Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici

5 lectii despre afaceri din partea Parintilor Fondatori ai Americii

5 lectii despre afaceri din partea Parintilor Fondatori ai Americii
de la 04 Iul. 2014
5 lectii despre afaceri din partea Parintilor Fondatori ai Americii Tags: clientiparinti fondatorisua4 iulieinformatiiconsumatori

America a fost construita de politicienii cu calitati de antreprenori. Iata cum au pavat primii lideri ai tarii drumul spre succes.


La sfarsitul secolului 18, multi avocati, fermieri, comercianti si ganditori doreau sa lanseze un "start-up". Foarte putini credeau in succesul cauzei lor. Cum poti pune bazele unui guvern? In acele vremuri, parintii fondatori nu aveau la indemana mediul online, pentru a descarca un "manual de instructiuni".
 
Fondatorii au fost foarte inovatori. Guvernul lor a rezistat peste 200 de ani si s-a transformat intr-un model de democratie pentru intreaga lume.
 
Strategiile primilor politicieni americani stau cumva la baza teoriilor predate in scolile de afaceri, in companii, in garajele si camerele de camin de unde au rasarit personalitati precum Steve Jobs si Mark Zuckerberg.
 
1. Trebuie sa ai in jur oameni inteligenti
 
George Washington nu a fost un ideolog si nici vreun geniu. Totusi, a reusit sa devina primul presedinte al SUA. 
 
Washington a fost indeajuns de inteligent incat sa angajeze doi oameni straluciti in cabinetul sau - Alexander Hamilton si Thomas Jefferson. Acestia erau considerati adevaratii ideologi si genii ale vremurilor lor.
 
In 1789, guvernul SUA reprezenta "un santier in lucru". Washington culegea idei de la asistentii sai, pe care le trimitea mai departe, spre analiza comuna. Chiar daca Hamilton si Jefferson erau diferiti din punct de vedere politic, guvernul SUA a reprezentat un mix al ideilor lor opuse, sintetizate in mod eficient de Washington, scrie fastcompany.com.
 
De multe ori, un antreprenor isi infiinteaza o echipa de oameni cel putin la fel de inteligenti ca el. Richard Branson recunoaste valoarea dezbaterilor diversificate: "Aducerea managerilor puternici... mi-a permis sa ma concentrez asupra celor mai promitatoare idei si proiecte si pe identificarea afacerilor de succes", spune Branson.
 
Branson spune ca succesul sau se datoreaza capacitatii de a-i asculta pe ceilalti si de a recunoaste ca uneori, sugestiile lor sunt mai bune decat cele personale. David Ogilvy, parintele fondator al publicitatii moderne, a comprimat aceasta realitate intr-un citat simplu: "Daca o sa angajezi intotdeauna in companie oameni mai mici de statura decat tine, o sa ai un colectiv de pitici. Pe de alta parte, daca angajezi oameni mai inalti decat tine, o sa ai o companie de giganti".
 
2. Cel mai puternic trebuie sa fie de partea ta
 
Spre deosebire de Parintii Fondatori care transferau puterea spre popor, Hamilton a considerat ca democratia are nevoie de oamenii bogati si influenti. Pentru a obtine ceva, oamenii trebuie sa ii convinga pe cei mai puternici sa li se alature. 
 
Cand a avut functia de secretar al Trezoreriei la inceputul anilor 1790, Hamilton a facut lobby pe langa Congres pentru a adopta o legislatie care sa ofere o mai mare putere guvernului federal, prin preluarea intregii datorii individuale de stat: 25 milioane de dolari la acea vreme. 
 
Multi cetateni din sud s-au opus ideii. Ei au vizualizat un viitor nu foarte luminos, in care guvernul federal, elita bogatasilor de la oras si speculatorii vor trage sforile. Astfel, au votat impotriva propunerii lui Hamilton.
 
Hamilton trebuia sa gaseasca acel element care sa lucreze in interesul cetatenilor. El a incheiat o intelegere: "votati legea mea si o sa aprobam mutarea US Capitol in zona Raului Potomac". Masura a functionat. Dupa ce a castigat votul de incredere, Hamilton a consolidat puterea guvernului federal prin infiintarea primei Banci a Americii si a Imprimeriei SUA, care emitea bancnotele. Antreprenorii care ignora tehnica lui Hamilton o fac "pe proprie raspundere".
 
230 de ani mai tarziu, Uber, start-up-ul care a revolutionat industria transportului de persoane, a aparut pe piata din Washington in 2011. O consiliera a primariei a incercat sa promoveze asa-numitele Amendamente Uber. Acestea urmareau sa "desfiinteze" serviciul in capitala SUA, prin scumpirea curselor cu Uber, de circa cinci ori. Pentru a ramane in DC, Uber a trebuit sa duca o batalie crancena cu primaria.
 
Uber a preferat sa se retraga si sa puna la punct o noua strategie. Astfel, Uber si-a mobilizat clientii prin trimiterea a 50.000 emailuri si a 37.000 mesaje pe Twitter din contul #UberDCLove, catre oficialii locali.
 
Primaria a renuntat la amendamente. Pentru a nu-si atrage antipatia celor care sustineau Uber, municipalitatea a adoptat o legislatie pentru legalizarea serviciilor de taximetrie privata in Washington. 
 
3. Ierarhia nu mai inseamna nimic!
 
Acesta a fost un motiv de discutie intre Parintii Fondatori ai Americii. Ar fi fost mai bun un guvern central, care sa se ocupe de taxe si sa administreze armata?

Sau oamenii se intelegeau mai bine intr-o confederatie de state? Oameni precum Patrick Henry, primul guvernator al Virginiei, a considerat ca daca guvernul federal va deveni prea puternic, va determina o "dictatura" si cetatenii isi vor pierde drepturile pentru care au lucrat in timpul razboiului. Americanii au cerut ca in Constitutie sa fie incluse Drepturile lor, astfel incat libertatea de exprimare, de adunare, cea a discursului liber si religioasa sa fie respectate si protejate.
 
Cele mai multe companii americane - de la gigantii industriali ai secolului 19 la Apple - s-au organizat pentru a deveni modele durabile. Pe de alta parte, unele companii au indraznit sa se organizeze in structuri anti-ierarhice.
 
De exemplu, Wikipedia le permite creatorilor sa isi administreze singuri "activitatea" pe site si fondatorul Jimmy Wales se poate ocupa astfel cu strangerea de fonduri.
 
Recent, Zappos a anuntat ca se va reorganiza, astfel incat titulaturile functiilor sa dispara. Angajatii Zappos nu vor functiona ca piesele unei masinarii, ci vor avea puterea individuala a antreprenorilor, cu roluri specifice. Toti angajatii sunt astfel responsabili pentru faptele lor si urmaresc acelasi obiectiv.
 
4. Reinventarea
 
"Un pic de rebeliune si apoi lucrurile vor evolua bine", i-a scris Jefferson lui James Madison. Jefferson se temea de puterea centralizata. El a crezut ca rebeliunea ocazionala reprezinta "medicamentul necesar pentru sanatatea guvernului" si conducatorii nu uita astfel pe cine deservesc. 
 
Cum se produc insa revolutiile in companii? 3M a rezolvat aceasta problema prin construirea unor retele complexe autonome, care sa permita schimbarea. Stiind ca unele idei esueaza, in timp ce altele devin foarte profitabile - ex: Post-it-urile - la 3M, ideile radicale sunt analizate, migreaza intre departamente si sunt revizuite, pana cand devin fezabile.
 
Liderii 3M cred atat de mult in reinventarea companiei incat o incurajeaza. Astfel, cei 8.500 de cercetatori ai 3M sunt incurajati sa dedice 15% din timp unor proiecte la alegere. Daca unul dintre acestia are o idee inovatoare, dar departamentul sau nu o poate sustine, are la indemana restul companiei. El beneficiaza de un grant Genesis (finantare din bugetul 3M).
 
5. Clientul are intotdeauna dreptate
 
Benjamin Franklin nu a scris foarte mult pe marginea politicii. Fascinatia sa a fost natura umana. Franklin a considerat ca, in conditiile in care omul este supus greselilor, si guvernul infiintat de oameni este supus greselilor.

Documentele precum Constitutia, spunea Franklin, sunt imperfecte si reflecta toate "prejudiciile, pasiunile, erorile de opinie, interesele locale si orgoliile" celor care le-au redactat. Dovada unui guvern bun este data de oamenii din popor, care pot spune (sau nu!) acel executiv este eficient.
 
Filozofia lui Franklin a fost respectata de Unilever, care se concentreaza asupra consumatorilor si mai putin in vederea modificarii structurii companiei.
 
"La Unilever, mergem direct la consumator, pentru a obtine informatii, care sa determine aparitia unor idei geniale si a unei bune comunicari", a declarat David Rubin, director Unilever. "Credem in... dezvoltarea unor produse de care au nevoie si pe care si le doresc... grupurile de brainstorming si cercetarea cantitativa au rolul lor, dar nu pot inlocui interactiunea directa cu consumatorul".


Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Cat de utila va este aceasta informatie?
Noteaza folosind stelele

Rating:


Nota: 5 din 5 - 1 vot.

Alte articole similare pentru fiecare cuvant
click pe cuvantul dorit


Newsletter zilnic GRATUIT
Manager de succes - 6 strategii imbatabile
Aboneaza-te GRATUIT la Newsletter-ul Manager.ro pentru a primi cele mai proaspete informatii si analize referitoare la subiectele care te intereseaza!


Da, doresc să descarc GRATUIT cadoul si să primesc informaţii despre produsele, serviciile, evenimentele etc. oferite de Rentrop & Straton
Termeni si conditii de utilizare a site-ului Nota de informare
Top imagine

Comentarii

0 comentarii


Atentie! Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!

Top imagine
Newsletter zilnic GRATUIT
Manager de succes - 6 strategii imbatabile
Aboneaza-te la newsletterul Manager.ro si primeste ultimele noutati pe email.

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit  "Manager de succes - 6 strategii imbatabile".

Consilier Managementul Deseurilor


Descarca Alerter Manager.ro



Cele mai citite stiri




Ultimele comentarii



Aboneaza-te la Newsletterul Gratuit.
Zilnic in Inboxul tau.
Din fericire, NU scriem despre
cancan, showbiz, lifestyle sau scandal.

Adauga e-mailul tau pentru Stiri din Romania reala, cu informatii zilnice, articole din economie, politic si administrativ.

Da, vreau sa primesc newsletterul zilnic.
Advertisement