10 sfaturi pentru o conduita corecta intr-un birou german
beregermaniasfaturibirouricolegimunca
In calitate de strain care lucreaza in Germania, mai ales daca activati intr-o companie germana, este important sa respectati o conduita, pentru a va usura activitatea, scrie thelocal.de. De la cumpararea de torturi, pana la momentul in care nu ar trebui sa trimiteti emailuri, va prezentam zece sfaturi pentru o conduita corecta intr-un birou german.
1) Strangeti mainile celor din jur: Germanii isi strang mainile cand se intalnesc si acelasi lucru este valabil si la locul de munca. Fii pregatit sa iti intampini astfel colegii in fiecare zi. In fiecare zi, unii CEO insista sa stranga mainile tuturor angajatilor. "Nu vad sensul acestui obicei si ma intreb cand mai muncesc germanii...", spune un cititor. Si totusi... muncesc pe rupte!
2) Fara nume: Colegii germani vor prefera sa se adreseze cu "Frau" sau "Herr"; in cazul d-vs, vor apela la "Sie". Foloseste exprimarile oficiale doar in cazul sefilor. Oricat de "relaxata" ni s-ar parea activitatea, unii angajati germani nu ezita sa mearga impreuna la sauna, scrie thelocal.de. Si ce-i rau in asta?
3) Pauzele de masa: Aceste momente sunt foarte importante pentru germani, care nu accepta ideea consumarii pranzului la birou. Germanii merg la masa in grup si profita din plin de pauza respectiva.
4) Torturile aniversare: S-ar putea sa fii familiarizat cu obieciul german prin care trebuie sa cumperi tuturor de baut, cu ocazia zilei tale onomastice. Ei bine, acest obicei se aplica si la birou. In companiile germane, trebuie sa aduci neaparat un tort de ziua ta, pentru toti colegii - ghinionul tau daca lucrezi intr-o multinationala... Ce ar fi sa-ti iei concediu de ziua ta?
5) Bati la usa si intri: Germanii nu vor sa fie deranjati oricum si oriunde. Intr-o companie germana, este indicat sa bati la usa, inainte sa intri. Nu astepta ca persoana respectiva sa te cheme inauntru - ai putea sa astepti cateva ore...
6) Imbraca-te cum te simti mai bine: In Marea Britanie si SUA, angajatii prefera sa vina la munca imbracati in costum. In Germania, salariatii la patru ace sunt intalniti mai ales in banci. Germanii se imbraca lejer pentru munca, astfel incat nu ar trebui sa te mire daca ai tai colegi prefera blugii...
7) Nu discuta despre salarii! Discutiile despre salariul lui X sau Y reprezinta un mare tabu in birourile germane. Unii angajatori stipuleaza scris acest aspect, pentru a se asigura ca angajatii nu discuta intre ei despre venituri; totusi, nu poti fi concediat pentru asa ceva.
8) Incadreaza-te in program: Sa nu iti suni/ contactezi colegii dupa programul de munca. Poti sa-ti suni colegul la domiciliu doar daca ai o problema foarte urgenta. Unele companii germane, precum Volkswagen, au mers foarte departe si au interzis trimiterea de emailuri de munca dupa program - pentru a reduce nivelul de stres al angajatilor. O idee inteligenta, am putea spune...
9) Feierabend: Sinonim cu sfarsitul zilei de munca sau "beer o'clock" pentru altii. Cand germanii isi incheie ziua de munca, iti vor spune "Feierabend". Totusi, chiar daca acest cuvant sugereaza altceva, nu are legatura cu iesitul la bere. Cand un coleg german declara "Feierabend", nu mai aveti voie, sub nicio forma, sa-i dati alte sarcini de serviciu.
10) Fara bere: Obiceiul de a merge la bere cu colegii in ziua de vineri este mai rar in Germania, decat in SUA sau Marea Britanie, explica thelocal.de. "In birourile germane in care am lucrat, nu aveam parte de iesiri la sfarsitul saptamanii de munca", explica un angajat. "Daca se punea totusi problema sa plecam, atunci beam cateva sticle de Sekt in bucataria companiei, pana in ora 17.oo".
Cat adevar sau mit exista in aceste sfaturi? Ramane sa ne spuna cititorii care au lucrat sau lucreaza in Germania.