Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici

Analizele Manager.ro: Produsele chinezesti ieftine nu mai sunt chiar atat de ieftine

Analizele Manager.ro: Produsele chinezesti ieftine nu mai sunt chiar atat de ieftine
de la 18 Iun. 2013
Analizele Manager.ro: Produsele chinezesti ieftine nu mai sunt chiar atat de ieftine Tags: made in chinaproduse chinezestiexport china

In ultimele trei decenii, beneficiarii produselor chinezesti de export s-au bucurat de preturi mici, datorate unei conjuncturi favorabile create de mai multi factori: forta de munca din China - numeroasa si platita cu salarii mici, materiile prime ieftine, moneda nationala (yuan) subevaluata, "blandetea" guvernului chinez privind regimul taxelor sau protectia mediului. Dar acum situatia e pe cale sa se schimbe.


Incet-incet, datele devin altele: pretul materiilor prime, care conteaza in proportie de 60%-70% in costurile producatorilor chinezi, a inceput sa creasca. Cresterea pretului petrolului, de exemplu, s-a tradus atat in costuri crescute pentru masele plastice (acestea au la baza petrolul), cat si in costuri de transport mai mari.

Apoi, salariile nu mai sunt chiar atat de mici, in anumite zone din tara acestea au inregistrat cresteri procentuale de doua cifre. Generatia tanara din China este constienta ca are dreptul la un salariu minim, la asigurari de sanatate, la un anumit numar de zile libere pe luna. In plus, aceasta generatie tanara nu mai este nici foarte numeroasa de cand a fost introdusa politica “un copil per familie”. Iar urmarea directa este ca in unele regiuni se inregistreaza un deficit de forta de munca.

Preturile produselor manufacturate in China incep, asadar, sa creasca. Pentru americanii care erau obisnuiti sa cumpere tricouri cu 3 $ si DVD playere cu 30 $ aceasta nu este deloc o veste buna. De aceea importatorii din SUA testeaza si alte zone de unde ar putea aduce marfa ieftina. Vietnam, de exemplu, este o varianta de luat in seama, datorita salariilor mici, dar o varianta viabila doar intr-o anumita masura. Vietnam are o populatie de 85 de milioane, cam cat o provincie din China, si doar o parte din aceasta populatie se poate constitui in forta de munca.

India, mentionata si ea ca o alternativa, nu a reusit inca sa profite de preturile in crestere din China. Importatorii spun ca India este atractiva pentru anumite produse - broderii, de exemplu – dar ca nu poate sustine o productie de volum mare, care sa asigure un pret de export mic per articol. Iar infrastructura din India (drumuri si facilitati portuare), desi in continua imbunatatire, nu se compara cu cea existenta in China.

Indonezia, Mexic, Malaezia sunt si ele luate in calcul, ca si Brazilia sau Kenya, tari neintegrate inca in lantul global de furnizare de bunuri de consum. Fiecare tara are insa propriile puncte slabe: un sindicat puternic in una, instabilitate politica in alta, infrastructura slaba in alta etc. Niciuna nu ofera acel “one-stop shop” pe care il ofera China, o tara unde fabricile produc tot ce se poate produce sub soare la ora actuala. Ce ne asteapta, deci?

Analistii spun ca productia de marfuri din Asia traverseaza anumite faze, fiecare durand cam 30 de ani. O prima faza a fost cea in care China, izolata sub conducerea lui Mao Zedong, a lasat companiile din Hong Kong, Taiwan si Coreea de Sud sa domine productia mondiala de marfuri ieftine.

Apoi, dupa moartea lui Mao in 1976, China a devenit un spatiu atractiv pentru producatori datorita accesului facil la terenuri si la forta de munca, ceea ce a facut ca produsele sa devina chiar si mai ieftine. Un rol important l-a avut si retrocederea Hong Kong-ului in 1997, un spatiu care a adus Chinei o infrastructura excelenta pentru dezvoltarea comertului mondial.

Aceasta a doua perioada s-a cam terminat insa. Salariile in China cresc, iar cererea masiva de bunuri (chiar din partea Chinei insesi) atrage dupa sine in acest moment cresterea preturilor. Iar alte tari, cum am mentionat deja, nu pot face ceea ce a facut China in ultimii 30 de ani. Miracolul chinezesc nu se va repeta prea curand. Piata mondiala va continua insa sa consume destul de mult timp de-acum inainte produse “Made in China”, doar ca la preturi sensibil mai mari.



Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Cat de utila va este aceasta informatie?
Noteaza folosind stelele

Rating:


Nota: 5 din 5 - 1 vot.

Alte articole similare pentru fiecare cuvant
click pe cuvantul dorit


Newsletter zilnic GRATUIT
Manager de succes - 6 strategii imbatabile
Aboneaza-te GRATUIT la Newsletter-ul Manager.ro pentru a primi cele mai proaspete informatii si analize referitoare la subiectele care te intereseaza!


Da, doresc să descarc GRATUIT cadoul si să primesc informaţii despre produsele, serviciile, evenimentele etc. oferite de Rentrop & Straton
Termeni si conditii de utilizare a site-ului Nota de informare
Top imagine

Comentarii

0 comentarii


Atentie! Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!

Top imagine
Newsletter zilnic GRATUIT
Manager de succes - 6 strategii imbatabile
Aboneaza-te la newsletterul Manager.ro si primeste ultimele noutati pe email.

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit  "Manager de succes - 6 strategii imbatabile".

Consilier Managementul Deseurilor

Descarca Alerter Manager.ro



Cele mai citite stiri




Ultimele comentarii



Aboneaza-te la Newsletterul Gratuit.
Zilnic in Inboxul tau.
Din fericire, NU scriem despre
cancan, showbiz, lifestyle sau scandal.

Adauga e-mailul tau pentru Stiri din Romania reala, cu informatii zilnice, articole din economie, politic si administrativ.

Da, vreau sa primesc newsletterul zilnic.
Advertisement