In fiecare an, BrandZ si Millward Brown Optimor calculeaza valoarea globala a brandurilor. Chiar daca ascensiunea Apple a scazut cu 95%, gigantul IT se situeaza cu 1% peste valoarea inregistrata in 2012; Marca Apple valoreaza nu mai putin de 185 miliarde dolari.
VP-ul Millward Brown, Oscar Yuan, a declarat pentru BI ca topul este alcatuit si in functie de sentimentul inregistrat in randul consumatorilor. Millward Brown discuta anual cu 200 milioane de consumatori din 43 de tari! Apple ramane un “standard pentru aurul tehnologic”. Brandurile castigatoare in 2013 au fost strans legate de tehnologiile emergente - AT&T pentru implicarea in domeniul tabletelor si smartphone-urilor, pe care le “serveste” cu mare succes, Visa pentru monopolul in privinta platilor online, Amazon pentru simplificarea shoppingului electronic si UPS pentru modul in care onoreaza comenzile online.
20. MasterCard
Valoare brand: 27,8 miliarde dolari
Schimbare fata de 2012: 34%
MasterCard a urcat 9 locuri in topul 20 al celor mai valoroase branduri din lume. VP-ul Millward Brown, Oscar Yuan, spune ca MasterCard a inregistrat aceasta performanta datorita “ascensiunii tehnologiei mobile”. Pe masura ce stimatii consumatori isi mentin obiceiurile privind shoppingul, brandurile precum MasterCard si Visa isi mentin dominatia pe piata platilor online.
19. SAP
Valoare brand: 34,36 miliarde dolari
Schimbare fata de 2012: 34%
“SAP este inovatoare”, spune Yuan. SAP ofera solutii pentru “big data”, foarte utile marilor companii si nu numai.
18. Walmart
Valoare brand: 36,2 miliarde dolari
Schimbare fata de 2012: 5%
Walmart este “regele american” al magazinelor fizice. “Nu poti cumpara lapte online”, spune Yuan. Gigantul din domeniul retailului creste de la an la an in ochii consumatorilor sai.
17. Vodafone
Valoare brand: 39,7 miliarde dolari
Schimbare fata de 2012: -8%
Scaderea de 8% a valorii brandului Vodafone poate fi atribuita succesului recent al O2 si Orange. Totusi, la 40 miliarde de dolari, Vodafone ramane unul din cei mai mari operatori de telefonie mobila din Marea Britanie.
16. ICBC
Valoare brand: 41,1 miliarde dolari
Schimbare fata de 2012: -1%
Chiar daca unii nu au auzit de Industrial & Commercial Bank of China, aceasta este un instrument bancar urias. ICBC este prima din cele doua branduri chineze din top 20; ascensiunea se datoreaza densitatii clasei de mijloc din China.
15. UPS
Valoare brand: 42,7 miliarde dolari
Schimbare fata de 2012: 15%
Consumatorii trebuie sa primeasca produsele comandate prin internet in cel mai scurt timp si aici intervine, cu succes, UPS.
14. Amazon
Valoare brand: 45,7 miliarde dolari
Schimbare fata de 2012: 34%
Oamenii pot cumpara orice, oricand, prin intermediul smartphone-ului si tabletei. De restul se ocupa Amazon.com. Compania domina zona de “consum digital” de carte. Amazon este de neoprit, la nivel global.
13. Wells Fargo
Valoare brand: 47,7 miliarde dolari
Schimbare fata de 2012: 20%
Dupa ce a cumparat Wachovia in 2008, Wells Fargo s-a extins de la o banca californiana la nivel national.
12. Verizon
Valoare brand: 53 miliarde dolari
Schimbare fata de 2012: 8%
Verizon s-a revigorat, dupa ce Apple a decis sa colaboreze si cu alti operatori de telefonie mobila, dincolo de AT&T. Pe masursa ce rivalitatea dintre Verizon si AT&T se accentueaza, Yuan estimeaza ca ambele branduri vor avea de castigat.
11. GE
Valoare brand: 55,3 miliarde dolari
Schimbare fata de 2012: 21%
GE continua sa fie una din cele mai respectate companii industriale din lume; construieste orice, de la avioane pentru avioane, pana la turbine eoliene si echipamente medicale. Inovatia este cuvantul cheie pentru GE. In privinta B2B, General Electric este unul din cele mai importante branduri.
10. China Mobile
Valoare brand: 55,4 miliarde dolari
Schimbare fata de 2012: 18%
China Mobile este cel mai mare operator mobil din China. Exista mai multi abonati la telefonie mobila in China, decat in SUA, spune Yuan.
9. Visa
Valoare brand: 56 miliarde dolari
Schimbare fata de 2012: 46%
Visa si-a asigurat inca o data prezenta globala, prin sponsorizarea Jocurilor Olimpice de la Londra din 2012. Valoarea brandului Visa a crescut semnificativ. Ca partener de incredere in zona platilor non-cash, Visa ramane un brand de neclintit.
8. Marlboro
Valoare brand: 69,4 miliarde dolari
Schimbare fata de 2012: -6%
Marlboro se afla mereu in top 10. Fumatul este restrictionat, cumva, in SUA, dar nu si in restul lumii. 25% din populatia lumii este fumatoare; cei mai multi fumatori consuma 5-10 tigari pe zi. “Si eu nu beau 10 sticle de apa pe zi”, spune Yuan.
7. Microsoft
Valoare brand: 69,8 miliarde dolari
Schimbare fata de 2012: -9%
Brandul Microsoft valoreaza 70 miliarde dolari si se afla intr-o forma excelenta, chiar daca valoarea sa a scazut cu 9%. Exista insa o confuzie legata de noul Windows si locul Microsoft in topul companiilor tehnologice. Compania a trecut printr-un proces de rebranding in vara lui 2012, pentru a ramane relevanta in ochii publicului.
6. AT&T
Valoare brand: 75,5 miliarde dolari
Schimbare fata de 2012: 10%
O alta companie americana care s-a dezvoltat vertiginos datorita consumului de produse mobile. Chiar daca Apple a batut si la alte usi, AT&T si-a pastrat valoarea intacta, ba chiar a crescut.
5. Coca-Cola
Valoare brand: 78,4 miliarde dolari
Schimbare fata de 2012: 6%
Coca-Cola stie sa se reinventeze. Consumul de sucuri carbogazoase este in crestere, nu in scadere. In 2013, Coca-Cola a prezentat o serie de automate personalizate, care le permite consumatorilor sa “amestece” propriile retete de Cola.
4. McDonald's
Valoare brand: 90,3 miliarde dolari
Schimbare fata de 2012: -5%
Yuan saluta modul in care McDonald's stie sa comunice eficient cu consumatorii sai; McDonald's stie sa se adapteze. Meniurile sale sunt mai sanatoase. McDonald's se dezvolta si in zona servicii de cafele si chiar ne dorim sa vedem pana unde poate ajunge, in acest sens.
3. IBM
Valoare brand: 112,5 miliarde dolari
Schimbare fata de 2012: -3%
112,5 miliarde dolari, atat valoreaza IBM. IBM este rege in zona B2B.
2. Google
Valoare brand: 113,7 miliarde dolari
Schimbare fata de 2012: 5%
Google le-a transmis consumatorilor ca este mult mai mult decat un simplu motor de cautare; Google ofera harti, servicii de email, shopping etc. Google face parte din viata noastra, punct. Compania paseste spre viitor cu produse precum Google Glass.
1. Apple
Valoare brand: 185 miliarde dolari
Schimbare fata de 2012: 1%
In ciuda criticilor, Apple continua sa ramana cea mai valoroasa companie din lume. In ultimii 8 ani, valoarea Apple a crescut cu 1.045%; compania a fost depasita, in acest sens, doar de Subway, care a crescut cu 5.145% (Subway nu a reusit insa sa intre in top 20 al celor mai valoroase branduri din lume).