7 motive pentru care masurile liderilor europeni ar putea esua
crizadatoriizona eurofmieconomiemoneda europeana
Liderii europeni promit o solutionare a crizei datoriilor pana la finele acestei luni si cele 17 tari au votat in favoarea extinderii EFSF. In aceste conditii, Zona Euro si pietele financiare s-au lasat seduse de o doza binemeritata de optimism. Totusi, cat de realista este aceasta?
Situatia economica a Europei ramane la fel de complicata si va fi dezbatuta in cadrul summitului UE din 23 octombrie.
Economistii Global Currency Research din cadrul Morgan Stanley au "subliniat cu markerul fosforescent" o serie de probleme majore, care ar putea compromite calea Europei spre o rezolvare a crizei.
De fapt, ei considera ca actuala interventie asupra euro reprezinta doar o "revigorare" de scurta durata a pietei
bear. Ei prevad ca moneda europeana va ajunge la 1,30 dolari in T4 2011 si 1,25 dolari in T1 2012.
1. Uniunea Monetara Europeana nu mai este pe aceeasi lungime de unda "fiscala" cu statele europene
Spre deosebire de SUA si Marea Britanie, Zona Euro duce lipsa unei armonizari fiscale sau a unei banci centrale, care sa actioneze ca "creditor de ultim moment". BCE nu poate cumpara datorii suverane de pe piata primara, daca se impune acest lucru. Mai mult, o tranzitie la o asemenea uniune fiscala ar fi dificil de realizat.
Presedintele curtii constitutionale din Germania, Andreas Vosskuhle, a declarat deja ca tara sa nu poate transfera drepturile suverane catre Uniunea Monetara Europeana, in contextul legilor actuale. Orice schimbare va impune votul public si tinand cont de conditiile economice existente, nu ar avea sorti de izbanda.
2. EFSF (Fondul European de Stabilitate Financiara) este "legat de maini si de picioare"
Daca EFSF va fi majorat, Franta si-ar putea lua adio de la ratingul AAA, deoarece poarta corvoada a 20% din fond. De asemenea, EFSF ar urma sa ia masuri, pentru a-si mentine propriul calificativ AAA, fapt care ar compromite capacitatea sa de creditare. EFSF are nevoie de BCE sau FMI, pentru o sustinere majora, in scopul pastrarii calificativul maxim.
3. Mecanismul european de stabilizare financiara ar putea risca monetizarea datoriei
ESM va urma o procedura de ratificare in T1 2012. Daca Mecanismul european de stabilizare financiara va obtine o licenta bancara, va crea un instrument suficient de eficient, care sa intervina in pietele financiare de la "periferia" Zonei Euro.
Totusi, daca ESM va avea acces la lichiditati din partea BCE, ar insemna o monetizare a datoriei (o finantare a cheltuielilor guvernamentale). Bilantul fiscal al ESM va creste in functie de achizitiile de bonduri din zonele economice periferice. Bilantul fiscal al BCE va creste pana la nivelul acestor achizitii ESM. In aceste conditii, ESM-ului ii va fi dificil sa vanda obligatiuni catre investitori. Acest mecanism ar fi o povara in plus pentru euro.
4. Recapitalizarea bancilor continua sa fie un subiect controversat
Daca recapitalizarea nu se va desfasura "ca la carte", vom avea parte de o destabilizare a Uniunii Monetare Europene. Presedintele Comisiei Europene, Jose Manuel Barroso, a cerut bancilor sa identifice noi surse de capital, cu ajutorul guvernelor. Bancile vor lua bani de la EFSF doar in ultima instanta.
Aceste institutii bancare se vor confrunta cu restrictii privind salariile angajatilor si platile de dividende. Sectorul financiar din Europa ar urma sa fie divizat in doua directii: 1. Bancile care au acces la fonduri private si 2. Bancile care utilizeaza fonduri EFSF. Restrictiile ar dezavantaja bancile din a doua categorie.
5. Bancile centrale din toata lumea nu sunt pregatite sa ajute Europa
Bancherii centrali care au ajutat Europa in timpul crizei financiare sunt in prezent mai precauti. Oficialii chinezi care au sustinut in trecut Zona Euro spun ca solutia la problemele europene trebuie sa vina din interiorul batranului continent. Intre timp, premierul chinez Wen Jiabao a declarat ca statul chinez este principala preocupare a guvernantilor.
Tarile din BRIC s-au retras si ele, oferind insa un oarecare ajutor, dar reiterand faptul ca Europa trebuie sa-si rezolve singura problemele. Totodata, retrogradarile tarilor europene de catre agentiile de rating reprezinta o ingrijorare semnificativa pentru restul lumii.
6. Fondurile suverane de investii investesc mai greu in Europa
Fondurile suverane de investitii, care sunt deschise de guvern, dar activeaza ca fonduri private, au devenit reticente in privinta investitiilor pe pamant european. Fondul suveran de investitii din China, CIC (China Investment Corporation), este ingrijorat de impactul achizitiilor de bonduri europene asupra profiturilor sale.
Chiar si natiunile din GGC (Golf Cooperation Council), care au investit deja in economiile periferice ale Europei, se tem sa mai intreprinda asemenea demersuri.
7. Daca FMI vrea sa ajute Europa, va avea nevoie de mai multi bani
Fondul EFSF de 440 miliarde euro nu va fi suficient pentru finantarea recapitalizarii bancilor din Zona Euro. Amenintarile de contagiune pentru economia globala pot reprezenta un motiv serios pentru ca FMI sa sprijine Uniunea Monetara Europeana.
Totusi, FMI va trebui sa stranga noi fonduri (o provocare politica si economica). In final, FMI ar putea extinde PCL (liniile de credit de precautie) in tarile care promit schimbarea. Acest demers ar necesita insa o ajustare a politicilor din tarile care imprumuta bani, precum Spania, Franta si Italia, deloc pe placul autoritatilor.