Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici

Analizele Manager.ro: Cum au ajuns americanii sa aiba 75.500 km de autostrada

Analizele Manager.ro: Cum au ajuns americanii sa aiba 75.500 km de autostrada
de la 28 Mai. 2013
Analizele Manager.ro: Cum au ajuns americanii sa aiba 75.500 km de autostrada Tags: sistemul american de autostraziautostrazi in romaniakilometri de autostrada

Sistemul american de autostrazi - cca 75.500 km - este probabil cel mai mare proiect public din istorie, un proiect demarat in 1956, pentru care au fost alocate 25 de miliarde $ si care isi propunea mai multe obiective: sa faca transportul mai eficient si sa creasca astfel productivitatea economica a SUA, sa contribuie la dezvoltarea urbana si suburbana a tarii si, lucru deloc de neglijat in acea perioada, sa permita evacuarea rapida a populatiei in caz de atac nuclear. Sa nu uitam, la sfarsitul anilor '50 omenirea se afla in plin Razboi Rece.


Pana pe la inceputul secolului 20, automobilele erau o raritate in SUA, doar bogatasii si le puteau permite (proportia era de 1 automobil la 18.000 de americani). Oamenii circulau atunci aproape exclusiv cu tramvaiul si metroul, in interiorul oraselor, sau cu trenul si trasura, in afara acestora, ca urmare nu prea se simtea nevoia unei infrastructuri rutiere moderne. Din acest motiv drumurile erau alcatuite, in marea lor majoritate, din pamant batatorit, iar de asfalt nu prea se auzise.

Apoi s-a intamplat ceva. Henry Ford a revolutionat industria auto prin introducerea liniei de asamblare, lucru care a permis atat cresterea productiei de automobile, cat si scaderea pretului acestora. Tot mai multi americani au inceput sa-si permita celebrul Model T si nu mai trebuie sa spunem ca situatia aceasta a creat o presiune masiva pentru constructia de drumuri de buna calitate.

Dar cine sa construiasca aceste drumuri? Interesul principal era al companiilor auto, al celor producatoare de anvelope, al statiilor de alimentare sau al firmelor care mizau pe dezvoltarea suburbana, dar niciuna dintre aceste companii nu avea resursele necesare pentru a sustine financiar asa ceva (si nici disponbilitatea de a-si cheltui banii proprii). Ca urmare, ele au inceput sa faca lobby pe langa autoritati pentru a se implica in acest proiect, argumentand ca drumurile sunt o chestiune de interes public, lucru care nu era deloc departe de adevar.

Si acest lobby a dat roade: guvernul federal a fost de acord sa foloseasca banii contribuabililor pentru a dezvolta infrastructura rutiera, o parte din costuri urmand sa fie suportate de autoritatile din fiecare stat. Lucrurile au inceput, deci, sa se miste, dar totusi nu chiar in ritmul dorit de cei mai infocati sustinatori ai acestui proiect care insemna pana la urma modernizarea Americii.

A fost nevoie ca la Casa Alba sa ajunga presedinte generalul Dwight Eisenhower, cel care in timpul celui de-al Doilea Razboi Mondial, pe cand luptase in Germania, fusese impresionat de reteaua de drumuri de mare viteza construita de nemti, cunoscuta sub numele de Reichsautobahnen. Cu sprijinul sau, in iunie 1956 a fost aprobata o lege – Federal Aid Highway Act – care autoriza constructia a cca 66.000 km de autostrazi, al caror cost era suportat in proportie de 90% de guvernul federal. Banii urmau sa vina din cresterea taxei pe benzina, de la 2 la 3 centi/galon.

Restul, cum se spune, e istorie. Proiectul a fost finalizat, doar ca nu in 12 ani si la un cost de 25 de miliarde $, cum era prevazut initial, ci in 35 de ani si la un cost de 114 miliarde $ (ceea ce ar insemna cam 425 de miliarde $ la valoarea de astazi). De-abia in 1992 sistemul a fost declarat complet, chiar daca doua autostrazi importante, I-70 si I-95, prezinta inca niste intreruperi din cauza autoritatilor locale din diverse zone, care s-au opus realizarii anumitor conexiuni.

Asadar, SUA are acum in jur de 75.500 km de autostrazi, din care 66.000 km au fost finalizati in perioada 1957-1992 (o medie de cca 1.900 km/an).

Pentru comparatie, in 1967, Ceausescu trasa si el un plan de constructii de autostrazi pe urmatorii 20 de ani, care insuma 3.200 de km. Se avea in vedere o Romanie strabatuta in toate directiile de “panglici de asfalt” cu nume frumoase (Ardeal, Mures, Fagaras, Moldova etc.), dar, din pacate, planul respectiv nu a fost pus in aplicare.

Ceausescu si-a dat seama ca n-avea rost sa cheltuiasca o gramada de bani pe autostrazi pe care sa nu circule mai nimeni (cine sa circule?), asa ca s-a orientat ulterior spre transportul naval si feroviar. Sfarsitul anul 1989 ne-a prins cu doar 130 de km de autostrada: Bucuresti-Pitesti si transonul Fetesti-Cernavoda, dupa care, in capitalism, s-au mai construit inca vreo 400 de km, adica o medie de cca 16,5 km pe an. Ca o paranteza, 2012 a fost cel mai bun an din istoria constructiilor de autostrazi din Romania, cu peste 140 km inaugurati.

Avem in acest moment 529 km de autostrazi, dintr-un total planificat de 1.343 km, si se estimeaza ca prin 2020 vom ajunge la 1.000 km.



Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Cat de utila va este aceasta informatie?
Noteaza folosind stelele

Rating:


Nota: 3.84 din 5 - 16 voturi.

Alte articole similare pentru fiecare cuvant
click pe cuvantul dorit


Newsletter zilnic GRATUIT
Manager de succes - 6 strategii imbatabile
Aboneaza-te GRATUIT la Newsletter-ul Manager.ro pentru a primi cele mai proaspete informatii si analize referitoare la subiectele care te intereseaza!


Da, doresc să descarc GRATUIT cadoul si să primesc informaţii despre produsele, serviciile, evenimentele etc. oferite de Rentrop & Straton
Termeni si conditii de utilizare a site-ului Nota de informare
Top imagine

Comentarii

0 comentarii


Atentie! Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!

Top imagine
Newsletter zilnic GRATUIT
Manager de succes - 6 strategii imbatabile
Aboneaza-te la newsletterul Manager.ro si primeste ultimele noutati pe email.

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit  "Manager de succes - 6 strategii imbatabile".

Consilier Managementul Deseurilor

Descarca Alerter Manager.ro



Cele mai citite stiri




Ultimele comentarii



Aboneaza-te la Newsletterul Gratuit.
Zilnic in Inboxul tau.
Din fericire, NU scriem despre
cancan, showbiz, lifestyle sau scandal.

Adauga e-mailul tau pentru Stiri din Romania reala, cu informatii zilnice, articole din economie, politic si administrativ.

Da, vreau sa primesc newsletterul zilnic.
Advertisement