Chiar daca numarul deturnarilor in regiune a scazut semnificativ fata de 2012, pirateria costa economia globala 18 miliarde dolari in fiecare an, potrivit unui raport al Bancii Mondiale, publicat in capitala somaleza Mogadishu.
Costurile se majoreaza, deoarece transportatorii maritimi sunt obligati sa schimbe rutele comerciale, facturile la carburanti cresc, precum si asigurarile premium, respectiv salariile garzilor de corp inarmate, angajate sa pazeasca navele.
Pirateria reprezinta o lovitura grea pentru economia tarilor est-africane, care se bazeaza pe turism si pescuit, releva acelasi raport.
Piratii strica imaginea de oaza turistica a acestor state si vizitele au scazut cu 6,5%. Potrivit BM, exporturile de produse din peste provenite din tarile afectate de piraterie au avut de suferit, diminuandu-se cu 23,8% incepand cu 2006, anul considerat ca fiind de inceput pentru fenomenul pirateriei.
Potrivit BM, tarile afectate de piraterie sunt Comoros, Djibouti, Kenya, Mozambic, Madagascar, Mauritania, Seychelles, Somalia, Tanzania, dar si Yemen, Pakistan si tarile din Golful Persic.
Economia Somaliei, tara grav afectata de razboi, care in septembrie a inaintat spre stabilitate, dupa ce si-a ales primul presedinte din ultimele decenii, este compromisa si de piraterie; Anual, costurile schimburilor comerciale cresc alarmant, cu milioane de dolari.
"Pirateria deriva din esecul sistemului politic somalez", a declarat economistul si autorul raportului citat, Quy-Toan Do. "Analizati sistemul, nu doar piratii".
Potrivit BM, incepand cu ianuarie 2005, piratii somalezi au intreprins 1.068 de atacuri. Din acestea, 218 au avut succes si a fost platita o recompensa medie anuala de 53 milioane dolari. In urma atacurilor, au murit intre 82 si 97 de persoane.
Un alt raport, realizat de Oceans Beyond Piracy, arata ca aceste costuri maritime ale economiei globale s-au situat la 5,7 - 6,1 milioane dolari in 2012, valori mult mai reduse decat estimarile Bancii Mondiale.