Intoarcerea sefului: Cinci intrebari pe care ar trebui sa si le puna un investitor
steve jobsinvestopediaceo
Una dintre marile dileme ale unui investitor este ce strategie sa adopte atunci cand, in fruntea unei companii, se intoarce un fost sef. Sa vanda sau sa cumpere actiuni?
CEO-ul este extrem de important pentru performanta unei companii, se arata intr-o analiza
Investopedia.com. In cazul intoarcerii unui fost sef in fruntea unei firme, multi investitori analizeaza performantele obtinute in trecut de acesta.
Totusi, istoria a demonstrat de multe ori ca o performanta obtinuta in trecut nu garanteaza rezultate bune si in viitor. De exemplu, A.G. Lafley s-a intors la sefia Procter & Gamble in mai 2013. Pe 1 august, un articol pe Reuters titra "P&G pare ca si-a revenit dupa intoarcerea lui Lafley" si facea referire la o prognoza pozitiva referitoare la evolutia companiei in 2014. Totusi, pana acum, evolutia pe bursa nu a fost una spectuloasa, fiind chiar usor sub cea a indexului Standard & Poor's 500.
Iata cele cinci intrebari pe care orice investitor ar trebui sa si le puna dupa ce se intoarce un CEO la sefia unei companii.
1. In ce situatie se afla firma? In cazul in care compania este intr-o situatie dezastruoasa, niciun CEO nu poate face minuni. In plus, trebuie stiut daca firma respectiva investeste semnificativ in cercetare si dezvoltare, daca este in expansiune, daca face angajari si daca are datorii mari pe termen lung.
2. De ce a plecat CEO-ul ultima data? Unul dintre motivele pentru care seful unei mari companii prefera sa plece este extenuarea. Fie ca a inceput sa se simta plafonat, ca a ramas in pana de idei sau ca s-a simtit depasit de volumul de munca. Acum, la intoarcerea sa, este bine de stiut daca are energia si prospetimea in gandire necesara cresterii firmei. Un alt aspect este cel al varstei. Poate ca CEO-ul respectiv a facut o treaba excelenta cand era mai tanar, iar acum, batran si fara alte perspective, prefera sa se intoarca la compania la care a avut succes, in speranta ca va retrai vremurile de glorie.
3. Ce performante a obtinut CEO-ul intre timp? Este important de stiut ce a invatat acesta dupa plecarea sa. Un exemplu clasic este cel al lui Steve Jobs. Dupa intoarcerea sa la Apple, a demonstrat maturitate si chiar si cei mai sceptici investitori s-au aratat in final increzatori in capacitatea acestuia. Ulterior, Jobs a recunoscut ca plecarea sa fortata de la Apple a fost una foarte importanta pentru el, care l-a determinat sa se schimbe si sa devina mai eficient. Dupa plecarea sa, Jobs a infiintat NeXT, in 1985, cu 7 milioane dolari. Nu a avut un mare succes, mai ales din cauza preturilor ridicate ale produselor companiei. Apoi, Jobs a cumparat The Graphics Group, firma redenumita ulterior Pixar, de la Lucasfilm, pentru 10 milioane dolari. Primul film a fost "Toy Story", un mare succes, o pelicula care a influentat masiv segmentul filmelor de animatie.
4. Aveti incredere in strategia de crestere a CEO-ului? Investitorii trebuie sa fie siguri ca isi vor recupera banii si vor obtine si profit. Un exemplu de sef care a repus compania pe picioare a fost Howard Schultz de la Starbucks. In februarie 2007, cu putin timp inainte de plecare, acesta se plangea ca firma si-a transformat produsele intr-o simpla marfa, in incercarea de a-si eficientiza activitatea. La intoarcerea sa, in ianuarie 2008, a insistat asupra crearii unui nou sens si a unui nou spirit de echipa, aducandu-i pe toti cei 10.000 de manageri de cafenele la sediul din New Orleans. In plus, acesta a folosit intens new media si social media pentru a promova brandul. Implementarea de plati online si de modalitati de a plati cu telefonul mobil (atat cu cash cat si cu cadouri online) a contribuit din plin la cresterea veniturilor firmei.
5. Au incredere investitorii-cheie in strategia CEO-ului? Indiferent cat de mult succes are un CEO, acesta trebuie sa castige incredere actionarilor importanti. Actionarii si investitorii importanti pentru companie au sansa de a sta de vorba cu noul CEO pentru a observa directia pe care acesta vrea s-o imprime firmei. Daca acesti investitori-cheie nu cred in strategia acestuia, vor refuza sa sustina compania. Si, fara bani, niciun CEO nu poate face minuni.
Concluzie
Intoarcerea unui CEO poate insemna atat vesti bune, cat si rele. Daca vor crede in "povestea" sa, in carisma si in capacitatea sa de a creste compania, investitorii vor cumpara actiunile companiei, contribuind la succes. Daca acesta nu convinge, desi poate are un plan bun, firma va face rost cu greu (sau deloc) de influxul de capital necesar cresterii.
Foto: Wikipedia.