ANALIZA: Ascensiunea si decaderea sefilor narcisisti
sefinarcisismcompaniidirectoriceoinsead
Managerii prea increzatori in propriile forte, carismatici si aroganti, aproape narcisisti risca sa submineze orice decizie strategica importanta, scriu cei de la knowledge.insead.edu.
Narcisistii cred ca stiu totul; au tendinta sa fie prea increzatori in inteligenta si judecata lor.
Datorita carismei, pot avansa frumos in cariera, pana in functiile de conducere si sunt vazuti drept "salvatorii" unor companii aflate in colaps.
Candva, narcisismul era vazut drept o "eroare umana", dar iata ca in prezent reprezinta o dimensiune a fiecaruia dintre noi si elementul care influenteaza in mare masura puterea de decizie.
Indivizii narcisisti cred ca pot invata doar din experienta, nu de la cei din jur si cauta sa obtina aprobare pentru egoul lor umflat. Ei mizeaza pe atitudinea de superioritate, nu ii respecta pe ceilalti si reactioneaza agresiv la criticile acestora.
Directorii narcisisti pot fi atat de orbiti de propria experienta si superioritate aparenta, incat nu tin seama de sfaturile si expertiza membrilor board-ului companiei - ei au un rol esential asupra procesului de luare a deciziilor in companie si a mecanismelor de functionare adoptate in interior.
Narcisismul sefului si implicarea board-ului
Companiile tind sa se intimideze reciproc, atunci cand vine vorba de strategia, mai ales in vremuri de incertitudine. Imitarea altor companii ofera legitimitatea deciziilor si salveaza (sau reduce) costurile propriei cercetari.
Companiile imita practicile altor companii. Cand sefii nu stiu sa se foloseasca de experienta combinata a unor entitati, ei submineaza definitiv procesul de luare a deciziilor.
In cel mai recent studiu realizat de knowledge.insead.edu, intitulat CEO Narcissism and the Impact of Interlocks on Corporate Strategy, s-a analizat relatia intre narcisismul sefilor si imitarea interorganizationala a strategiei companiei; cand sefii narcisisti se afla la conducerea firmei, deciziile imita principiile altor companii si sunt mai putin predispuse la atentia directorii din board. De fapt, sefii ar putea face tocmai invers decat sunt sfatuiti de directorii din board-ul companiei, pentru a-si demonstra superioritatea.
Superioritatea sefului, o mobilizare inutila
Cercetatorii masoara nivelul narcisismului unui sef prin frecventa fotografiilor sale in raportarile anuale si a proeminentei sale in presa; desigur, expertii nu ignora si pachetele salariale generoase, fara de care un sef narcisist n-ar mai avea aripi.
Magnitudinea narcisismului atinge cote foarte ridicate. Rezultatele arata ca directorii narcisisti sunt de cinci ori mai predispusi sa fie influentati de propria experienta, decat sefii obisnuiti; un sef narcisist adopta strategii contrare politicii din companie, pentru a-si demonstra superioritatea.
Rezultatele mai sugereaza ceva: cu cat un sef narcisist este mai puternic decat board-ul companiei, cu atat strategia acesteia reflecta experienta sefului si influenta redusa a actionarilor in luarea deciziilor.
Interactiunea cu board-ul
Narcisismul este format din elemente cognitive si motivationale. In zona cognitiva, narcisistii tind sa creada ca au un talent extraordinar, o inteligenta, competenta si pregatire iesite din comun.
In zona motivationala, indivizii narcisisti cauta sa-si umfle imaginea cat mai mult. Ei vor atentie si ii subestimeaza, ii umilesc pe ceilalti. Directorii foarte narcisisti sunt dominanti si vor sa impuna autoritatea, superioritatea. Ei tind sa intreprinda actiuni majore, precum achizitiile si alte "artificii", pentru a atrage atentia pozitiva asupra lor.
Nu exista dovezi clare care sa arate ca unii CEO sunt mai narcisisti decat altii; companiile trebuie sa fie atente atat cu sefii narcisisti performanti, cat si cu cei mai putin motivati.
Ce putem face pentru a nu deveni narcisisti? Board-urile pot oferi sefilor o putere mai mica, se pot implica mai mult in procesul de luare a deciziilor, prin comitetele lor; board-urile pot desemna un director care sa coordoneze actiunile intr-un front comun.
Exista multe studii despre interactiunea intre patroni si manageri; exista si mai multe analize legate de impactul personalitatii unui CEO asupra relatiilor profesionale din companie.
O cale de mijloc
Aceste studii au implicatii importante in cercetarea leadership-ului strategic si pot contribui la clarificarea notiunilor practicilor si strategiilor inovative.
Sefii trebuie sa fie constienti de dimensiunea narcisista a personalitatii lor, pe care o pot controla, mai ales cand iau decizii, tinand cont de parerile celorlalti.
Ramane de vazut daca narcisismul sefilor poate fi tinut in frau de-a lungul timpului prin autocontrol sau discutam despre o stare iremediabila, explica profesorul Guoli Chen, profesor la INSEAD.