Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici

ANALIZA In ce mod functioneaza cererea si oferta intr-o economie de piata

ANALIZA In ce mod functioneaza cererea si oferta intr-o economie de piata
de la 22 Oct. 2013
ANALIZA In ce mod functioneaza cererea si oferta intr-o economie de piata Tags: cerere si ofertapret

Cererea si oferta sunt notiuni fundamentale de economie si reprezinta coloana vertebrala a unei economii de piata. Conceptul de cerere se refera la cantitatea de bunuri si servicii care este dorita de catre cumparatori. Cantitatea respectiva este cea pe care cumparatorii ar dori s-o achizitioneze la un anumit pret, existand astfel o relatie intre pret si cantitatea ceruta.


Oferta reprezinta cantitatea de bunuri si servicii pe care piata poate s-o ofere. Cantitatea respectiva depinde de cat sunt dispuse sa produca si/sau sa ofere firmele pentru un anume pret. Exista astfel si o relatie intre pret si cantitatea de bunuri si servicii oferita pe piata. Drept urmare, pretul este (sau ar trebui sa fie) un rezultat al relatiei dintre cerere si oferta, potrivit unei analize efectuate de Investopedia.com.

Relatia dintre cerere si oferta arata modul in care sunt alocate resursele. In economia de piata, teoretic vorbind, relatia dintre cerere si oferta ar trebui sa permita alocarea resurselor in cel mai eficient mod posibil.

Teoria cererii

Potrivit acestui concept, daca toti ceilalti factori raman egali, cu cat este mai mare pretul produselor sau serviciilor, cu atat scade numarul cumparatorilor. Altfel spus, cererea scade pe masura ce creste pretul. Oamenii vor lua in calcul alte oportunitati de consum, in cazul in care pretul unui produs sau serviciu este prea ridicat.

Teoria ofertei

O anumita cantitate de bunuri si servicii poate fi vanduta doar la un anume pret. Aceasta teorie demonstreaza ca, in cazul cresterii pretului unui produs, creste si posibilitatea ca firmele sa produca si sa livreze o cantitate mai mare din acel produs. Cu cat pretul este mai mare, cu atat creste profitabilitatea si devine mai tentanta comercializarea acestuia.

Timpul de livrare

In cazul livrarii, aceasta depinde foarte mult de timp. Timpul este important pentru ca furnizorii trebuie, desi nu pot mereu, sa reactioneze rapid la o schimbare a pretului. Este important astfel sa se determine daca o schimbare a pretului, cauzata de modificarea cererii, va fi una temporara sau pe termen lung.

Sa spunem ca exista o crestere brusca a cererii pentru umbrele intr-o perioada in care ploua mai mult decat in mod obisnuit. Pe moment, furnizorii se pot adapta la cerere si pot produce mai multe umbrele cu unitatile existente. Daca, totusi, schimbarile climaterice sunt pe termen lung, schimbarea pretului va fi si ea pe termen lung. Firmele vor fi obligate sa faca investitii suplimentare in unitatile de productie pentru a face fata cererii pe termen lung.

Relatia dintre cerere si oferta

Sa dam un exemplu referitor la modul in care functioneaza aceasta relatie. Pe piata apare un CD, editie speciala, al formatiei tale favorite, care costa 20 de dolari. Analiza facuta de producator arata ca nu vor exista prea multi clienti la pretul acesta, asa ca sunt produse doar 10 CD-uri. Daca, insa, apar 20 de cumparatori, pretul va incepe sa urce. Aceasta crestere a pretului va determina producatorul sa fabrice si mai multe CD-uri.

Daca sunt produse insa 30 de CD-uri, dar cererea ramane constanta la 20, pretul va incepe sa scada. Cei 20 de clienti si-au cumparat produsele, iar pretul celor 10 care au ramas va incepe sa scada din cauza reducerii drastice a cererii. Acum insa, pretul mai mic va aduca la raft clienti pentru care cei 20 de dolari initiali erau prea multi.

Echilibrul pietei

Cand cererea este egala cu oferta, se spune ca o economie este in echilibru. In acest punct, alocarea bunurilor a atins eficienta maxima. Producatorii vand toate bunurile pe care le produc, iar consumatorii cumpara toate bunurile de care au nevoie la un pret convenabil pentru toata lumea. Aceasta situatie este insa doar teoretica. Piata este, tot timpul, in dezechilibru.

Daca pretul unui produs este prea mare, vor fi produse prea multe exemplare din acel produs. Pe masura insa ce creste productia, iar numarul consumatorilor ramane la fel sau creste intr-un ritm mai lent, produsele ramase nevandute vor trebui comercializate la un pret mai mic pentru a atrage cumparatorii care au un buget mai mic alocat pentru aceste achizitii.

Cererea devine prea mare cand un pret este sub nivelul de echilibru. Pentru ca pretul este prea mic, prea multi consumatori vor sa cumpere, iar companiile nu produc si/sau nu livreaza pentru ca un pret mic inseamna si profituri mici. Cererea prea mare va impinge insa pretul in sus, iar firmele vor dori sa produca tot mai mult pentru ca marja de profit este tot mai mare.

Foto: Wikipedia.


Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Cat de utila va este aceasta informatie?
Noteaza folosind stelele

Rating:


Nota: 2.67 din 5 - 3 voturi.

Alte articole similare pentru fiecare cuvant
click pe cuvantul dorit


Newsletter zilnic GRATUIT
Manager de succes - 6 strategii imbatabile
Aboneaza-te GRATUIT la Newsletter-ul Manager.ro pentru a primi cele mai proaspete informatii si analize referitoare la subiectele care te intereseaza!


Da, doresc să descarc GRATUIT cadoul si să primesc informaţii despre produsele, serviciile, evenimentele etc. oferite de Rentrop & Straton
Termeni si conditii de utilizare a site-ului Nota de informare
Top imagine

Comentarii

0 comentarii


Atentie! Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!

Top imagine
Newsletter zilnic GRATUIT
Manager de succes - 6 strategii imbatabile
Aboneaza-te la newsletterul Manager.ro si primeste ultimele noutati pe email.

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit  "Manager de succes - 6 strategii imbatabile".

Consilier Managementul Deseurilor

Descarca Alerter Manager.ro



Cele mai citite stiri




Ultimele comentarii



Aboneaza-te la Newsletterul Gratuit.
Zilnic in Inboxul tau.
Din fericire, NU scriem despre
cancan, showbiz, lifestyle sau scandal.

Adauga e-mailul tau pentru Stiri din Romania reala, cu informatii zilnice, articole din economie, politic si administrativ.

Da, vreau sa primesc newsletterul zilnic.
Advertisement