Care sunt riscurile ce ar putea sa darame companiile din Romania?
riscuricompaniidirectori generaliinvestitiiprioritati
Volatilitatea economiei reprezinta principalul risc pentru companii, considera 87% dintre managerii generali romani. Asta in conditiile in care inca ne aflam intr-o piata fragila, care a inselat deseori sperantele de redresare ale mediului de afaceri.
De asemenea. 84% din directori sunt foarte preocupati de eventualul raspuns al autoritatilor la situatia deficitului bugetar, precum si de cresterea poverii fiscale (67%). Totodata, 62% dintre respondenti au indicat supra-reglementarea drept o amenintare pentru companiile lor, iar 82% sunt ingrijorati cu privire la stabilitatea cursului de schimb al monedei nationale, se arata intr-un studio al PwC.
Doar 5% dintre directorii generali anticipeaza o destramare a zonei euro (spre deosebire de 16% dintre respondentii din SUA si de la nivel global, precum si fata de 12% dintre cei din Europa). Insa 58% dintre participantii la sondaj mentioneaza ca impactul unui astfel de scenariu ar fi foarte mare si le-ar afecta companiile.
In actualul context economic, cei mai multi respondenti isi consolideaza pozitia si nu se asteapta la schimbari majore de strategie in perioada urmatoare. In schimb, 15% au in vedere o reconsiderare radicala a strategiei de afaceri, modelul lor actual de business parand a-si fi atins limitele.
Dintre cei care au in vedere anumite schimbari, cele mai multe se vor concentra pe atragerea si fidelizarea clientilor (84%). Alte schimbari vor mai fi operate in structura organizationala (69%) si in ceea ce priveste managementul talentelor (69%). De asemenea, 65% dintre companiile care vor intreprinde schimbari strategice vor opera modificari in materie de fuziuni si achizitii, proiecte joint-venture si aliante strategice.
Reducerea costurilor, o strategie salvatoare
In ultimele 12 luni, 96% dintre companiile participante la sondaj au implementat masuri de reducere a costurilor, 36% dintre respondenti au externalizat unele procese sau functii, iar 31% au intrat in aliante strategice si proiecte joint-venture. Reducerile de costuri sunt pe agenda si in perioada urmatoare (85% dintre directorii generali au in vedere astfel de initiative). De asemenea, 44% dintre directorii generali iau in considerare incheierea de noi parteneriate si aliante strategice, iar 35% mizeaza pe fuziuni si achizitii pe piata interna.
Anul trecut, 7 din 10 respondenti considerau cererea din partea consumatorilor drept unul dintre factorii principali care le influenteaza strategia de afaceri. Tendinta se mentine si anul acesta, 96% dintre directorii generali care au participat la acest sondaj considerand ca influenta pe care o au clientii este definitorie pentru strategie, iar 89% luand in considerare derularea unor programe de implicare si atragere a acestei categorii de stakeholderi.
Printre prioritatile de investitii din urmatoarele 12 luni, 55% dintre respondenti au in vedere imbunatatirea serviciilor pentru clienti (media globala fiind de 38%) si 51% considera cresterea bazei de clienti o prioritate.
Schimbarile permanente in comportamentul si modul de a cheltui al consumatorului sunt percepute de catre directorii generali drept una dintre principalele amenintari la adresa perspectivelor de crestere ale afacerilor lor (58%). 84% dintre respondenti estimeaza modificari ale strategiei in vederea cresterii numarului de clienti si pastrarii sau fidelizarii celor existenti (un procent similar cu cel inregistrat la nivel global, de 82%).
De asemenea, directorii generali isi consolideaza parteneriatul cu furnizorii pentru a limita riscurile asupra perspectivelor de crestere ce pot aparea din intreruperi in relatia cu acestia.