial a stabilit ca de vina pentru aceasta tragedie a fost Peter Nielsen, controlorul de trafic al zonei aeriene respective, care, ocupat cu dirijarea unui al treilea avion, nu a observat la timp pericolul si nu a intervenit pentru evitarea coliziunii. Doi ani mai tarziu, Nielsen a fost injunghiat mortal in fata locuintei sale din Elvetia de catre Vitali Kaloyev, un arhitect rus care si-a pierdut in acel accident sotia si cei doi copii.


Dupa aceasta introducere, este evident de ce meseria de controlor de trafic aerian este cea mai stresanta din lume. O clipa de neatentie, o mica eroare si consecintele pot fi cumplite. In acest domeniu presiunea psihica este enorma. Ganditi-va ce inseamna sa mergi zi de zi la serviciu stiind ca in fiecare secunda petrecuta acolo esti responsabil pentru vietile catorva sute de oameni. Si in aceste conditii sa reusesti totusi sa iti faci treaba cu calm si profesionalism. Nu oricine e in stare de asa ceva, trebuie sa ai nervi de otel.

De fapt, nu e vorba numai de nervi de otel, ci si de capacitatea de a lua decizii rapid, de a avea atentie distributiva si o excelenta memorie pe termen scurt, de a vorbi engleza la perfectie, de a stapani regulamentele si acel limbaj codificat care elimina riscul confuziilor si neclaritatilor in dialogul cu pilotii.

Legat de memorie, iata un exemplu: un controlor de trafic responsabil de o anumita zona trebuie sa tina minte circa 800 de repere, de la coordonatele rutelor si indicativele aeronavelor pana la frecventele radio pentru comunicare si inaltimile minime de trecere pe deasupra unor forme de relief.

Pe scurt, un controlor de trafic are rolul de a vedea in locul pilotilor, mai ales in cazul zborurilor de noapte sau pe vreme nefavorabila, si de a-i ghida in siguranta pe invizibilele culoare aeriene. Si sa nu credeti ca, odata ce un controlor si-a "invatat" zona, intervine rutina. Niciun zbor nu seamana cu altul, aterizarile/decolarile sunt de fiecare data altfel, intotdeauna apar mici elemente care schimba situatia si aduc o nota mai mica sau mai mare de stres. Controlorul trebuie sa fie capabil sa aplice cu calm procedurile prevazute in regulamente, dar si sa fie flexibil si sa le incalce putin atunci cand este cazul.

Sunt necesare, cum am mai spus, abilitati deosebite, o sanatate de fier si un psihic de otel. Nu e de mirare ca examentul psihologic pe care il sustin aspirantii la acest job dureaza 8 ore. In mod clar, nu e o meserie pentru oricine. Din acest motiv si salariile sunt foarte mari – in Occident un controlor de trafic castiga 15.000-20.000 de euro pe luna, in Romania 3.000-5.000 de euro – dar trebuie tinut cont si de faptul ca activitatea se desfasoara 365 de zile pe an, fara sa se tina cont de weekend-uri sau sarbatori legale.

Cum poate deveni cineva controlor de trafic?

Institutia la care sunt angajati controlorii de trafic este ROMATSA (Administratia Romana a Serviciilor de Trafic Aerian), o regie de stat cu cca 1.600 de angajati, din care cam 60% sunt controlori si restul personal de suport.

ROMATSA scoate anual la concurs un numar de posturi (variabil de la an la an, in jur de 15), iar candidatii cu varsta intre 18 si 25 de ani trebuie sa prezinte diploma de bacalaureat si sa sustina atat un test psiho-fizic eliminatoriu, cat si examene la matematica, geografie si engleza. Cei admisi urmeaza timp de 1 an cursurile Scolii Superioare de Aviatie Civila Bucuresti, iar dupa absolvire mai fac 10 saptamani de practica la simulator, apoi intra in paine, in trafic real, dublati insa de un instructor. De-abia dupa 2 ani de activitate efectiva sunt lasati sa coordoneze singuri traficul, deoarece se considera ca dupa aceasta perioada au abilitatile formate pe deplin.

Asadar, pentru a deveni controlor de trafic, o persoana trebuie in principiu sa se prezinte la concursul anual mentionat. Problema e ca de-a lungul timpului in ROMATSA s-a lucrat doar "in familie". Se patrunde greu aici, pentru ca este un domeniu de lux, dat fiind ca salariul mediu lunar este de aproape 4.000 de euro (!), iar toata scolarizarea se face pe banii Statului.

In plus, postul e asigurat, absolventul are certitudinea ca va fi repartizat intr-un oras cu aeroport, ba mai mult chiar, dupa 5 ani in care s-a pregatit (pe gratis) si a castigat experienta (pe un salariu de top), el este liber de contract si se poate angaja in strainatate pe mult mai multi bani.


Editorialist Manager.ro
23 de ani experienta in domeniul editorial
adresa de e-mail: mihaib@rs.ro


Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Cat de utila va este aceasta informatie?
Noteaza folosind stelele

Rating:


Nota: 4.88 din 5 - 4 voturi.
Manager

Alte articole similare pentru fiecare cuvant
click pe cuvantul dorit


Newsletter zilnic GRATUIT
Manager de succes - 6 strategii imbatabile
Aboneaza-te GRATUIT la Newsletter-ul Manager.ro pentru a primi cele mai proaspete informatii si analize referitoare la subiectele care te intereseaza!


Da, doresc să descarc GRATUIT cadoul si să primesc informaţii despre produsele, serviciile, evenimentele etc. oferite de Rentrop & Straton
Termeni si conditii de utilizare a site-ului Nota de informare
Top imagine

Comentarii

0 comentarii


Atentie! Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!

Top imagine
Newsletter zilnic GRATUIT
Manager de succes - 6 strategii imbatabile
Aboneaza-te la newsletterul Manager.ro si primeste ultimele noutati pe email.

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit  "Manager de succes - 6 strategii imbatabile".

Consilier Managementul Deseurilor



Descarca Alerter Manager.ro



Cele mai citite stiri




Ultimele comentarii



Advertisement
Aboneaza-te la Newsletterul Gratuit.
Zilnic in Inboxul tau.
Din fericire, NU scriem despre
cancan, showbiz, lifestyle sau scandal.

Adauga e-mailul tau pentru Stiri din Romania reala, cu informatii zilnice, articole din economie, politic si administrativ.

Da, vreau sa primesc newsletterul zilnic.