Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici

ANALIZA: Always Coca-Cola

ANALIZA: Always Coca-Cola
de la 19 Aug. 2013
ANALIZA: Always Coca-Cola Tags: coca-colabauturi racoritoarefamiliiobezitateistoriepublicitate

In mai 1886, doctorul si farmacistul John Pemberton din Atlanta, Georgia, a inventat Coca-Cola. John Pemberton a inventat formula Coca-Cola intr-un ceainic din alama, in curtea casei sale. Numele bauturii a fost sugerat de contabilul lui John Pemberton, Frank Robinson.


Primul strop de Coca-Cola

In calitate de contabil, Frank Robinson avea un scris foarte frumos. El este primul care a realizat logo-ul "COCA-COLA". Bautura racoritoare a fost vanduta la Jacob's Pharmacy din Atlanta incepand cu 8 mai 1886.
 
In fiecare zi, erau vandute noua asemenea "masuri" de Coca-Cola. Vanzarile in primul an au totalizat 50 de dolari, in timp ce investitia lui John Pemberton a fost de 70 dolari, astfel incat (ironia sortii!) in primul an, Pemberton a iesit "pe pierdere".
 
Pana in 1905, bautura, promovata drept bautura tonica, continea extracte de cocaina si cola (bogata in cafeina). 
 
Asa Candler
 
In 1887, un alt farmacist si antreprenor din Atlanta, Asa Candler, a cumparat formula Coca-Cola de la inventatorul acesteia, John Pemberton, pentru 2.300 dolari. In anii 1890, Coca-Cola a devenit cea mai cunoscuta bautura racoritoare din America, datorita campaniei agresive de marketing, pusa la cale de Candler. Cu Asa Candler la conducere, Coca Cola Company a majorat vanzarile de sirop cu 4.000% intre 1890 si 1900.
 
Publicitatea era un factor important pentru John Pemberton si Asa Candler si pana la sfarsitul secolului al 19-lea, bautura a fost vanduta in Statele Unite ale Americii si Canada. In aceeasi perioada, compania a inceput sa vanda sirop catre imbuteliatorii independenti, care aveau licente sa vanda bautura. Chiar si astazi, industria bauturilor racoritoare din SUA se bazeaza pe acest principiu.

Disparitia dozatoarelor de suc - Aparitia industriei bauturilor racoritoare la sticla
 
Pana in anii '60, cei care doreau sa savureze o Coca-Cola mergeau la dozatorul din zona sau la magazinul de inghetata. Deseori, dozatoarele se aflau in farmacii, iar bautura era servita oamenilor de toate varstele. Oamenii combinau Coca-Cola cu un pranz scurt, iar dozatoarele au intrat in dizgratie, pe masura ce inghetata la pachet, sticlele imbuteliate de bauturi racoritoare si restaurantele fast-food au devenit din ce in ce mai populare.
 
Noua Coca-Cola
 
In data de 23 aprilie 1985, formula secreta a "Noii Coca-Cola" a fost pusa in practica. In prezent, produsele Coca-Cola inregistreaza o rata de consum de peste un miliard de bauturi pe zi. 
 
In 1969, Coca Cola si agentia sa de publicitate, McCann-Erickson, a finalizat campania populara "Things Go Better With Coke", inlocuind-o cu o reclama centrata in jurul sloganului "It's the Real Thing". Alaturi de un cantec foarte cunoscut, noua campanie publicitara a devenit deosebit de populara. 

 
I'd Like To Buy The World a Coke
 
Cantecul "I'd Like to Buy The World a Coke" a fost scris in 18 ianuarie 1971 si istoria sa este "invaluita in ceata". Bill Backer, directorul de creatie de la Coca-Cola, McCann-Erickson, a calatorit la Londra pentru a se alatura celor doi autori de melodii, Billy Davis si Roger Cook, pentru a scrie cateva reclame radio pentru The Coca-Cola Company, inregistrate de celebra trupa New Seekers.

Pe masura ce avionul s-a apropiat de Marea Britanie, ceata densa de pe Aeroportul Heathrow l-a determinat pe pilot sa aterizeze pe Aeroportul Shannon din Irlanda. Pasagerii au fost nevoiti sa doarma in aceleasi camere, inghesuiti, la un hotel din Shannon sau pe aeroport. Tensiunea a ajuns la cote ridicate.
 
In dimineata urmatoare, pe masura ce pasagerii s-au adunat in fata unei cafenele de pe aeroport, pentru a astepta un nou zbor, Backer a observat ca unii dintre cei mai iritati pasageri savurau acum o Coca-Cola si radeau, fara sa mai aiba vreun stres.

"Le-a placut"
 
"In acel moment, am inceput sa consider sticla de Coca-Cola mai mult decat o bautura racoritoare. Am inceput sa tin cont de cuvintele urmatoare: "Let's have a Coke", ca parte a motto-ului "Let's keep each other company for a little while". Am stiut ca Coca-Cola devine populara in toata lumea, in acel moment, al sederii mele in Irlanda. Aceasta a fost ideea de baza: sa consider Coca-Cola mai mult decat o bautura racoritoare - Coca Cola contribuie la sudarea relatiilor intre oameni, fiind o formula universala, care le va tine "companie" la o masa, la o discutie etc. " - isi aminteste Bill Backer in cartea sa, "The Care and Feeling of Ideas".

Nasterea unui cantec
 
Backer nu a mai ajuns la Londra. Heathrow Airport era inca in ceata si pasagerii au fost redirectionati catre Liverpool si au luat autobuzul pana la Londra, ajungand acolo undeva la miezul noptii. La hotel, Backer s-a intalnit cu Billy Davis si Roger Cook, asteptandu-i pe cei de la New Seekers. Backer le-a spus ca ar trebui sa dezvolte o idee de a sa: "Vreau un cantec in care sa consideram ca lumea este o singura entitate, o persoana - o persoana pe care cantaretul vrea sa o ajute, sa o cunoasca. Nu sunt sigur de versuri, dar stiu linia melodica". El a scris pe o foaie de servetel: "I'd like to buy the world a Coke and keep it company". 
 
Versurile melodiei "I'd like to buy the world a Coke":
 
I'd like to buy the world a home and furnish it with love,
Grow apple trees and honey bees, and snow white turtle doves.
I'd like to teach the world to sing in perfect harmony,
I'd like to buy the world a Coke and keep it company.
(Repeat the last two lines, and in the background)
It's the real thing, Coke is what the world wants today.
 
Melodia nu a "prins"
 
In data de 12 februarie 1971, melodia lui Backer a fost lansata la posturile radio din Statele Unite ale Americii. Aceasta nu a avut insa succes. Imbuteliatorii de Coca-Cola au refuzat-o. Publicul nu i-a acordat atentia minima. Ideea lui Bill Backer, care presupunea ca Coca-Cola uneste oamenii, parea supusa esecului. 
 
Backer a convins compania McCann ca ar trebui sa discute cu directorii Coca-Cola, deoarece melodia sa are nevoie de o sustinere vizuala. Abordarea sa a avut succes: compania a alocat 250.000 dolari pentru realizarea unei reclame video, unul din cele mai mari bugete (la acea vreme), acordate de o companie pentru promovarea televizata.

Un succes comercial
 
Reclama televizata "I'd Like to Buy the World a Coke" a fost prezentata in Europa, unde a beneficiat de o atentie impartita. A fost lansata apoi in SUA, in iulie 1971, unde a inregistrat un succes major. In noiembrie 1971, Coca-Cola si imbuteliatorii au primit peste 100.000 de scrisori referitoare la reclama in cauza. Cererea pentru reclama a fost atat de ridicata, incat cetatenii sunau la radio si tv pentru a solicita difuzarea reclamei. "I'd Like to Buy the World a Coke" a relationat excelent cu publicul telespectator. Sondajele despre publicitate identifica aceasta reclama ca fiind una din cele mai populare din toate timpurile si partiturile continua sa fie vandute la peste patru decenii de la lansarea melodiei. 
 
Asa Candler, pionier al advertising-ului
 
Asa Candler a fost si unul dintre pionierii publicitatii. Astfel, istoria Coca-Cola se poate identifica lejer cu istoria publicitatii contemporane. Sloganele Coca-Cola sunt mult mai sofisticate astazi, fata de reclamele originale utilizate de Candler si au o influenta mai mare asupra publicului.

Totusi, Asa Candler ramane "o eticheta" a marketingului & publicitatii. "Coke is it", din 1982 si "Always", din 1993 reprezinta doua din exemplele de campanii care ne reamintesc, voalat, ca Coca-Cola este "cola originala". Azi, Coca-Cola este cel mai recunoscut brand din lume. Succesul sau se bazeaza pe sute de ani de advertising si un logo foarte elegant, realizat de Frank Robinson, contabilul lui Pemberton.
 
Robert Woodruff a preluat Coca-Cola de la Candler, cand acesta s-a pensionat si a gestionat gigantul in anii dificili ai Celui de-al Doilea Razboi Mondial. Woodruff s-a asigurat ca fiecare soldat aliat va primi o Coca-Cola pentru 5 centi, indiferent de costul pentru companie. Decizia de a mentine rezervele de Coca-Cola aproape de linia frontului va juca un rol esential, dupa terminarea razboiului.

Tehnicienii Coca-Cola au mers in Africa de Nord, unde au luptat Aliatii, pentru a deschide noi fabrici, care sa furnizeze peste trei milioane sticle de bautura racoritoare, din ordinul Generalului Dwight D. Eisenhower. Dupa terminarea razboiului, fabricile au continuat sa functioneze, permitand companiei Coca-Cola sa aiba acces la noi piete. 
 
Trupele aliate, altele decat cele americane, au prins gustul Coca-Cola si cererea a fost creata. Efortul Coca-Cola depus in timpul razboiului a generat o legatura stransa intre companie si guvernul american.

Presedintele Eisenhower a recompensat productia Coca-Cola din timpul razboiului transformand "The Coke" in bautura oficiala a Casei Albe. Astfel, Coca-Cola a ajuns un simbil al Americii, in privinta libertatii si bunastarii. Totusi, aceasta asociere a generat si probleme pentru Coca-Cola, care a fost interzisa in unele state anti-americane din Orientul Mijlociu.
 
Chiar daca a ajutat la mentinerea moralului si satisfacerea setei soldatilor in timpul celei de-a doua conflagratii mondiale (1939-1945), Coca-Cola a ajutat si la promovarea pacii. Astfel, a promovat pacea in reclamele sale din 1971, cum ar fi "I'd like to buy the world a Coke". Acest slogan a contribuit macar moral la mentinerea pacii in timpul Razboiului Rece si al Razboiului din Vietnam.

Coca-Cola vinde bauturi racoritoare in toate tarile si tuturor natiilor. Reclama sugereaza ca Coca-Cola contribuie la unificarea tarilor, chiar si cand acestea sunt macinate de razboi. In 1993, dupa ce a intampinat ostilitati din partea Orientului Mijlociu, Coca-Cola a fost servita in timpul discutiilor privind pacea arabo-israeliana. 
 
Coca-Cola a sponsorizat Jocurile Olimpice din 1928. Astfel, si-a promovat imaginea in toata lumea. Asocierea cu Jocurile Olimpice a contribuit la relationarea Coca-Cola cu sportul. In 1980, Coca-Cola nu a sponsorizat Jocurile Olimpice, deoarece americanii au boicotat acea editie. Sponsorul oficial al jocurilor a fost insa Fanta, brand detinut tot de Coca-Cola.
 
Coca-Cola a folosit multe reclame de-a lungul anilor, iar in 1989, a mizat pe sloganul "You Can't Beat the Feeling". Culorile folosite in reclamele Coca-Cola sunt predominant rosu si alb. Reclamele pentru Diet Coke sunt diferite, deoarece se adreseaza unui alt public. 
 
Dupa cum stim, femeile sunt preocupate mai des decat barbatii de greutatea lor. De asemenea, stim ca reclamele Coca-Cola sunt filmate cu precadere in locatii insorite, pline de voiosie. O locatie favorita este New York. 
 
De-a lungul anilor, mai ales dupa Al Doilea Razboi Mondial, Coca-Cola a devenit un simbol al SUA si al visului american. Asociem Coca-Cola cu libertatea, prosperitatea si prietenia, socializarea. Asocierea cu visul american ii incurajeaza pe altii sa cumpere si sa consume Coca-Cola, deoarece libertatea si fericirea sunt lucruri la care aspira toata lumea.

Aspecte financiare
 
Actiunile Coca-Cola sunt listate la NYSE, facand parte din indicii Dow Jones, S&P 500 si Russell 1000, iar cel mai semnificativ actionar al companiei este Berkshire Hathaway, fondul administrat de Warren Buffett.

Coca-Cola apartine sectorului bunurilor de larg consum, fiind incadrata in grupul companiilor defensive. Din punct de vedere al guvernantei corporative, standardele companiei sunt cu mult mai ridicate decat cele din Romania, calificativul potrivit standardelor nord-americane fiind complex. 
 
Incepand cu 1920 si pana astazi, compania Coca-Cola a distribuit dividende catre actionarii sai. In ultimii cinci ani, ritmul mediu de crestere a dividendului a fost de 7%, in timp ce in 2011, precizeaza tradeville.eu, randamentul brut anualizat a fost de 2,87%.

In octombrie 2010, Coca-Cola a finalizat tranzactia prin care cumpara imbuteliatorul sau din America de Nord, Coca-Cola Enterprises Inc. (CCE). La inceputul lunii februarie, conducerea a anuntat un program de imbunatatire a productivitatii, prin care sa se economiseasca anual 350-400 milioane dolari, fiind asteptate si economii de 200-250 milioane dolari pe an, in urma achizitiilor din 2010.
 
Fata de Pesico Inc. (PEP) si Dr. Pepper Snapple Group (DPS), Coca-Cola se distinge prin indicatorii de profitabilitate, marja comerciala neta si rentabilitatea activelor, in timp ce ROE este cu 10% mai scazut fata de media celorlalte doua companii, in special din cauza gradului mai mic de indatorare.

Desi Rata Sharpe, ce masoara rentabilitatea asteptata pe unitate de risc, este superioara concurentilor prezentati, luand in calcul multiplii de pret, compania pare supraevaluata. Luand in calcul rezultatele financiare din ultimele trimestre (2012), se pare ca planul de dublare a vanzarilor in intervalul 2009-2020 este pe drumul cel bun", preciza intr-un material tradeville.eu. 

Coca-Cola in Romania
 
In Romania, Coca-Cola a venit in 1991. nul din cele mai importante momente ale istoriei Coca-Cola in Romania a fost lansarea noului slogan al marcii, “Viata are gust!” in vara anului 2001. Ideea ce a stat la baza conceptului a fost aceea ca viata de fiecare zi este plina de momente de care ne aducem aminte cu placere. 
 
Istoria Coca-Cola in Romania poate fi urmarita prin intermediul promotiilor si campaniilor publicitare care i-au marcat evolutia. Mesajele lor au vorbit despre Coca-Cola si valorile cu care se identifica: momente de neuitat in compania celor dragi, sarbatorite cu o bautura racoritoare delicioasa si plina de savoare, rece ca gheata, ce ne aminteste intotdeauna ca viata are gust. 
 
Coca-Cola poate fi regasita in aventurile tinerilor, in realizarile adultilor, in amintirile celor ce calatoresc si in prieteniile care se leaga pentru totdeauna, deoarece face parte din povestea tuturor si a fiecaruia.
 
"Coca-Cola inseamna deja pentru foarte multi romani mai mult decat un produs de calitate. Ea este un simbol al prieteniei si al placerii de a trai bucuriile vietii", precizeaza compania intr-o descriere oficiala.
 
In Romania, Coca-Cola este disponibila intr-o varietate de ambalaje:
 
0,25 L sticla returnabila
0,25 L can
0,33 L can
0,5 L PET
1,0 L PET
2,0 L PET
2,5 L PET
18 L recipiente post-amestec
 
Ingrediente: Apa, zahar, dioxid de carbon, colorant (E 150d), acidifiant (acid fosforic), arome naturale, arome de cofeina. 
 
Fiecare ambalaj ofera informatii detaliate cu privire la ingrediente si valorile nutritionale ale produsului. Coca-Cola HBC Romania detine pe teritoriul tarii trei fabrici de imbuteliere.
 
Operatiunile de imbuteliere din regiune sunt cumparatori importanti de zahar, sticle, etichete, materiale si servicii de marketing. "In acelasi timp jucam un rol activ in comunitatile in care ne desfasuram activitatea prin sprijinul si initiativele noastre locale", subliniaza Coca-Cola. 
 
Fabricile din Ploiesti si Timisoara
 
Coca-Cola HBC Romania isi desfasoara activitatea in fabricile din Ploiesti si Timisoara incepand din anul 1995.
Fabrica de la Timisoara are mai multe linii de imbuteliere pentru bauturile carbonatate si necarbonatate si o linie de imbuteliere aseptica special creata pentru ceaiurile Nestea.
 
Fabrica de la Ploiesti este cea mai mare fabrica Coca-Cola Hellenic Group din Romania.
 
In luna octombrie 2009, Coca-Cola Hellenic Group si ContourGlobal au inaugurat o centrala termo-electrica eficienta din punct de vedere energetic, de o inalta tehnologie, ca parte a unei initiative ce are ca scop reducerea cu peste 20% a emisiilor anuale de CO2 la nivelul tuturor operatiunilor Coca-Cola Hellenic Group. 
 
Centrala Termica si Electrica Combinata (CHP), instalata pe teritoriul fabricii de la Ploiesti, a fost a doua unitate functionala in cadrul Grupului Coca-Cola Hellenic Group. Pana la sfarsitul anului 2011 vor fi 16 astfel de centrale ce vor opera in 12 tari, dintre care opt tari membre ale Uniunii Europene. 
 
Alimentata cu gaz natural, centrala CHP furnizeaza electricitate curata si extrem de eficienta, precum si agent termic si de racire pentru fabrica de bauturi racoritoare. In acelasi timp, electricitatea suplimentara generata este transmisa in reteaua locala, furnizand energie comunitatii din Ploiesti. Investitia de capital s-a ridicat la 16 milioane Euro.
 
O alta caracteristica a fabricii din Ploiesti este noul mega depozit inteligent, complet automatizat, High-Bay, primul de acest gen din Romania. Acest sistem preia paleti de la cele sase linii de productie prin intermediul benzilor transportoare si permite depozitarea si recuperarea stocurilor cu ajutorul a 11 macarale automatizate. 
 
Fabricile de la Ploiesti si Timisoara sunt responsabile de productia si distributia bauturilor racoritoare marca Coca-Cola in Romania.
 
Fabrica Poiana Negri
 
Fabrica Poiana Negri a intrat intr-un program extensiv de investitii, incepand cu anul 2002, cand Sistemul Coca-Cola in Romania a achizitionat capacitatile de productie si izvoarele de la Dorna. Acolo sunt imbuteliate apele minerale naturale Dorna, Dorna Izvorul Alb si Poiana Negri. 
 
Toate cele trei ape minerale sunt imbuteliate de la sursa. 
 
Sursele de ape minerale naturale sunt situate intr-un ecosistem bine protejat impotriva poluarii industriale sau a produselor agricole chimice. Ele sunt situate in inima Carpatilor Orientali, in mijlocul platoului Dorna, la aproximativ 10 kilometri de Vatra Dornei.
 
Centrele de distributie
 
Coca-Cola HBC Romania detine 14 centre de distributie. Acestea sunt situate astfel incat sa acopere distributia produselor Coca-Cola pe intreg teritoriul tarii.
 
Coca-Cola Romania a inregistrat prima crestere a business-ului din 2008, in 2012, cifra sa de afacere crescand cu 12% sau 6% in euro, la 435 milioane euro. Profiturile au crescut cu 8%, ajungand la 33 milioane euro, potrivit publicatiei Ziarul Financiar.
 
Numarul angajatilor Coca-Cola Romania a scazut insa la 1.642 angajati, la finele lui 2012, cu 100 mai putini decat in anul anterior si la jumatate fata de 2005 - cand compania avea 3.000 de angajati. Dupa 2005, Coca-Cola Romania a inchis trei fabrici.
 
Vanzarile in Romania au crescut cu 1% in 2012, datorita sucurilor carbogazoase. Coca-Cola Romania face parte din Coca-Cola Hellenic Group si are fabrici in Iasi, Timisoara, Ploiesti si Vatra Dornei si detine brandurile Coca-Cola, Fanta, Sprite, Schweppes, Cappy, Nestea, Dorna, Poiana Negri, Burn si Illy. 

Coca-Cola si resursele umane
 
In martie 2013, Coca-Cola HBC Romania a lansat cea de-a doua editie a Programului de Management Trainee "Destination: Management". Cu un numar dublu de pozitii fata de editia anterioara si o Scoala de Business ca parte a procesului de selectie, programul isi propunea sa recruteze 11 tineri absolventi cu potential care sa devina viitoarea generatie de manageri ai Coca-Cola HBC. 
 
Destinatia: Management
 
"Destination: Management" este un program de dezvoltare profesionala accelerata care se adreseaza tinerilor talentati, studenti in ultimul an sau proaspat absolventi. Astfel, la finalul perioadei de pregatire de doi ani, cei 11 trainee vor detine abilitatile necesare pentru a ocupa o functie de management in cadrul companiei.
 
Cele 11 pozitii au fost disponibile in cinci departamente ale companiei - vanzari, financiar, marketing, logistica si productie - si in trei orase in care Coca-Cola HBC detine operatiuni - Bucuresti, Timisoara si Dorna:
 
Sales ManagementTrainee – o pozitie (Bucuresti);
Key Accounts Management Trainee – doua pozitii (Bucuresti);
Financial Management Trainee – doua pozitii (Bucuresti);
Marketing Management Trainee – doua pozitii (Bucuresti)
Logistics Management Trainee – o pozitie (Bucuresti);
Production Management Trainee – o pozitie (Timisoara);
Planning Management Trainee – o pozitie (Bucuresti);
Quality Assurance Management Trainee – o pozitie (Dorna).
 
Aplicarea s-a realizat in perioada 21 martie – 1 iunie pe site-ul de cariera al companiei www.cchbcjobs.ro, urmand ca programul sa debuteze in toamna acestui an.
 
"La Coca-Cola HBC, echipa este cel mai valoros „ingredient” al performantei noastre. Pornind de la succesul primei editii de Management Trainee, am decis sa continuam cautarea de tineri talentati si sa le oferim oportunitatea de a deveni managerii de top de maine. Iar Scoala de Business Coca-Cola HBC va fi nu doar cadrul perfect in care sa le descoperim potentialul, ci si elementul care va transforma programul de Management Trainee intr-o experienta unica pentru candidati", a declarat Corina Licea, Country HR Manager Romania si Moldova, Coca-Cola HBC.
 
Anul acesta, pentru prima data, programul a inclus si „Scoala de Business Coca-Cola HBC”, care reprezinta o etapa importanta a procesului de selectie a candidatilor. Timp de o saptamana, 30 de finalisti vor lua parte la un program intens de cunoastere a companiei si vor interactiona cu managerii Coca-Cola HBC in cadrul prezentarilor si exercitiilor practice de business.
 
Odata recrutati, cei 11 Trainee vor parcurge 3 etape in cadrul programului „Destination: Management”:
 
First Level – cunoasterea companiei si a activitatilor caracteristice departamentului ales;
Second Level – gestionarea proiectelor proprii si interactiunea cu celelalte departamente ale companiei pentru dezvoltarea unei imagini de ansamblu;
Third Level – gestionarea unei echipe.
 
Fiecare etapa a programului este gandita astfel incat sa le ofere Trainee-ilor o experienta de business variata, care sa-i pregateasca pentru gestionarea cu succes a viitorului rol in organizatie. Pe parcursul perioadei de pregatire, fiecare din cei 11 Trainee lucreaza sub indrumarea unui mentor, care ii ghideaza in evolutia lor profesionala si personala.

14 lucruri interesante despre Coca-Cola
 
1. Coca-Cola produce atat de multe bauturi, incat ti-ar lua 9 ani ca sa le incerci pe toate. Coca-Cola are un portofoliu de produse de peste 3.500 bauturi (si 500 branduri) si produce sucuri carbogazoase, bauturi energizante si bauturi pe baza de soia. 
 
 
2. Coca-Cola a avut in 2011 venituri de 35,1 miliarde dolari, fiind, teoretic, a 84-a "economie" a lumii, in fata Costa Ricai. 
 
3. Brandul Coca-Cola valoreaza 74 miliarde dolari, mai mult decat Budweiser, Pepsi, Starbucks si Red Bull la un loc, potrivit BrandZ Top 100.
 
4. Chiar daca Coca-Cola a avut venituri cu 38% mai mici decat PepsiCo in 2010, a generat mai multe venituri din vanzarea de sucuri - circa 28 miliarde dolari (Coca-Cola) versus 12 miliarde dolari (PepsiCo). Pepsi detine brandurile non-drink Frito-Lays si Quaker Oats.
 
5. Daca fiecare picatura de Coca-Cola ar fi fost pusa in sticle de 8 uncii, cap la cap, ar fi realizat distanta de la Luna la Pamant si invers de peste 2.000 de ori. 
 
6. Daca ai depozita cele 2,8 milioane automate de Coca-Cola din lume, acestea ar ocupa 4 253 190 metri cubi (cat Empire State Buildings)
 
7. Logo-ul Coca-Cola cu rosu si alb este recunoscut de 94% din populatia globala; "Coca-Cola" este al doilea cel mai recunoscut termen din lume, dupa "Okay".
 
8. Exista 33 de branduri non-alcoolice care genereaza venituri de peste un miliard dolari. Coca-Cola detine 15 din acestea. 
 
9. La nivel global, o persoana obisnuita consuma in medie un produs Coca-Cola la patru zile.
 
10. Coca-Cola investeste mai multi bani in reclama decat Microsoft si Apple la un loc. Bugetul sau de publicitate a fost in 2010 de 2,9 miliarde dolari (versus 1,6 miliarde dolari - Microsoft si 691 milioane dolari (Apple).
 
11. Americanii consuma 1,7 milioane tone de zahar in fiecare an din Coca-Cola. Americanii beau in medie 399 doze de Coca-Cola pe an. 50% din acestea sunt "Coke" si 63%, Coca-Cola Classic. Media este de 125,7 doze de Coca Cola pentru fiecare persoana. O "portie" de Cola contine 39 grame de zahar si astfel un american consuma 4,9 kg zahar in fiecare an. 
 
12. Un mexican obisnuit bea mai multa Coca-Cola decat un american, un britanic, un indian si un chinez la un loc. In medie, mexicanii au baut 665 doze de Cola in fiecare an. Americanii au baut 399 unitati, britanicii, 202, chinezii 32, iar indienii, 9 - in total, 642 doze.
 
13. Coca-Cola foloseste 300.000 tone aluminiu pentru fabricarea dozelor sale in fiecare an, doar in SUA. Acest volum reprezinta 17,4% din productia industriei aluminiului din America.
 
 
14. Coca-Cola vinde peste o mie de tipuri de bauturi racoritoare, printre care: Simply, Minute Maid, Fruitopia, Hi-C si Odwalla. 

Efectele negative ale consumului de Coca-Cola
 
Orice am spune, sucurile carbogazoase ne fac rau. Nu vorbim doar despre "apa cu zahar". Vorbim de valoarea nutritionala. Diabeturi. Obezitate. Bauturile carbogazoase au un efect nociv asupra greutatii noastre si implicit, asupra sanatatii. 
 
1) Grasimi 
 
Cercetatorii danezi au descoperit ca consumul de bauturi carbogazoase non-dietetice determina acumularea gramaticii in jurul ficatului si muschilor scheletali, care contribuie cumva la rezistenta impotriva rezistentei insulinei si determina diabeturi.

Studiul arata ca oamenii care beau in fiecare zi sucuri timp de sase luni au acumulat 132%-142% de grasime in jurul ficatului, 117%-221% de grasime in jurul muschilor si 30% in grasimi in jurul altor organe. Consumul a determinat o majorare cu 11% a colesterolului, fata de cei care beau alte bauturi, precum apa si laptele.
 
2) Burta "dietetica"
 
Nu-i de mirare ca ne ingrasam de la sucuri, dar este surprinzator ca si bauturile "dietetice" ingrasa. Cercetatorii Universitatii Texas Health Science Center au monitorizat 475 adulti timp de zece ani si au descoperit ca acei oameni care beau cola dietetica au prezentat o majorare cu 70% a circumferintei taliei.

Cei care beau mai mult de doua sucuri dietetice pe zi au inregistrat o ingrasare cu 500% a taliei! Un studiu separat arata ca aspartanul din sucuri, care ridica nivelul de glucoza din sange, cauzeaza ingrasarea; cand ficatul este "bombardat" cu glucoza, excesul se transforma in grasime.
 
3) Cancer "caramelizat"
 
In 2011, ONG-ul Center for Science in the Public Interest a inaintat o petitie catre FDA (Food and Drug Administration) pentru a interzice caramelul artificial folosit de Coca-Cola, Pepsi si alti producatori de sucuri. Motivul? Doi contaminanti din coloranti, 2-metilimidazol si 4-metilimidazol cauzeaza cancer la animale. Potrivit autoritatilor, o cantitate de 16 micrograme/persoana pe zi de 4-metilimidazol este suficienta pentru a reprezenta o amenintare pentru sanatatea umana, determinand riscul cancerului. Cola contine 200 micrograme la o sticla. 
 
4) Imbatranirea rapida
 
Coca-Cola contine acid fosforic, un acid slab care ajuta la conservarea colei. Acesta determina probleme la inima si rinichi, la muschi si oase si contribuie la accelerarea imbatranirii. 
 
5) Poluarea apei
 
Indulcitorii artificiali din Coca-Cola ajung si in apele potabile. In 2009, cercetatorii elvetieni au testat mostre de apa din bazinele de epurare a apei, din rauri si lacuri si au detectat niveluri de acesulfam K, sucraloza si zaharina in sucurile dietetice. 
 
6) Joaca de-a hormonii
 
Toate dozele de Coca-Cola contin BPA (bisfenon A), care impiedica acizii sa interactioneze cu metalul. Acest BPA afecteaza hormonii, poate duce la infertilitate si obezitate, diabeturi si forme de cancer ale aparatului reproductiv. Pepsi si Coca-Cola vor sa lanseze o sticla 100% din plastic, fara BPA; din pacate, companiile nu vor sa renunte la dozele din aluminiu cu BPA.
 
7) Efectele organismelor modificate genetic
 
Analizati ingredientele de pe o doza de Coca-Cola sau alta bautura racoritoare si veti vedea ca multe din acestea sunt derivate din porumb. 88% din porumbul din SUA este modificat genetic, pentru a rezista la pesticide.

Cercetatorii arata ca la animale, organismele modificate genetic determina aparitia unor probleme la tractul digestiv, accelereaza imbatranirea si determina infertilitatea. Prin consumul de sucuri carbogazoase (la care ar trebui sa renuntam, dar nu avem puterea, multi dintre noi), participam la cel mai mare experiment stiintific desfasurat pe planeta noastra, spun unii cercetatori, mai mult sau mai putin nuantat. 

Partea intunecata a Coca-Cola
 
Ecologie
 
In India, exista ingrijorari cu privire la modul in care este produsa Coca-Cola. Astfel, autoritatile spun ca apa folosita la producerea bauturii ar putea contine niveluri inadecvate si nesanatoase de pesticide si alte chimicale. Din cauza cantitatii uriase de apa folosita de Coca-Cola, sistemele de irigare sunt secatuite si fermierii sunt obligati sa se mute in alta parte.

In 2003, CSE (Centre for Science and Environment), un ONG din New Dehli, a precizat ca apele aerate produse de producatorii de sucuri din India, printre care giganti precum Coca-Cola si Pepsi, contineau toxine, care contribuie la aparitia cancerului si reprezinta o amenintare la sistemul imunitar.

Produsele testate includeau Coca-Cola, Pepsi si alte bauturi racoritoare (7Up, Mirinda, Fanta, Thumbs Up, Limca, Sprite), cele mai multe fiind produse de The Coca-Cola Company. CSE a descoperit ca produsele Pepsi din India contin reziduuri de pesticide de 36 de ori mai mari decat permite Uniunea Europeana; in cazul Coca-Cola, valoarea era de 30 de ori mai mare. CSE a testat si produsele asemanatoare din SUA si nu a gasit asemenea resturi nocive. 
 
Coca-Cola si PepsiCo au precizat insa ca produsele fabricate in India nu contin asemenea niveluri de toxine. Coca-Cola a inregistrat o scadere cu 11% a vanzarilor in zona, dupa aparitia acestor acuzatii privind pesticidele. De asemenea, ambalajele Coca-Cola au un impact semnificativ asupra mediului inconjurator, dar compania se opune vehement introducerii unor mecanisme, care tin de legislatia depozitarii in containere.
 
Practici economice
 
In 2000, un judecator din SUA a solutionat un proces intentat de PepsiCo celor de la Coca-Cola, referitor la monopolul asupra dozatoarelor de bauturi racoritoare in SUA. 
 
In iunie 2005, Coca-Cola a avut probleme in Europa, fiind acuzata de concurenta neloiala. In noiembrie 2005, unitatea mexicana a Coca-Cola - Coca-Cola Export Corporation - si cativa distribuitori si imbuteliatori au fost amendati cu 68 milioane dolari pentru practicile comerciale neloiale. Coca-Cola a facut recurs in acest proces. 
 
In 1993, jurnalistul american Mark Pendergrast a publicat studiul For God Country and Coca-Cola, care analiza fenomenul de marketing care a determinat transformarea Coca-Cola intr-un brand. Compania a fost nevoita in decembrie 2003 sa inlature logo-ul sau de pe automatele Coca-Cola din scolile scotiene, inlocuindu-l cu o scena urbana. 
 
In aprilie 2009, o autoritate denumita Australian Competition and Consumer Commission a stabilit ca o reclama din ziarele australiene (la nivelul lunii octombrie 2008), in care Kerry Armstrong "demonta miturile" legate de efectele adverse ale consumului de sucuri, a fost "inacceptabila", afirmand in mod inselator ca Coca-Cola "nu contribuie" la cresterea in greutate, obezitate si distrugerea danturii. 
 
In ianuarie 2013, compania a prezentat un spot tv despre obezitate, Coming Toghether, care a fost, de asemenea, criticat pentru o posibila ipocrizie.
 
Acuzatii de mita 
 
Coca-Cola a fost acuzata ca a mituit AAPD (Academia Americana de Stomatologie Pediatrica). In 2003, Coca-Cola le-a donat un milion celor de la AAPD. In acelasi an, AAPD a stabilit ca "sucurile nu determina boli ale danturii la copii". Unii au spus ca "Coca-Cola i-a platit pe dentisti sa nu mai spuna ca micutii nu ar trebui sa bea Coca-Cola". 
 
Germania nazista si Al Doilea Razboi Mondial 
 
Potrivit Wikipedia.org, Coca-Cola a avut o relatie controversata cu Germania, atat inainte, cat si in timpul celui de-al Doilea Razboi Mondial. In 1936, Coca-Cola devenise nepotrivita pentru copii, din cauza continutului ridicat de zahar si aditivi. O divizie a companiei a continuat sa fie prezenta in Germania, dar nu a reusit sa mai importe siropul necesar productiei Coca-Cola din SUA. 
 
Inainte de al Doilea Razboi Mondial, Coca-Cola a ignorat practicile de eugenie si antisemitismul din Germania nazista, potrivit unei carti de Mark Pendergrast din anul 2000. Cativa directori importanti ai Coca-Cola din Germania au fost membri ai NSDAP (Partidul Nazist). Cand America a intrat in Cel De-al Doilea Razboi Mondial, Coca-Cola a inceput sa-si promoveze produsele in SUA ca fiind o bautura patriotica, furnizand-o gratuit soldatilor Armatei Americane de pe front. 
 
Armata SUA a permis angajatilor Coca-Cola sa intre pe linia frontului ca "ofiteri tehnici", cand de fapt ei nu participau la vreo lupta. Potrivit lui Jones E si Ritzman F. ("Coca Cola Goes to War), "gigantul producator de bauturi carbogazoase din Atlanta, Georgia, a colaborat cu regimul nazist intre 1933-1945 si a vandut milioane de sticle in Germania lui Hitler". 
 
Fanta, un produs dezvoltat in Germania, din cauza stocurilor reduse de Coca-Cola, a fuzionat cu Coca-Cola la sfarsitul razboiului.
 
Problemele angajatilor Coca-Cola
 
In noiembrie 2000, Coca-Cola a platit 192,5 milioane dolari pentru a solutiona un proces de discriminare in SUA. In 2003, protestatarii au declarat, in cadrul intalnirii anuale a Coca-Cola, ca oamenii de culoare sunt slab reprezentati in aparatul de management al companiei si sunt platiti mai prost decat albii. 
 
In anii '70, o fabrica Coca-Cola din Guatemala a inregistrat o serie de crime misterioase asupra unor angajati afiliati sindicatului, iar in 1981, unitatea nu a mai primit licenta de functionare in tara amintita. 
 
In iulie 2001, United Steelworkers of America si International Labor Rights Fund au inaintat un proces impotriva Coca-Cola si a altor imbuteliatori din Columbia, in numele angajatilor lor. Procesul s-a numit Sinaltrainal vs. Coca-Cola. Potrivit acestora, compania "a angajat, contractat si administrat grupari paramilitare" in Columbia. 
 
The Coca-Cola Case este un documentar de lungmetraj realizat de National Film Board of Canada, despre acest caz. Incepand cu 2003, campania Stop Killer Coke, realizata de Ray Rogers de la Corporate Campaign Inc, a mobilizat numeroase sindicate si universitati pentru a boicota produsele Coca-Cola, ca parte a unei strategii de punere a presiunii asupra Coca-Cola, pentru a rezolva aceste probleme si a oferi sprijin financiar victimelor in viata si familiilor celor decedati, in urma conflictelor de munca. 


Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Cat de utila va este aceasta informatie?
Noteaza folosind stelele

Rating:


Nota: 5 din 5 - 1 vot.

Alte articole similare pentru fiecare cuvant
click pe cuvantul dorit


Newsletter zilnic GRATUIT
Manager de succes - 6 strategii imbatabile
Aboneaza-te GRATUIT la Newsletter-ul Manager.ro pentru a primi cele mai proaspete informatii si analize referitoare la subiectele care te intereseaza!


Da, doresc să descarc GRATUIT cadoul si să primesc informaţii despre produsele, serviciile, evenimentele etc. oferite de Rentrop & Straton
Termeni si conditii de utilizare a site-ului Nota de informare
Top imagine

Comentarii

0 comentarii


Atentie! Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!

Top imagine
Newsletter zilnic GRATUIT
Manager de succes - 6 strategii imbatabile
Aboneaza-te la newsletterul Manager.ro si primeste ultimele noutati pe email.

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit  "Manager de succes - 6 strategii imbatabile".

Consilier Managementul Deseurilor

Descarca Alerter Manager.ro



Cele mai citite stiri




Ultimele comentarii



Aboneaza-te la Newsletterul Gratuit.
Zilnic in Inboxul tau.
Din fericire, NU scriem despre
cancan, showbiz, lifestyle sau scandal.

Adauga e-mailul tau pentru Stiri din Romania reala, cu informatii zilnice, articole din economie, politic si administrativ.

Da, vreau sa primesc newsletterul zilnic.
Advertisement