Sperante mari pentru piata de imbracaminte si incaltaminte din Romania
pvrstudiuraporthaineincaltaminteimbracaminte
Criza economica globala a inceput sa-si arate coltii asupra economiei romanesti la mijlocul lui 2008. In 2009, piata de imbracaminte si incaltaminte a inregistrat o scadere de 24% de la an la an. In 2010, industria a inceput sa-si revina; in 2013, cresterea a depasit 3%, de la an la an, potrivit unui studiu PMR, denumit "Retail in Romania 2013".
Intre 2009-2011, piata de imbracaminte si incaltaminte a fost grav afectata de diminuarea puterii de cumparare, pe fondul crizei, precum si a masurilor de austeritate impuse de guvern. Situatia a functionat insa in favoarea retailerilor internationali, care au profitat de conditiile de piata, incepand cu 2010, continuandu-si extinderea agresiva in Romania. La finele lui 2012, cele mai multe branduri internationale de imbracaminte si incaltaminte erau prezente in Romania, in mod direct sau prin francize. Rata de penetrare a brandurilor internationale ar fi fost mai mare, daca unele magazine ar fi fost deschise la timp.
Dominatia retailerilor straini in topul 10 C&F (clothing and footwear) este vizibila in tabelul de mai jos.
O privire asupra veniturilor din vanzari in 2012 arata ca retailerii straini au determinat cresterea pe piata. H&M, C&A si Peek & Cloppenburg se numara printre companiile care au crescut cu mai bine de 20% de la an la an in Romania, la nivelul lui 2012. Exista o diferenta majora intre piata de haine si cea de incaltaminte, deoarece unele companii romanesti - retaileri si producatori deopotriva - domina in continuare topul 10 al jucatorilor de pe piata Footwear. Lanturile locale s-au situat bine la capitolul "numar de magazine" - Leonardo, Jolidon si Mondex au cele mai multe magazine, potrivit datelor PMR.
Tinand cont de canalele de distributie, cota vanzarilor lanturilor de retail de imbracaminte si incaltaminte in piata totala s-a majorat cu 48% in 2012. Multe din noile inaugurari din anul trecut s-au produs in galeriile de shopping si in cele ale hipermarketurilor, fapt ce a determinat ca lanturile specializate sa se situeze mai aproape de clienti. Magazinele mixte, cum ar fi cele din hipermarketuri si cele universale, au insumat o mare cota din vanzarile totale ale segmentului de imbracaminte si incaltaminte: 14%.
Tinand cont de ambitia retailerilor in privinta extinderii, viitorul suna bine pentru piata C&F. Cota vanzarilor online in segmentul de haine si incaltaminte a ajuns la aproape 5% in 2012, potrivit estimarilor PMR; acest canal va ramane cel mai dinamic in anii urmatori.
De asemenea, rolul pietelor in aer liber de haine si incaltaminte ramane important in Romania, mai ales in afara marilor orase ale tarii.
Informatiile citate provin din raportul PMR "Retailul in Romania, 2013 - Analiza pietei si estimari privind dezvoltarea intre 2013-2015".