Uneori, este mai simplu sa subliniezi diferentele dintre doua paradigme prin analizarea elementelor in comun. De exemplu, atat incubatoarele, cat si acceleratoarele, pregatesc terenul pentru companiile care vor sa creasca, furnizeaza consultanta si instruire, in moduri usor diferite. Mai mult, aceste lucruri sunt aplicate in fazele diferite de dezvoltare a unei afaceri. Datorita numarului mare de acceleratoare si incubatoare care exista pe piata, definitiile sunt greu de enuntat. Ajutorul este cuvantul in jurul caruia se invart ambele "motoare de crestere".
Ce pot face incubatoarele pentru startup-uri
Sa facem o analogie intre viata si business. Exista trei stadii majore ale vietii: Copilarie - Adolescenta - Viata adulta
Asemanator relatiei dintre un tata si copilul sau, incubatorul furnizeaza un adapost in care copilul sa se simta in siguranta, in care sa invete sa mearga si sa vorbeasca; incubatorul ofera spatiu pentru birouri, training profesional, acces la finantare si o retea de profesionisti. Incubatorul hraneste afacerea in faza sa incipienta - de startup (copilarie) si furnizeaza toate instrumentele necesare, precum si sfaturi pentru antreprenorii care vor sa fie pe picioarele lor.
Propria sustinere a "trupului" reprezinta o mare realizare pentru un business, dar calatoria de-abia acum incepe. In adolescenta, ne confruntam cu multe provocari si avem nevoie de indrumare. Asa cum stie orice parinte, ghidarea unui tanar prin adolescenta este cea mai dificila perioada, deoarece acesta capata o identitate proprie. O companie isi poate pierde identitatea in aceasta faza, daca nu se actioneaza cu mare responsabilitate.
Ce pot face acceleratoarele pentru startup-uri
La un moment dat, programele de incubatoare se incheie si firma respectiva isi ia zborul. Acum intervine acceleratorul. Acceleratoarele ajuta afacerile sa treaca de adolescenta, spre viata adulta, sa se dezvolte institutional, sa dobandeasca valori si un rationament curat, pentru viitor. Cu alte cuvinte, in timp ce incubatoarele invata startup-urile sa mearga si sa vorbeasca, acceleratoarele invata companiile sa alerge.
Acceleratoarele pot fi impartite in DOUA CATEGORII: Acceleratoarele primare (precum Y-Combinator) si cele secundare (Impulsa Business Accelerator). Acceleratorul primar funizeaza investitia initiala (sau o parte din ea) - in schimbul actiunilor si se concentreaza asupra inovatiei in afaceri. In comparatie cu un incubator, acceleratorul primar considera ca afacerile trebuie sa evolueze imediat de la faza de startup.
Mai mult, incubatoarele ofera in general un spatiu pentru birourile startup-urilor, ceea ce nu este mereu valabil in cazul acceleratoarelor. Pe de alta parte, un program accelerator este socotit ca fiind pregatitor si dureaza 2-4 luni, timp in care compania este instruita si primeste acces la reteaua de business potrivita; acest test se incheie cu o perioada "demonstrativa", in care antreprenorii startup-ului respectiv au sansa sa isi prezinte afacerea in fata unor investitori sau business angeli.
Un accelerator secundar este diferit de incubatoare si acceleratoarele primare. Modelul incubatorului este potrivit pentru o mare varietate de companii si in ultimii ani, portofoliul incubatoarelor a fost animat de multe firme tehnologice. Timpul petrecut de un startup sub tutela unui incubator, inainte de a "absolvi", depinde de nevoie companiei. Aceasta perioada poate dura si cativa ani de zile. Pe de alta parte, un program de accelerare presupune 3-6 luni de lucru. Acceleratorul se concentreaza asupra cresterii rapide.
Companiile cresc prin extinderea pe piete. O companie bine cladita poate fi absorbita de "magnetul" operatiunilor sau poate intampina alte obstacole in timpul procesului de dezvoltare. In cazul companiilor mici, acceleratoarele pot interveni imediat, pentru a oferi ghidare.
Atat incubatoarele, cat si acceleratoarele reprezinta institutii importante din punct de vedere economic, deoarece reusesc sa "creasca" un numar mare de companii. Dupa cum stim, cresterea companiilor reprezinta "motorul" oricarei economii.