Studiu: De la om la consumator digital
eyanalizastudiuoameniconsumatori digitalimaterii primesanatate
Cei mai multi oameni (62%) sunt in prezent consumatori digitali si adepti ai utilizarii tehnologiei in scopul filtrarii informatiilor si luarii de decizii de achizitie, asa cum se subliniaza in raportul EY, Consumers on board: how to copilot the multichannel journey. Raportul are la baza rezultatele unui sondaj derulat la nivel global, in randul a 30.000 de consumatori din 34 de tari, si raspunsurile directorilor executivi obtinute in cadrul unor interviuri aprofundate.
A doua editie a sondajului EY, realizat la nivel global pe tema "consumatorului de tip nou", dezvaluie modul in care evolueaza comportamentul acestuia, precum si dimensiunea si natura relatiei pe care trebuie s-o dezvolte companiile cu acest tip de consumator. Prin comparatie cu sondajul anterior din 2012:
- Cumparaturile online au devenit mult mai frecvente. Singurele categorii de cumparaturi pentru care procesul de achizitie ramane neschimbat, se desfasoara in magazine clasice, sunt cele din categoriile: masini, contracte de telefoane fixe si mobile, si credite de consum.
- Desi pretul ramane pe mai departe principalul criteriu in decizia de cumparare, acesta incepe sa piarda teren in fata altor factori precum calitatea produsului si garantia acordata.
- Consumatorii mai tineri, cu varste intre 15 si 29 de ani, dicteaza directia de dezvoltare a produselor si serviciilor. Ei sunt de trei ori mai dispusi decat grupul de varsta de peste 50 de ani sa se implice in activitati de colaborare in procesul de creatie, companiile folosind opiniile consumatorilor in punctele cheie ale procesului de inovatie. In acest context, o parte dintre responsabili de marketing risca sa ignore publicul senior, care este considerat ca fiind generatia cea mai bogata.
- Pretul si calitatea sunt factorii care influenteaza cel mai mult decizia de cumparare. Cu toate astea, cresterea loialitatii fata de brand, vizibila pe toate pietele, subliniaza interesul brandurilor de a construi increderea consumatorilor si de a le oferi o experienta de calitate pe termen lung.
- Pentru a obtine avantaje competitive pe termen lung, companiile trebuie sa tinteasca "hypertasker-ii digitali", cumparatorii viitorului, cei mai sofisticati si mai exigenti dintre cumparatorii digitali.
"Raportul EY anterior, realizat in urma cu doi ani, a conturat imaginea unor consumatori care isi doreau ca produsele si serviciile sa fie proiectate, vandute, livrate, intretinute si achizitionate intr-un mod convenabil lor. Astazi, consumatorii sunt mult mai informati si au mult mai multa incredere in ei insisi, cautand si analizand mai mult decat oricand inainte de a face o achizitie. O schimbare de asemenea dimensiune cere atentie. In epoca consumatorului inteligent, este vital sa se constientizeze faptul ca acesti consumatori vor sa fie implicati si pot coopera chiar din faza de proiectare si dezvoltare de noi produse", a declarat Elena Badea, Director de Marketing si Comunicare EY Romania.
Prin comparatie cu rezultatele din 2012, cercetarea curenta arata, suplimentar, ca desi consumatorii considera social media ca fiind o sursa buna de informatii, se inregistreaza o crestere a numarului de oameni care vad social media ca pe un canal nou prin care isi pot exprima insatifactia (o crestere de la 5,7 la 6,0 pe o scara de la 1 la 10, unde 1 inseamna dezacord iar 10 acord complet).
Social media a oferit consumatorilor o platforma pe care isi pot exprima opiniile si creativitatea. A schimbat atitudini si a deschis usi. Companiile trebuie sa raspunda, insa, ingrijorarilor consumatorilor legate de securitatea datelor personale prin prioritizarea solutiilor de cybersecuritate si avand grija sa monitorizeze sentimentele consumatorilor fata de social media, pentru a preveni situatiile in care comentariile negative pot ajunge sa capete influenta.
Diferentele regionale atat la nivelul comportamentului online al consumatorului cat si la cel al ratei de penetrare a internetului presupune, de asemenea, ca bunele practici pot varia de la o piata la alta. In acest context, devin esentiale colectarea si interpretarea corecta a datelor legate de preferintele si obiceiurile locale ale consumatorilor, utilizand cele mai avansate solutii analytics.
"Indiferent de sector sau regiune, astazi, construirea unei experiente remarcabile pentru consumatori este la fel de importanta ca fabricarea de produse excelente. Iar ca sa reuseasca, companiile trebuie sa construiasca increderea prin satisfacerea sau, preferabil, depasirea asteptarilor consumatorilor", a mentionat Elena Badea.
Saptamana viitoare, EY Romania va lansa un studiu realizat pe piata din Romania despre tendintele de consum locale si cum se compara acestea cu tendintele de la nivel global.
Pentru a descarca raportul complet si a accesa un instrument web care sa va genereze un profil personalizat de consumator, va rugam sa vizitati pagina www.ey.com/consumers2014. In cadrul studiului au fost analizate 10 industrii: telecomunicatii, credite de consum, asigurari de locuinte, FMCG, electronice si electrocasnice, industria auto, haine, materii prime, sanatate si asigurari de sanatate.