Analizele Manager.ro: Dispute periculoase asupra petrolului din Marea Chinei de Sud

Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
Analizele Manager.ro: Dispute periculoase asupra petrolului din Marea Chinei de Sud Analizele Manager.ro:  Dispute periculoase asupra petrolului din Marea Chinei de Sud
de Manager.ro la 16 Dec. 2011
Urmareste-ne pe Google News
marea chinei de sudrezerve de petrolfortele navale chineze

Conform estimarilor Agentiei Americane pentru Informatii Energetice, Marea Chinei de Sud ascunde cca 213 miliarde de barili de petrol. Cantitatea e colosala (aproape cat rezervele totale ale Arabiei Saudite), suficienta pentru a starni interesul tuturor tarilor din zona privind obtinerea drepturilor de exploatare. Nu e de mirare, deci, ca Vietnam, China, Filipine, Taiwan, Malaezia, Brunei etc. isi exprima foarte ferm diferite pretentii teritoriale in regiune, pretentii care se bat insa cap in cap. Iar asta genereaza cadrul perfect pentru un conflict armat.

Miza conflictului potential din Marea Chinei de Sud o constituie, asadar, petrolul. Dar acestei mize energetice i se adauga si una strategica, dat fiind ca aceasta mare scurteaza considerabil drumul dintre Oceanul Indian si Oceanul Pacific, functionand ca o trecatoare pentru rutele maritime globale. Importanta ei este chiar vitala daca ne gandim, de exemplu, ca de aceste rute depinde aprovizionarea Japoniei, Taiwanului sau Coreei de Sud cu titeiul din Golful Persic.

Pretentiile teritoriale ale tarilor din zona vizeaza cca 200 de insule si insulite, pierdute in mijlocul marii, grupate in doua arhipelaguri – Paracel si Spratly. “Capul rautatilor” privind aceste pretentii este China, care considera ca, din punct de vedere istoric, marea ii apartine in totalitate, cu toate insulele si atolurile ei.

Evident, punctul acesta de vedere a provocat iritarea tuturor celorlalte tari. Filipine, de pilda, nu intelege deloc cum unele dintre insulele Spratly, situate la doar cateva zeci de kilometri de coastele filipineze, pot intra in vederile Chinei. De altfel, insulele Spratly sunt revendicate in toata regiunea si sunt populate de militari vietnamezi, chinezi, malaezieni, brunezi si filipinezi, ca o forma a tarilor respective de a-si marca teritoriul.


Bineinteles ca SUA s-a grabit si ea sa se implice in aceste dispute, pentru “a garanta libertatea navigatiei si securitatea maritima in zona.” Iar rezultatul este ca s-a conturat astfel un fel de coalitie neoficiala impotriva Chinei, formata din toate celelalte state care au iesire la Marea Chinei de Sud, coalitie dependenta insa de sustinerea diplomatica si militara a americanilor.

Se va ajunge si la conflicte armate? China a declarat ca nu doreste folosirea fortei, dar precedente exista: in 1988, o confruntare directa intre nave chineze si vietnameze a dus la moartea a 70 de vietnamezi. Nimeni nu a uitat acel episod, ca urmare in zona s-a declansat o cursa febrila pentru modernizarea flotelor navale nationale.

Indonezia, Singapore si Malaezia s-au dotat deja cu submarine, iar Vietnam, Filipine si Tailanda au anuntat planuri identice. Vietnamul a facut chiar un pas concret de intimidare, executand in aceasta vara exercitii de razboi cu munitie reala in largul coastelor orasului Hoi An, ca raspuns la unele incidente intre navele sale si patrule chineze.

China a replicat imediat cu exercitii militare “de rutina” in apele sale teritoriale din vestul Pacificului si, recent, si-a scos la vedere si un nou atu – un portavion achizitionat in 1998 de la Ucraina pentru “cercetare si antrenamente”. La data achizitiei acesta nu avea nici motoare, nici sisteme de navigatie si a fost nevoie de 13 ani de reparatii pana sa poata fi lansat la apa. Un raport al Departamentului de Aparare  al SUA a estimat ca portavionul Chinei ar putea deveni 100% functional la sfarsitul anului 2012, insa fara a opera cu aparate de zbor, si ca va mai dura cel putin cativa ani pana cand va dispune de o flota aeriana viabila.

In Marea Chinei de Sud sunt asadar probleme serioase, care vor deveni si mai serioase pe fondul cresterii galopante a cererii energetice in Asia. Potrivit prognozelor, consumul de energie al continentului se va dubla pana in 2030, iar China va fi responsabila de jumatate din aceasta crestere.

In aceste conditii, nu e de mirare ca aceasta tara doreste sa-si asigure cat mai multe resurse si asta acum, cand se bucura de o pozitie militara si economica favorabila. Ar fi ciudat ca ea sa dea inapoi, din moment ce stie foarte bine care ii sunt nevoile si ce potential au teritoriile disputate in a raspunde acestor nevoi.

Totusi, dorinta Chinei de a se extinde in Marea Chinei de Sud s-ar putea sa aiba si o alta motivatie, mai profunda si mai puternica: sa ne intoarcem putin in secolul 19 si sa ne amintim ca aceasta tara, pe fondul slabiciunii dinastiei Qing, a pierdut atunci o mare parte din teritoriul sau in favoarea Marii Britanii, Frantei, Japoniei si Rusiei. Dezmembrata si umilita, China a fost la momentul acela in pericol real sa dispara, dupa 4.000 de ani de istorie.

Tendintele ei expansioniste din momentul de fata pot fi interpretate, asadar, ca o declaratie ferma ca nu intentioneaza sa mai lase vreodata strainii sa profite de pe urma ei.

Ultimele NOUTATI

ANAF se pregateste de controale masive in aceste magazine: ce marfa atrage inspectorii la usa ta
Ultimele stiri economice

ANAF se pregateste de controale masive in aceste magazine: ce marfa atrage inspectorii la usa ta

today19 Apr. 2024
Cum poti ajunge sa fii raportat in Biroul de Credit si sa te refuze toate bancile: exemple clare de situatii
Economie

Cum poti ajunge sa fii raportat in Biroul de Credit si sa te refuze toate bancile: exemple clare de situatii

today19 Apr. 2024
De la ce varsta nu mai ai voie sa ceri bani de la parinti: e rusinos
Economie

De la ce varsta nu mai ai voie sa ceri bani de la parinti: e rusinos

today19 Apr. 2024
Cum se foloseste corect un card de credit, pentru cumparaturi, ca sa nu ajungi sa platesti dobanzi uriase
Comunicate

Cum se foloseste corect un card de credit, pentru cumparaturi, ca sa nu ajungi sa platesti dobanzi uriase

today19 Apr. 2024
Tichete gratis de la stat pentru masa de Paste. Doar o cerere e necesara si banii vin la usa prin postas
Ultima ora

Tichete gratis de la stat pentru masa de Paste. Doar o cerere e necesara si banii vin la usa prin postas

today19 Apr. 2024
Kovesi, sefa EPPO, a dat ordin sa se faca perchezitii la niste functionari publici din Romania: ar fi furat 160.000 de euro din fonduri europene
Ultima ora

Kovesi, sefa EPPO, a dat ordin sa se faca perchezitii la niste functionari publici din Romania: ar fi furat 160.000 de euro din fonduri europene

today19 Apr. 2024
ANAF incepe sa dea amenzi de 8.000 - 10.000 lei din octombrie 2024: pe lista neagra sunt comerciantii, ce urmareste Fiscul
Economie

ANAF incepe sa dea amenzi de 8.000 - 10.000 lei din octombrie 2024: pe lista neagra sunt comerciantii, ce urmareste Fiscul

today19 Apr. 2024
Sfaturi de econonomisire pentru romanii cu salarii si pensii mici: cum sa-ti gestionezi corect bugetul lunar
Banii tai - sectiune de educatie financiara

Sfaturi de econonomisire pentru romanii cu salarii si pensii mici: cum sa-ti gestionezi corect bugetul lunar

today19 Apr. 2024
E-FACTURA. E-TRANSPORT: SANCTIUNI. AMENZI. SOLUTII PRACTICE

Aboneaza-te la Newsletterul Gratuit. Zilnic in Inboxul tau.

Vrei sa fii la curent cu cele mai noi articole despre Antreprenoriat, Economie, Imobiliare, Auto, IT&C si sa primesti GRATUIT Raportul Special:

"E-FACTURA. E-TRANSPORT: SANCTIUNI. AMENZI. SOLUTII PRACTICE"
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Partenerii nostri

Te-ar putea interesa si

De la ce varsta nu mai ai voie sa ceri bani de la parinti: e rusinos
Economie

De la ce varsta nu mai ai voie sa ceri bani de la parinti: e rusinos

today19 Apr. 2024
Cum se foloseste corect un card de credit, pentru cumparaturi, ca sa nu ajungi sa platesti dobanzi uriase
Comunicate

Cum se foloseste corect un card de credit, pentru cumparaturi, ca sa nu ajungi sa platesti dobanzi uriase

today19 Apr. 2024
Tichete gratis de la stat pentru masa de Paste. Doar o cerere e necesara si banii vin la usa prin postas
Ultima ora

Tichete gratis de la stat pentru masa de Paste. Doar o cerere e necesara si banii vin la usa prin postas

today19 Apr. 2024
Kovesi, sefa EPPO, a dat ordin sa se faca perchezitii la niste functionari publici din Romania: ar fi furat 160.000 de euro din fonduri europene
Ultima ora

Kovesi, sefa EPPO, a dat ordin sa se faca perchezitii la niste functionari publici din Romania: ar fi furat 160.000 de euro din fonduri europene

today19 Apr. 2024

Aboneaza-te la Newsletterul Gratuit.
Zilnic in Inboxul tau.

Vrei sa fii la curent cu cele mai noi articole despre Antreprenoriat, Economie, Imobiliare, Auto, IT&C si sa primesti GRATUIT Raportul Special:

"E-FACTURA. E-TRANSPORT: SANCTIUNI. AMENZI. SOLUTII PRACTICE"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016
x