Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici

ANALIZA: Sandvisuri cu istorie. 48 de ani de SUBWAY

ANALIZA: Sandvisuri cu istorie. 48 de ani de SUBWAY
de la 30 Aug. 2013
ANALIZA: Sandvisuri cu istorie. 48 de ani de SUBWAY Tags: subwaysandvisurisandwicheszaharcaloriifast foodfrancize

Lantul american Subway, care ofera oportunitati de francizare antreprenorilor inca din anul 1965, a sarbatorit de curand 48 de ani de existenta, ajungand la un numar-record de peste 40.000 unitati la nivel global, odata cu inaugurarea noului punct intr-o benzinarie AppleGreen din Ipswich, Anglia. Restaurantul cu numarul 4.000 din Europa a fost deschis in luna iulie, la Bucuresti, in "Gara de Nord".


Subway este o franciza fast food americana, care vinde, in principal, “sandvisuri-submarin”. Subway este detinut de Doctor’s Associates, Inc si a devenit una din cele mai dinamice francize din lume, avand 40.043 unitati in 102 tari si teritorii, in data de 27 august 2013. Este cel mai mare lant de restaurante din lume.

Sediul Subway se afla in Milford, Connecticut; cinci centre regionale sustin dezvoltarea internationala a Subway. Sediul regional pentru francizele europene se afla in Amsterdam, Olanda; restaurantele din Australia si Noua Zeelanda sunt administrate din Brisbane, Australia; locatiile din Asia sunt sustinute din Beirut, Liban si Singapore, iar cele din America Latina din Miami, Florida. In 2012, Subway a avut venituri de 18,1 miliarde dolari, potrivit Forbes.



Sandvisul-submarin, “sub”, “hoagie”, “hero”, “grinder”

Un asemenea sandvis este alcatuit dintr-o bagheta de paine lunga italiana sau frantuzeasca, taiata in doua, unde se bun bunatati precum carne, branza, legume, sosuri etc. Sandvisul nu are un nume standard si multe regiuni din SUA au propriul “alint” pentru acest produs. Un studiu arata ca in SUA, sandvisul poate avea nu mai putin de 13 denumiri. Utilizarea termenilor variaza in functie de obiceiurile culinare. Denumirile au fost popularizate de companiile care produc respectivele sandvisuri. Denumirile de “submarin” si “sub” nu pot fi “confiscate” de nicio regiune, chiar daca unii le asociaza cu nord-estul Americii, unde traiesc majoritatea americanilor cu origini italiene.

Sandvisul a aparut in diferite comunitati italo-americane din nord-vestul Americii, in secolele 19 si 20. Portland, Maine este locul de nastere al “sandvisului italian”, o adevarata “semnatura culinara”. Popularitatea bucatariei italo-americane a crescut de la origini, din Connecticut, Pennsylvania, Delaware, New York, New Jersey si Massachusetts, Canada si acum produsele sunt disponibile in toata lumea.

In Europa, discutam despre eterna “bacheta” sau “ciabatta”, botezata dupa painicile traditionale coapte in Franta si Italia. Termenul “submarin” (datorita aspectului de “submarin” al sandvisului) este foarte des intalnit. Se pare ca a aparut intr-un restaurant din Scollay Square, Boston, Massachusetts, la inceputul Primului Razboi Mondial. Sandvisul a fost creat pentru a servi foamea marinarilor si soldatilor care poposeau la Charlestown Navy Yard. Painea era mai mica, iar baghetele semanau cu submarinele de lupta, aflate in faza lor de pionierat.

O alta teorie sugereaza ca sandvisul-submarin a fost adus in SUA de Dominic Conti (1874-1954), un imigrant italian care a venit la New York la inceputul anilor 1900. Se pare ca i-a pus acest nume dupa ce a vazut un submarin din 1901, denumit Fenian Ram, care fusese recuperat si expus in Muzeul Paterson din New Jersey, in 1918. Nepoata sa a explicat candva: “Bunicul meu a venit in aceasta tara in 1895 din Montella, Italia. In 1910, a deschis un magazin de alimente, denumit Aprozarul lui Dominic Conti, in Mill Street, Paterson, New Jersey, unde vindea sandvisuri traditionale italiene. Sandvisurile sale erau realizate dupa retete aduse din Italia si cuprindeau salate, rosii, ceapa, salam, mirodenii, ulei, condimente italiene, piper si alte ingrediente. Sandvisul incepea cu un strat de branza si ultimul ingredient adaugat era tot un strat de branza, astfel incat painea sa nu se inmoaie din cauza sucului lasat de legume.

Hoagie

Hoagie a aparut in Philadelphia. In 1953, Philadelphia Evening scria ca italienii care lucrau pe un santier naval datand din perioada Primului Razboi Mondial din Philadelphia, cunoscut drept Hog Island, datorita navelor de interventie care au fost produse pentru razboi, au inventat sandvisul respectiv, adaugand carne, branza si salata verde intre doua felii de paine. Sandvisul a devenit “hoagie”.

Philadeliphia Almanac and Citizen’s Manual ofera insa o alta explicatie, potrivit careia sandvisul ar fi aparut la inceputul secolului 20, cand vanzatorii stradali denumiti “hokey-pokey men” vindeau salate antipasto, produse din carne si prajituri. Cand a fost inaugurata operetta lui Gilbert si Sullivan, HMS Pinafore, in Philadelphia, in 1879, brutariile au lansat o serie de produse, pinafore. Antreprenorii “hokey-pokey men” au taiat aceste paini in doua si le-au umplut cu salate antipasto, comercializandu-le sub denumirea de “hoagie”.

O alta explicatie arata ca “hoagie” a aparut la finele secolului 19, inceputul secolului 20, in comunitatea de italieni din sudul Philadelphiei, cand “on the hoke” reprezenta un apelativ pentru o persoana destituita. Proprietarii de restaurante vindeau sandvisuri cu branza si carne, denumite “hoakie”, dar italienii le denumeau “hoagie”. In 1955, restaurantele vindeau “hoagies” cu nemiluita, alaturi de pizza.

Fostul primar al Philadelphiei si apoi guvernator al Pennsylvaniei, Ed Rendell, a desemnat hoagie “sandvisul oficial al Philadelphiei”. Exista insa presupuneri potrivit carora hoagie ar fi fost inventat in Chester, Pennsylvania. DiCostanza’s din Boothwyn, Pennsylvania, sustine ca mama proprietarului DiConstanza a inventat hoagie-ul in 1925, in Chester.

Hero

Termenul newyorkez “hero” a fost atestat prima oara in 1907. Numele este atribuit editorului sectiunii culinare a New York Herald Tribune, Clementine Paddleford, care l-ar fi folosit inca din anii ’30. Nu exista insa suficiente dovezi care sa sustina aceasta povestioara. 
Pizzeriile ofera de obicei si sandvisuri “hero” cu carne, alaturi de sosuri la alegere.

Grinder

Un termen aparut in New England. Se pare ca provine din denumirea “de cartier” a muncitorilor navali din porturi, italo-americani, in randul carora a fost popularizat sandvisul grinder. Denumirea ar proveni de la faptul ca respectivul consumator trebuia sa mestece “mult si bine” crusta painicii groase folosite la realizarea sandvisurilor. 
In Massachusetts, sandvisul grinder este gatit in cuptorul de pizza. In Pennsylvania si Delaware, termenul “grinder” se refera la un sandvis-submarin care a fost incalzit la o sursa de caldura.

Subway, infiintat de “doctori”. In ciuda averii de 2,6 miliarde dolari, Fred DeLuca  (foto) conduce un Lexus vechi de 11 ani

In anul 1965, Fred DeLuca a imprumutat o mie de dolari de la prietenul sau, Peter Buck, pentru a infiinta “Pete’s Super Submarines” in Bridgeport, Connecticut si in anul urmator au pus bazele Doctor’s Associates Inc, pentru a administra operatiunile restaurantelor, pe masura extinderii francizei.

Numele companiei a fost inspirat de scopul lui Fred DeLuca de a castiga indeajuns de multi bani incat sa isi plateasca studiile la scoala de medicina, iar Peter Bucks avea un doctorat in fizica.

Doctor’s Associates nu este afiliata niciunei organizatii medicale. In 1968, restaurantul a inceput sa foloseasca pentru prima oara numele SUBWAY.

Primul Subway a fost inaugurat pe Coasta de Vest, in Fresno, California, in 1978. Primul Subway din afara Americii de Nord a fost inaugurat in Bahrain, in decembrie 1984.

In 2004, Subway a inceput sa inaugureze unitati in supermarketurile Walmart si a depasit McDonald’s-ul, ca numar de locatii in 2007. 
Incepand cu 2007, Subway s-a situat in mod constant in clasamentul Entrepreneur Top 500 Francize. In 2012, a ocupat locul secund. Subway a ocupat locul 2 si in clasamentele “Fastest Growing Franchise” si “Global Franchise”. In martie 2011, Subway a fost desemnat “cel mai iubit lant de fast food din SUA” de catre Amplicate.com in functie de analizele realizate in randul utilizatorilor retelelor de socializare.

La finele lui 2010, Subway a devenit cel mai mare lant fast food din lume, detinand 33.749 locatii, cu 1.012 unitati mai mult decat McDonald’s. In privinta veniturilor, McDonald’s inca se situeaza in fata Subway-ului.

Produsul reprezentantiv pentru Subway este sandvisul “submarin”. Dincolo de acesta, lantul vinde si salate, wraps si bunuri coapte (prajituri, gogosi, briose). Chiar daca meniurile Subway variaza de la o tara la alta si de la o piata la alta, unele din acestea sunt de baza: Italian BMT, Roasted Chicken, Subway Club, Ton, Meatball Marinara, Subway Melt, Chickent Teriyaki, Steak & Cheese. Cel mai bine vandut sandvis Subway este BMT si contine pepperoni, salam si sunca (Biggest, Meatiest, Tastiest).

Subway mai vinde sandvisuri pentru micul dejun, briose englezesti si flatbreads (un fel de lipii). In 2006, pe unele piete din SUA a aparut “personal pizzas”. Acestea pot fi incalzite, la comanda, in 85 de secunde. Produsele pizza si breakfast sunt disponibile doar in anumite unitati. In noiembrie 2009, Subway a semnat un acord cu Best Coffee din Seattle pentru a include acest produs in meniurile sale.

In 2009, Zagat a realizat un studiu, desemnand Subway-ul ca fiind cel mai bun furnizor de “optiuni alimentare sanatoase” (in categoria Mega Chain). Subway s-a situat pe primul loc si la categoriile “Top Service” si “Most Popular”. La categoria “Top General”, s-a situat pe locul secund, dupa Wendy’s.



Subway, diferit in functie de zona

Meniurile Subway variaza in functie de tara, regiune si chiar de religie, in privinta consumului de carne. In 2006, a fost inaugurat primul Subway kosher in SUA, intr-o suburbie din Cleveland, Ohio. Purtatorul de cuvant al Subway, Jared Fogle, a participat la eveniment. Un comunicat de presa informa, la acea vreme: “Cu mici modificari, precum lipsa carnii de porc si prezenta sosului de soia, meniul este similar celui din oricare alt restaurant Subway”. In momentul maxim al dezvoltarii, in SUA existau 12 locatii kosher Subway, inclusiv in Kansas City si cinci asemenea unitati in New York.

In 2011, au ramas decat cinci: in Cleveland, Miami, Los Angeles si doua in Maryland. Francizorii care au esuat s-au plans de lipsa suportului companie-mama in privinta publicitatii si costurile mari pe care le implica alimentele kosher, precum si nivelul ridicat de supraveghere necesar, incapacitatea de a deschide restaurantul in zilele de duminica; de asemenea, clientii care nu consuma kosher prefera meniurile originale.

In 2001, Subway a deschis primul restaurant din India, in New Dehli. Restaurantele Subway din India nu servesc produse din vita si porc, din cauza religiilor hinduse si musulmane. Varietatea de legume este insa foarte bogata. Exista 324 unitati Subway in 65 de orase din India (ianuarie 2013). In 4 septembrie 2012, Subway a deschis primul outlet integral pentru vegetarieni in campusul Lovely Professional University (LPU), situat in Jalandhar, Punjab.



Continut nutritional

In 2011, Subway a introdus in meniu painea si briosele fara gluten in unele unitati din Texas. De asemenea, a redus continutul de sare din sandvisuri cu 15%.

In Marea Britanie si Irlanda, Subway a redus continutul de sare al produselor sale cu 33% si a promis ca va continua diminuarea sarurilor, pentru a indeplini tintele stabilite de guvern. Gama sandvisurilor Subway “cu grasimi putine” este sustinuta de fundatia de caritate Heart Research din Marea Britanie.

Cum isi face reclama Subway

Subway este al doilea cel mai important advertiser din industria fast food, la nivelul SUA, dupa McDonald’s. Producatorul de sandvisuri a investit in 2012 nu mai putin de 516 milioane de dolari in reclama.

Subway foloseste sloganul publicitar “Eat Fresh” si se concentreaza asupra sandvisurilor realizate din paine si ingrediente proaspete. Angajatii Subway poarta denumiri grandioase, precum “Artistii Sandvisurilor de la Subway”.

In noiembrie 2007, reclamele americane ale Subway au inclus personajul animat Peter Griffin (din Family Guy), care a promovat sandvisul Subway Feast. Subway a folosit si “jocuri cu castiguri instant”, inspirate de Scrabble.

Subway a realizat o plasare de produse in serialul american Chuck, inca din primul sezon. Pe masura ce audienta s-a prabusit in al doilea sezon, Subway a lansat campania “salvati-l pe Chuck”, incurajandu-i pe fani sa cumpere un sandvis din unitatile sale in 27 aprilie 2009, data incheierii sezonului tv al serialului “Chuck”. Tony Pace, responsabilul cu marketing al Subway, a declarat ca aceasta a fost cea mai buna plasare de produse a restaurantului din ultimii ani.

In 2008, Subway a inceput sa ofere sandvisuri foot-long (30,48 centimetri) (oferta nu era valabila in cazul varietatilor premium si double-meat) pentru 5 dolari, in SUA si Canada, intr-o promotie “limitata”. Sandvisul a devenit un succes pentru companie.

In octombrie 2011, o actiune similara a fost lansata in Marea Britanie. Clientii puteau cumpara oricare din cele noua sortimente de sandvisuri si o bautura pentru 3 lire sterline (in cazul sandvisului de 6 inci) sau 5 lire sterline (pentru sandvisul “foot-long”).

Clubul SUB

In iunie 2005, Subway a anuntat ca programul sau de fidelizare si recompensare a clientilor va fi inchis, din cauza fenomenului de falsificare a cupoanelor. Programul “Sub Club” a fost inchis in SUA si Canada de catre Doctor’s Associates.

Toate magazinele din Marea Britanie si Irlanda participau la programul Subcard, oferindu-le clientilor puncte pentru fiecare cumparatura realizata la Subway, care erau transformate apoi in sandvisuri si gustari. Spre deosebire de sistemul american, aceste carduri nu puteau fi folosite pentru stocarea banilor. Programul a fost inchis in Germania si alte tari din UE incepand cu 2012.

Compania Subway nu este ferita de controverse

Sandvisul, cat este sandvisul?


In data de 2 februarie 2007, KNXV-TV (cu ajutorul Departamentului de Masuratori si Cantariri din Arizona), a anuntat ca trei sandvisuri Subway Giant Sub, care in mod normal ar fi trebuit sa aiba fiecare 91 cm, aveau de fapt 81 cm, 81,9 cm, respectiv 82,6 cm. Variatia maxima in lungime poate fi de maxim 2,7 cm, pentru un asemenea sandvis urias. Raportul arata ca ambalajele in care erau depozitate aceste sandvisuri aveau o lungime de 88,3 cm, mai scurta decat permite legea masuratorilor. Subway a precizat ca isi va reevalua strategia de reclama, training si impachetare a sandvisurilor.

In ianuarie 2013, un tanar australian pe nume Matt Corby s-a plans pe Facebook ca sandvisul “footlong” de la Subway are o lungime de doar 11 inci. Footlong nu reprezinta insa o unitate de masura, ci un brand inregistrat, au sustinut atunci reprezentantii Subway. Povestea a fost “fructificata” de New York Post. Doi consumatori din New Jersey au dat in judecata Subway-ul. Un alt barbat, din Chicago, s-a gandit sa faca acelasi lucru si procesele au fost inregistrate in data de 22 ianuarie 2013. Un alt individ, tot din New Jersey, a dat in judecata compania in acest an.

Probleme cu francizele

In 1995, Subway Sandwich Shops, Fred DeLuca, Peter Buck si Doctor’s Associates Inc au fost acuzati de incalcarea unor prevederi contractuale. Un judecator din Illinois a acordat despagubiri de 10 milioane dolari lui Nicholas si Victoria Jannotta, dupa ce a descoperit unele incalcari ale prevederilor din contracte. Acuzatorii au sustinut ca Subway a interpretat in mod gresit valoarea Subway Sandwich Shops (o companie de leasing folosita de Doctor’s Associates in procesul de francizare), in timpul negocierii unei francize din 1985.

O mica comunitate de business din SUA, cea a Camerei Reprezentantilor, a precizat ca “Subway reprezinta cea mai mare problema din industria francizelor si un exemplu clar de savarsire a oricarui abuz in acest sens”. In 1989, Administratia Afacerilor Mici din SUA a refuzat sa le ofere imprumuturi reduse detinatorilor de francize Subway, pana cand compania nu va inlatura o clauza contractuala, care ii ofera puterea sa cumpere sau sa confiste orice franciza, fara sa dea vreo explicatie.

The Dallas Morning News a scris ca Subway a confiscat magazinele soldatului american Leon Batie Jr., in 2006, in timp ce acesta se afla la datorie, in Afghanistan.

El a fost detasat sa lupte in Operatiunea Enduring Freedom in martie 2005, la trei ani dupa ce cumparase primul restaurant Subway. Batie a spus ca Subway a incalcat legislatia privind prezenta soldatilor in teatrele de operatiuni. El a dat in judecata compania, fara succes. A mers mai departe, la curtea de justitie din Dallas County, Texas. Cele doua parti au cazut de acord in ianuarie 2010, dar termenii financiari ai intelegerii nu au fost divulgati.

TVA in Marea Britanie

In octombrie 2010, francizele Subway din Marea Britanie au pierdut un proces in care se opuneau platii unei TVA standard pentru toate sandvisurile incalzite, asa cum cerea HM Revenue and Customs.

In Marea Britanie, un sandvis incalzit, gatit, implica plata unei TVA, in timp ce unul rece, nu presupune aceasta taxa. Rivalii Quiznos si McDonald’s nu platesc TVA pentru aceleasi produse, ca si Subway.

In martie 2012, cancelarul George Osborne a precizat ca va reglementa legislatia, astfel incat rivalii celor de la Subway sa nu mai poata scapa netaxati in cazul sandvisurilor si produselor calde. Legialatia a intrat in vigoare in octombrie 2012, dar guvernul a retras TVA-ul in cazul produselor calde, lasate sa se raceasca in mod natural, in data de 28 mai 2012.

In iunie 2012, Subway a lansat campania “Toast the Tax”, punand presiunea asupra guvernului britanic pentru a renunta la TVA-ul pentru sandvisurile calde, asa cum a facut cu alte produse.

Casey versus Subway

In data de 31 ianuarie 2011, avocatul celor de la Subway, Valerie Pochron, a inaintat o scrisoare catre Casey’s General Stores, un lant de magazine din Iowa, cerandu-i sa nu mai foloseasca termenul “footlong” in reclamele la sandvisurile sale de 12 inci. Subway a amenintat cu un proces. In februarie, Casey’s General Stores Inc a inaintat o instiintare catre justitia americana din Des Moines, spunand ca folosirea cuvantului respectiv nu incalca drepturile Subway. Magazinul a renuntat insa la “lupta” cu Subway. Subway a inaintat o cerere pentru inregistrarea termenului “footlong” si aceasta a fost aprobata de guvernul federal. Subway a incercat de doua ori sa inregistreze acest trademark la biroul de patente si marci (8 noiembrie 2007 si 4 iunie 2009). A&W, Pizza Hut, KFC, Taco Bell, Long John Silver’s (toate brandurile amintite apartin celor de la Yum Brands) si alte restaurante se opun solicitarii Subway.



Timeline-ul Subway in Romania

2011: Reteaua americana de fast-food Subway anunta ca va deschide primele restaurante din Romania, in a doua jumatate a anului; fiecare unitate Subway presupune o investitie de circa 100.000 euro. Primele contracte de francize vor fi parafate in lunile urmatoare. “In mod normal dureaza circa 4 luni de la obtinerea francizei pana la inaugurarea unitatii”, declara, la acea vreme, Ivan Todorov, director executiv al Subway pentru Romania si Bulgaria. In opinia sa, romanii sunt pretentiosi: “Am remarcat ca cererea pentru branduri straine este mult mai pregnanta in Romania decat in oricare alta tara din Europa Centrala si de Est. Se cauta mancare de calitate superioara, servita rapid”.

2012: Subway anunta ca va deschide a doua unitate din Bucuresti in mall-ul Sun Plaza.

2013: 16 unitati Subway in Romania, potrivit subwayro.com.

Bucuresti

Subway Victoriei, Nicolae Titulescu 1; Subway Auchan Titan, Bd. 1 Decembrie 1918 nr. 33A; Subway Sun Plaza, Calea Vacaresti 391; Subway Crangasi, Crangasi 29; Subway Upground, Fabrica de Glucoza 9B; Subway Carrefour Orhideea, 210-210B Splaiul Independentei, Carrefour Orhideea; Subway Cocor, Bd. I.C. Bratianu, Nr. 29-33; Subway Cora Pantelimon, Soseaua Vergului 20, Complex Cora Pantelimon; Subway S-Park, 11-15, Str. Tipografiilor; Subway Gara de Nord, Piata Garii, nr. 1-3 (in incinta Garii de Nord).

Pitesti

Subway Romarta, Victoriei 87, bloc 2

Constanta

Subway City Park Mall, Bd. Alexandru Lapusneanu, 116

Ploiesti

Subway Ploiesti City, Ploiesti Shopping City, 6 Blejoi

Iasi

Subway Palas Iasi, Str. Alexandru Vaida-Voevod, 53B, Iulius Mall

Timisoara

Subway Iulius Mall, Str. A. Demetriade, Iulius Mall

29 august 2013: 48 de ani de Subway. 40.000 de restaurante la nivel global

Lantul american SUBWAY, cel care ofera oportunitati de francizare antreprenorilor inca din 1965 si care a aniversat 48 de ani de existenta, a atins numarul record de 40.000 de restaurante la nivel global, odata cu inaugurarea noului punct intr-o benzinarie AppleGreen din Ipswich, Anglia. De asemenea, restaurantul cu numarul 4.000 din Europa este cel deschis in luna iulie, in Bucuresti - SUBWAY "Gara de Nord".

Toate acestea ilustreaza puterea si cresterea permanenta a brand-ului SUBWAY®, care, numai de la inceputul anului 2013, a inaugurat 1.761 noi restaurante in intreaga lume.

“Este o dovada de dedicare si munca sustinuta a intregii echipe SUBWAY, pe care deseori o numesc cea mai mare echipa din istoria francizei,” declara presedintele si cofondatorul Fred DeLuca, care a deschis primul magazin de sandvisuri pe data de 28 august 1965.
“Sunt mandru ca fac parte dintr-o echipa ce asigura mii de locuri de munca oamenilor care lucreaza in restaurantele noastre, in birouri, in sediile centrale si secundare din intreaga lume,” a mai adaugat DeLuca. “Francizele noastre sunt cele mai bune din lume. Ele reprezinta un grup divers de miciantreprenori care se mandresc cu serviciile de calitate pe care le ofera clientilor lor.”

Astazi, brand-ul SUBWAY® se detaseaza cu mult de competitorii sai. In topul restaurantelor similare, urmatorul detine cu 5.500 magazine mai putin decat brand-ul SUBWAY® in timp ce urmatoarele trei se situeaza undeva cu intre 21.000 si 33.000 mai putin.
Conform declaratiilor directorului de Dezvoltare Regionala al SUBWAY pentru Marea Britanie si Irlanda de Nord, Trevor Haynes, “costurile mici la deschidere, flexibilitatea si simplitatea sunt criteriile care fac ca SUBWAY sa fie atat de atractiv pentru antreprenorii ce considera ca brand-ul nostru este modalitatea de a-si atinge scopul de a detine si conduce propria afacere. De aceea, lucrurile merg atat de bine. Ne bucuram sa beneficiem de aceasta oportunitate pe piata noastra!”

Amplasarea restaurantelor scoate in evidenta flexibilitatea brand-ului SUBWAY®. Exista, la nivel mondial, peste 9.000 de magazine mai putin traditionale, dintre care 4.500 sunt amplasate in benzinarii. Dintre aceste locatii, aproape 600 se afla in Europa, dintre care 6 in Romania.

SUBWAY® poate deschide restaurante in spatii pe care alte brand-uri le pot considera prea mici sau prea putin practice, cum ar fi spitale, centre de sanatate, cinematografe si gari. Clientilor le plac sandvisurile si salatele SUBWAY® servite in locuri mai putin conventionale, cum ar fi o ambarcatiune germana ce navigheaza pe un rau, o reprezentanta auto din California sau chiar o biserica din Buffalo, New York.

Marea Britanie reprezinta a treia piata de desfacere la nivel international, dupa SUA si Canada, cu peste 1.500 locatii. In total, exista 14.000 restaurante internationale in 102 tari.

Echipa europeana a deschis, in iulie, al 4.000-lea restaurant  in Gara de Nord din Bucuresti. Noua locatie este operata de catre LS Travel Retail Romania, unul dintre liderii mondiali ai retail-ului in zone de tranzit, precum aeroporturi, gari sau statii de metrou.

In Estonia, s-a deschis recent prima franciza SUBWAY®, insumandu-se astfel 31 de tari europene in care brand-ul SUBWAY® este prezent. In ceea ce priveste numarul de angajati, in Europa exista aproximativ 40.000 in timp ce in Romania, in cele 16 restaurante, lucreaza in jur de 200 angajati.

“Cresterea pe care am cunoscut-o in Europa este o realizare extraordinara ce reflecta spiritul antreprenorial al celor care detin franciza SUBWAY si care lucreaza din greu in fiecare zi pentru a oferi produse de calitate si pentru a multumi fiecare client ce intra in magazinele Subway,” a declarat Marc Kreder, Directorul Regional al SUBWAY® pentru  Europa. “Suntem, de asemenea, foarte mandri de sprijinul oferit de brand celor care detin franciza.”

Directorul de Dezvoltare, Don Fertman declara: “Exista inca multe oportunitati pe pietele noastre Internationale. Brandul are reprezentante regionale si nationale care asigura educarea si sprijinul celor care obtin franciza in domeniu; preocuparea comuna a tuturor este sa ne asiguram ca suntem cel mai bun brand din lume, atat pentru clienti, cat si pentru antreprenorii care incearca sa intre in industria alimentara.”

Totul despre franciza Subway

Subway precizeaza pe site-ul sau ca se afla in cautarea activa in Romania de noi parteneri, mai ales in orasele mai mari, care sa devina “parte din istoria de succes a retelei”. Pasul 1 presupune sa studiati piata de francize din Romania, conditiile si locatiile care ar fi convenabile pentru dvs si potrivite pentru inaugurarea unei unitati Subway. In pasul 2, trebuie sa depuneti cererea. Aceasta “nu va angajeaza in niciun fel”. Dupa trimiterea cererii, Subway va analiza candidatura dvs si va va contact pentru un posibil interviu. In pasul 3, dupa ce ati luat legatura cu cei de la Subway, ati analizat contractul alaturi de avocatul dvs si ati decis care va fi planul financiar, “sunteti gata de a deveni parte din echipa Subway!”.

In aprilie 2012, wall-street.ro spunea “povestea primului francizat Subway in Romania”. “Am mers la interviu in Bulgaria. Am primit raspunsul peste trei luni. In noiembrie, am mers la training, in SUA, timp de doua saptamani, unde am facut de toate – de la preparat sandvisuri, pana la spalat toalete”, a declarat Cristian Stefanescu, pentru sursa citata. Franciza l-a costat 7.500 euro, iar amenajarea locatiei din Piata Victoriei alti 100.000-200.000 euro, bani pe care antreprenorul i-a dat “impreuna cu banca”. Restaurantul Subway din Piata Victoriei are 150 mp, 42 locuri la masa si zece angajati (aprilie 2012). Stefanescu preciza la acea vreme ca va mai angaja alte cinci persoane. “In restaurant, se prepara sandvisuri, salate, tortillas, fursecuri, chipsuri, sucuri, ceaiuri si cafea”, informa acelasi material.

Potrivit unei brosuri informative Subway din 2011 pentru francizati, acestia sunt responsabili pentru: taxa initiala pentru franciza, gasirea locatiilor, renovare, imbunatatire, reparatii si intretinere in conformitate cu concesiunea, angajarea personalului si operarea restaurantelor, plata unei redevente de 8% companiei si unei taxe care intra in fondul de publicitate.


Subway ofera: acces la formule si sisteme operationale, consultanta pentru design si comanda echipamentelor, program de formare, manual operatiuni, reprezentant la fata locului la deschidere, evaluari periodice si sustinere permanenta, publicatii informative.



Inainte de deschidere se ofera:

-cursuri de formare: dvs, reprezentantul dvs sau managerul va lua parte la un curs intensiv de pregatire de doua saptamani;

-design magazin: vi se vor oferi planuri de amenajare specifice locatiei;

-alegerea locatiei: vi se va oferi asistenta pentru evaluarea locatiei afacerii;

-comanda echipamentului: vi se va oferi asistenta la comanda echipamentului pentru a fi livrat la timp.



Dupa deschidere:

-Manual de functionare-manualul magazinelor Subway acopera o gama larga de teme importante despre exploatarea business-ului;

-Asistenta la fata locului-reprezentantul local va va ajuta sa porniti afacerea si va va oferi evaluari permanente ale modului de functionare;

-Servicii francizat-veti dispune de un coordonator ca persoana de contact pe care puteti sa il contactati telefonic sau prin e-mail;

-R&D (cercetare si dezvoltare)-bucatarul sef Subway, specialistii in produse de brutarie, nutritionistii si echipa de dezvoltare a produselor se straduiesc sa perfectioneze produsele Subway;

-Formare continua-se pun la dispozitie buletine informative, e-mail-uri si voice-mail-uri, DVD-uri si instrumente suplimentare de formare.

In privinta performantei afacerii, lucrurile sunt clare: “In general, cei mai importanti factori de succes ii reprezinta locatia francizei si modul in care este gestionata. Deoarece acesti factori cheie ne sunt necunoscuti, Doctor’s Associates Inc. nu poate estima rezultatele. Pentru a elimina eventualele neintelegeri, politica Subway este ca niciun angajat sau agent sa nu va poata oferi estimari legate de vanzari, venituri sau profit. Pentru a obtine mai multe informatii legate de experientele acumulate de franciza de la francizati, veti primi datele de contact ale acestora alaturi de un document de informare dupa primirea si evaluarea cererii completate”, informeaza Subway.

Cat de sanatoase sunt sandvisurile Subway?

Ei bine, cat de sanatoase sunt produsele Subway? McDonald’s? KFC? Depinde ce intelegem prin “sanatate”. Potrivit unui nou studiu, citat de Daily Mail, meniurile Subway contin tot atatea calorii si sare precum cele de la McDonald’s.

Lantul Subway se promoveaza ca fiind unul al alimentelor “sanatoase”, dar cine poate da un verdict? Cercetatorii UCLA au descoperit ca tinerii care cumpara produse Subway in America consuma tot atatea calorii cat cei care merg la McDonald’s, pentru a-si potoli foamea.
Subway este perceput ca fiind un spatiu “mai sanatos” decat McDonald’s, dar studiile vor sa contrazica aceste afirmatii. Ambele restaurante contribuie la sporirea obezitatii, spun cercetatorii.

“In fiecare zi, milioane de consumatori mananca la McDonald’s si Subway, cele mai mari lanturi fast food din lume”, a declarat doctorul Lenard Lesser, care a realizat studiul citat. “Obezitatea atinge cote alarmante in randul copiilor si ei nu ezita sa vina la restaurante, care nu le ofera multe optiuni sanatoase”. In medie, un meniu McDonald’s a continut 1.038 calorii, iar unul Subway, 955 calorii.

Institutul de Medicina din SUA recomanda ca un meniu de pranz pentru scolari sa nu depaseasca 850 calorii. Bauturile racoritoare de la Subway contin in medie 61 calorii, iar cele de la McDonald’s, 151 calorii. Participantii au consumat 102 grame de carbohidrati la Subway, versus 128 grame la McDonald’s. Consumatorii au “asimilat” 36 grame zahar la Subway, in comparatie cu 54 grame zahar, la McDonald’s.

“Mancarea de la Subway este mai sanatoasa, dar contine de trei ori mai multa sare decat recomanda medicii”, a spus doctorul Lesser. Autorii studiului au mai precizat ca sarea a provenit in mare parte, la Subway, din carnea procesata in restaurante. Lesser le recomanda consumatorilor McDonald’s sa elimine bauturile cu zahar si cartofii din meniuri si celor de la Subway sa comande sandvisuri mai mici si cu mai putina carne. 


Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Cat de utila va este aceasta informatie?
Noteaza folosind stelele

Rating:


Nota: 5 din 5 - 1 vot.

Alte articole similare pentru fiecare cuvant
click pe cuvantul dorit


Newsletter zilnic GRATUIT
Manager de succes - 6 strategii imbatabile
Aboneaza-te GRATUIT la Newsletter-ul Manager.ro pentru a primi cele mai proaspete informatii si analize referitoare la subiectele care te intereseaza!


Da, doresc să descarc GRATUIT cadoul si să primesc informaţii despre produsele, serviciile, evenimentele etc. oferite de Rentrop & Straton
Termeni si conditii de utilizare a site-ului Nota de informare
Top imagine

Comentarii

0 comentarii


Atentie! Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!

Top imagine
Newsletter zilnic GRATUIT
Manager de succes - 6 strategii imbatabile
Aboneaza-te la newsletterul Manager.ro si primeste ultimele noutati pe email.

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit  "Manager de succes - 6 strategii imbatabile".

Consilier Managementul Deseurilor

Descarca Alerter Manager.ro



Cele mai citite stiri




Ultimele comentarii



Aboneaza-te la Newsletterul Gratuit.
Zilnic in Inboxul tau.
Din fericire, NU scriem despre
cancan, showbiz, lifestyle sau scandal.

Adauga e-mailul tau pentru Stiri din Romania reala, cu informatii zilnice, articole din economie, politic si administrativ.

Da, vreau sa primesc newsletterul zilnic.
Advertisement