In ceea ce priveste pretul benzinei, majorarea accizelor de la 1 aprilie, retrogradeaza Romania, de pe primul loc ocupat detasat pana acum in topul celei mai ieftine benzine din UE, pe locul al 9-lea, Romania urmand a fi depasita de statele baltice, Luxemburg, Ungaria, Austria, Bulgaria si Polonia.
Noul lider al topului statelor cu cea mai ieftina benzina la nivelul UE va fi condus de Polonia (cu 1,267 euro/l). urmata de Estonia (cu 1,272 euro /l) si Bulgaria (cu 1,283 euro/l). Potrivit Oil Bulletin, publicat de Comisia Europeana, inainte de majorarea accizelor, Romania conducea acest top, cu 1,254 euro pe litru.
Majorarea de 7 eurocenti pe litru este in realitate una de 9,2 eurocenti pe litru, ca urmare a modificarii de la 1 ianuarie 2014 a modului de calcul al accizei si a includerii acesteia in baza de impozitare a TVA.
Astfel, calcularea accizei la cursul din 1 octombrie 2012, 4,5223 lei/euro, si nu la cel din 1 octombrie 2013 (4,4485 lei/euro, curs ce ar fi trebuit folosit la calcularea accizei, potrivit directivelor europene), si indexarea sa cu rata medie anuala a inflatiei din septembrie 2013, face ca majorarea de 7 eurocenti sa fie de fapt una de 7,4 eurocenti. Iar aplicarea TVA va duce presiunea fiscala creata de majorarea accizei, la 9,2 eurocenti. Calculat la cursul din 1 octombrie 2013, impactul fiscal al noilor accize ar fi, de la 1 aprilie 2014, de 40,9 bani pe litru.
Dupa majorarea accizelor de la 1 aprilie, un litru de benzina va costa in Romania 1,346 euro, devenind mai scump decat cel Austria (1,337 euro.l) sau cel din Ungaria (1,312 lei/l).
La motorina, impactul noilor masuri fiscale este si mai vizibil. Romania va urca in topul statelor cu cea mai scumpa motorina de pe locul 24 (cu 1,282 euro/l) pe locul al 9-lea (cu 1,374 euro/l), in imediata apropiere a mediei UE 28, de 1,376 euro/l. Motorina va fi mai scumpa nu numai comparativ cu statele din regiune, cum e cazul benzinei, ci si comparativ cu state precum Germania sau Franta.
Si asta nu din cauza lacomiei companiilor din domeniu, ci din cauza lacomiei guvernului Ponta. Dovada, locul fruntas ocupat de Romania in topul preturilor este confirmat si locul pe acre il va ocupa in topul ponderii taxelor si impozitelor in pret. Astfel, de pe locul al 19-lea ocupat pana la majorarea accizelor (46,6% - ponderea taxelor in pret), in ceea ce priveste motorina, Romania urma pe locul al 9-lea (cu o pondere a taxelor in pret de 50,2%). Ponderi mai mari ale taxelor in pretul motorinei mai au doar Franta (50,57%), Germania (50,73%), Slovenia (50,9%), Olanda (52%), Irlanda (52,6%), Suedia (55%), Italia (56,3%) si Marea Britanie (59,2%).
La celalalt capat al clasamentului se situeaza Luxemburg (cu 41,4%), Bulgaria (cu 41,9%) si Lituania (cu 42,7%).
In ceea ce priveste ponderea cea mai redusa a taxelor in pretul benzinei, Romania va cadea de pe locul al treilea (cu 49,69%) pe locul al 13-lea (cu 53,12%). Astfel, in timp ce soferii bulgari, cei luxemburghezi si cei estonieni vor plati taxe in proportie de sub 50% in pretul benzinei, statul roman va pune mana pe 53,12% din suma platita de fiecare roman pentru un plin.
Ultimele NOUTATI
Joburile din Romania pentru care nu bate nimeni la usa patronilor: "Nu vor sa munceasca"
Pregatiti-va de noi scumpiri: sectorul Constructiilor, pus la pamant de preturile mari
Anunturi apartamente ieftine de vanzare in Dubai: cat te costa sa te muti in Capitala Luxului
Tara europeana unde pensionarii primesc 2.000 de euro lunar de la stat: sunt cei mai fericiti oameni din lume
Aboneaza-te la Newsletterul Gratuit. Zilnic in Inboxul tau.
Partenerii nostri
CUM si UNDE ne putem plati obligatiile fiscale: Ghid ANAF privind modalitatile plata
Imprumut acordat de societate catre asociatul unic: atentie la suma maxima prevazuta de lege!
Factura emisa anul trecut si primita in 2024. Putem deduce TVA?
Stagiul militar si vechimea in munca. Poate fi luat in calcul la stabilirea zilelor de concediu?
Vanzarea tigarilor electronice catre minori, interzisa prin lege
Te-ar putea interesa si