Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici

Iulia Osman, CEO Raiffeisen Broker de Asigurare - Reasigurare: Statul nu are cum sa te ajute cand tu nu ai polita de asigurare obligatorie a locuintei

Iulia Osman, CEO Raiffeisen Broker de Asigurare - Reasigurare: Statul nu are cum sa te ajute cand tu nu ai polita de asigurare obligatorie a locuintei
de la 17 Oct. 2013 Exclusiv
Iulia Osman, CEO Raiffeisen Broker de Asigurare - Reasigurare: Statul nu are cum sa te ajute cand tu nu ai polita de asigurare obligatorie a locuintei Tags: asiguraribrokeriulia osmanraiffeisen

Nici macar paranoia cutremurelor nu i-a facut pe romani sa isi schimbe gandurile in a-si pune putina siguranta financiara pe case prin Asigurarea Obligatorie a Locuintelor (AOL). Asiguratorii lupta pe acest segment de piata cu o "mentalitate romaneasca", cea in care locuitorii tarii inca mai cred ca statul ar trebui sa-i ajute financiar si material in cazul unei calamitati. Pentru asta exista, de fapt, asigurarile. In prezent, nici macar 10% din locuintele tarii nu au polita PAD, de fapt, procentul este mai apropiat de 5,5%. Dar pana la aceasta avem o problema si mai grava. Daca sunt sanse mici ca o casa sa iti fie distrusa chiar si o data, intr-o viata, nu acelasi lucru se poate spune si despre aparitia unei boli. Iulia Osman, Director Executiv al Raiffeisen Broker de Asigurare - Reasigurare ne-a vorbit despre piata de asigurari din Romania, o parte din sincopele ei, dar si despre o parte din solutiile care ne sunt la indemana.


Intotdeauna a existat o discrepanta intre parerile clientilor si cele ale asiguratorilor, ce-i lipseste sistemului de asigurari local pentru a fi la un alt nivel, ca dezvoltare? 
 
Din pacate, aceste discrepante vor continua sa existe pana cand nu vom reusi sa schimbam mentalitatea societatii romanesti, in ansamblul ei. Am spus-o si o voi repeta, cu fiecare ocazie in care voi vorbi public: este necesar un efort unitar si continuu al intregii piete, asiguratori si brokeri, pentru a educa din punct de vedere financiar, atat actualii clienti, cat si pe cei potentiali. Acest lucru se poate face prin intermediul mijloacelor mass media si mai ales printr-o forta de vanzari foarte bine instruita. Aici ma refer la forta de vanzari a brokerilor - sau mai bine zis a consultantilor in asigurari, dar si la personalul societatilor de asigurare.
 
Pentru ca asiguratul sa inteleaga de ce plateste o anumita suma pe o polita de asigurare si pentru ca asteptarile lui sa coincida cu realitatea, mai ales in caz de dauna, trebuie sa i se explice foarte clar cum functioneaza conceptual asigurarea. Este necesar sa i se explice foarte clar, in detaliu, caracteristicile si modul de functionare al asigurarii care se pliaza pe nevoile sale. In acest mod, clientul asigurat va intelege ca in fata hazardului nimeni nu este protejat, iar rolul asigurarii este exact acela de a aduce protectie financiara in fata evenimentelor imprevizibile.
 
Discrepanta pe care o mentionati si chiar neincrederea in asigurari vor continua sa existe cata vreme clientul asigurat nu este bine informat si nu este ajutat sa aleaga produsul de asigurare pe baza nevoilor sale. Cum facem asta? In momentul in care este fata in fata cu clientul, consultantul in asigurari discuta cu el si identifica impreuna cu acesta care sunt cele mai mari riscuri la care se expune in activitatea sa de zi cu zi.
 
De exemplu, daca este vorba de o afacere de familie - un cabinet stomatologic privat deschis de un medic, tata si cap de familie. Acesta va avea nevoie atat de asigurarea specifica echipamentelor medicale, de asigurarea de raspundere civila generala si bineinteles de cea de raspundere profesionala (malpraxis), dar si de asigurarea de sanatate si asigurarea de viata. In acest fel, daca acesta pateste ceva, el si familia sa nu se vor trezi peste noapte intr-un mare impas, din punct de vedere financiar.
 
In Romania inca mai exista “crezurile socialiste”, multi considerand ca in caz de calamitate statul trebuie sa le reconstruiasca locuinta. Cat de mult afecteaza acest lucru business-ul asiguratorilor, pe segmentul asigurarilor de locuinte?
 
Aveti dreptate, din pacate. In Romania anului 2013, inca mai exista o parte considerabila a populatiei care are aceste „crezuri socialiste”. Realitatea insa s-a schimbat incepand din 1989, odata cu Revolutia, cand am facut trecerea de la o societate de tip socialist la una democratica, in care omul, in calitatea lui de cetatean, este tratat ca un individ raspunzator de propriul sau destin, de sanatatea si bunastarea sa materiala.
 
Ceea ce ne duce din nou la tema mentalitatii romanilor, care cu siguranta trebuie adusa la realitatile zilei. Iar realitatea este ca statul nu are din ce si cum sa te despagubeasca sau cum sa-ti reconstruiasca casa, daca tu nu ai macar o polita de asigurare obligatorie a locuintei (polita PAD).
 
Prima pentru o asigurare obligatorie a locuintei este de 10 euro pentru locuintele de tip B (paianta si chirpici) si 20 de euro pentru locuintele de tip A (beton, ciment, etc.), iar in caz de dauna in urma unui cutremur, a indundatiilor sau a unei alunecari de teren, suma maxima acordata ca despagubire este de 10.000 pentru locuintele de tip B, respectiv 20.000 de euro pentru locuintele de tip A. Cu toate acestea, prea putini romani constientizeaza ca polita obligatorie nu este suficienta din simplul motiv ca sumele respective nu sunt suficiente, pentru a reconstrui locuintele.
 
Insa, pentru ca suntem o societate democratica, cu economie libera, exista societatile de asigurari, care prin politele facultative pot acoperi eventualele costuri cu reconstructia casei, in caz de dauna totala sau partiala pentru riscuri mult extinse fata de cele trei mentionate. In Romania insa, la data de 30 septembrie 2013, erau active doar 426,000 de polite PAD la nivel national, ceea ce inseamna sub 10% din totalul locuintelor din Romania.
 
Cat de mult s-a simtit in asigurarile de locuinte, in ultimele saptamani, paranoia cutremurelor? Cat de influentabili sunt romanii pe acest segment?
 
In mod normal, ar fi trebuit ca toti proprietarii de locuinte care nu au asigurare sa isi asigure casele. Realitatea insa este alta. Putine, mult prea putine locuinte din Romania sunt asigurate - dupa cum am spus sub 10% dintr-un total de peste 8 milioane.
 
„Promovarea” unui astfel de eveniment nefericit ar trebui sa aiba un impact in comportamentul conationalilor nostri. Cu toate acestea, numarul de polite de asigurare a locuintelor nu a crescut considerabil in ultimele saptamani. Repet, asigurarea locuintei tine de protectia financiara a familiei care locuieste in acea casa. Nu este vorba nici despre lux, nici despre moft sau paranoia.
 
Cum va explicati lipsa unei “mentalitati a asigurarii” la noi?
 
Pe langa lipsa educatiei financiare, care in societatile dezvoltate din punct de vedere economic incepe la scoala inca din clasele primare (deci, educatia financiara este institutionalizata) mai avem si mentalitatea totala gresita, conform careia ne ghidam dupa principiul ”mie nu mi se poate intampla”.
 
Atata timp cat vom merge pe aceasta convingere superficiala, vom vedea in continuare foarte multe cazuri dramatice la stiri, pe care tot statul va trebui sa le rezolve. Din pacate insa, resursele statului sunt limitate, ceea ce ii lasa pe cei mai multi romani, in lipsa asigurarilor, expusi in fata a diverse si multiple riscuri.
 
Tuturor ni se poate intampla, pentru ca nimeni nu poate sa prevada viitorul. In fata riscurilor, intr-o societate democratica, asigurarea este singura metoda de protectie financiara a cetateanului.
 
Ce asigurari lipsesc de pe piata din Romania (care sunt foarte folosite in afara), desi ar trebui sa le avem si noi?
 
Nu consider ca ne lipsesc anumite clase de asigurari. Daca insa lipsesc, in mod exceptional, anumite produse de asigurare, atunci asiguratorii si mai ales brokerii de asigurari pot negocia cu asiguratori din afara tarii in vederea construirii celei mai bune solutii de asigurare.
 
Ceea ce lipseste la noi este aplicarea consecventa a legilor in vigoare si aici cel mai elocvent exemplu este cel al asigurarii obligatorii a locuintelor. Legea spune ca proprietarii care nu au o astfel de polita contractata sunt pasibili de amenda cuprinsa intre 1.000 si 5.000 de lei. Pana acum insa, nu cred ca a fost aplicata nicio sanctiune in acest sens, chiar daca legea a intrat in vigoare de cativa ani deja si sunt asigurate numai 426.000 de locuinte, din peste 8 milioane.
 
Avem un sistem sanitar bolnav cum afecteaza acesta segmentul asigurarilor de profil?
 
Nivelul la care se afla sistemul sanitar din Romania se reflecta direct in dezvoltarea produselor de asigurare privata de sanatate. Afectarea sanatatii nu este o chestiune de "daca", ci mai degraba de "cand". Iar cand acest lucru se intampla, clientul nostru are nu una, ci doua probleme - unde ma tratez si cu ce costuri?
 
Atat timp cat insa nu exista o infrastructura de clinici si spitale care sa ofere servicii medicale de calitate pe intreg teritoriul tarii, posibilitatile asiguratorilor de a veni cu produse competitive sunt limitate la retelele clinicilor si spitalelor private.
 
Cu toate acestea, clasa asigurarilor de sanatate inregistreaza cresteri in ultima perioada, iar faptul ca tot mai multi asiguratori vin cu produse noi si parteneriate pentru acest segment confirma prioritatea pe care acestea o reprezinta in strategia lor de dezvoltare.
 
Cum predomina in portofoliul pe care-l aveti? Ce ar trebui sa se intample la nivel economic pentru ca acesta sa isi schimbe proportiile?
 
Portofoliul nostru nu face exceptie de la structura generala a pietii de asigurari din Romania. Predomina asigurarile auto insa, ca dinamica, inregistram cresteri importante pe segmentul produselor de asigurare de raspundere civila si al celor de asigurare pentru energia verde.
 
Ar trebui sa se produca acea schimbare de mentalitate despre care am mai pomenit si sa evoluam ca societate in ansamblu. Pentru ca antreprenorul roman sa cumpere asigurari nu doar pentru ca asa impune banca si nu doar pentru cel mai mic pret, ci sa cumpere asigurari care sa ii aduc protectia financiara necesara construirii unei afaceri reziliente.


Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Cat de utila va este aceasta informatie?
Noteaza folosind stelele

Rating:


Nota: 5 din 5 - 1 vot.

Alte articole similare pentru fiecare cuvant
click pe cuvantul dorit


Newsletter zilnic GRATUIT
Manager de succes - 6 strategii imbatabile
Aboneaza-te GRATUIT la Newsletter-ul Manager.ro pentru a primi cele mai proaspete informatii si analize referitoare la subiectele care te intereseaza!


Da, doresc să descarc GRATUIT cadoul si să primesc informaţii despre produsele, serviciile, evenimentele etc. oferite de Rentrop & Straton
Termeni si conditii de utilizare a site-ului Nota de informare
Top imagine

Comentarii

6 comentarii


Atentie! Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!

ioana haitchi 2013-10-18 16:39:23
Această asigurare prin efectul legii este prima taxă care a fost boicotată fiscal de către populaţie!
Florin 2013-10-18 10:07:43
dna inainte de toate voi cu asigurarile invatati sa fiti seriosi si apoi sa puneti asemenea probleme
liviu g 2013-10-18 09:46:10
buna ziua,
intrebare care trebuia sa o puneti si mai ales sa vi-o puneti

de ce nu au romanii incredere in asigurari!????
in rest vorbiti degeaba!?
pentru ca in contract sunt numai smecherii.
deci la dv. e problema!? sa nu mai vorbim de despagubirii!
Lucian Manciu 2013-10-18 09:45:46
Articolul este corect, ancorat in realitatile societatii romanesti, dar nu atinge un punct. Daca in momentul aparitiei evenimentului acoperit de polita, asiguratorul ar manifesta interes fata de nevoia asiguratului si nu o atitudine aroganta de tipul 'EU SPUN CE SE DESPAGUBESTE SI CE NU' si nu ar fi atat de multe acte birocratice de efectuat pana se primeste despagubirea, poate clientii asiguratorilor nu ar mai fi reticenti la diferite polite de asigurare. O alta problema, care este oare afacerea statului pentru a ne obliga la plata acestei polite? ajungand sa impuna preluarea in asigurarea obligatorie anumite evenimente ce erau asigurate in polita facultativa?In alte parti asiguratorii conving clientii sa se asigure prin campanii de informare, la noi prin obligatii impuse de STAT.
Multumesc.
Cristian 2013-10-18 09:33:24
Sunt perfect de acord cu Ioana. Madam Iulia gandeste tipic pentru cineva care isi vede doar propriul buzunar, si nu intelege ca pur si simplu romanii nu au bani de donat brokerilor si asiguratorilor care au salarii mai mari si de 100 de ori decat asiguratii. Aceasta duduita nu intelege ca oamenii nu au bani, ci considera ca brokerii nu sunt suficienti de convingatori pentru a-i face pe cetateni sa le dea lor banii. In plus asigurarea obligatorie nu acopera decat o foarte mica parte din pagube. Locuintele sunt asigurate pentru MAXIM 10 mii, respectiv 20 mii euro. Asta inseamna ca asiguratorul nu va plati niciodata suma maxima. Am urmarit despagubirile acordate in primul an si am constatat o medie undeva pe la 100 de euro per dauna. Pentru atat ce rost are sa platesti o asigurare de 20 de euro pe an? Doamna respectiva este intr-o foarte mare eroare cu privire la asa zisa mentalitate romaneasca socialista. Romanii au fost adusi in pragul disperarii in ultimii 20 de ani si regreta socialismul pentru ca acum nu mai pot astepta nimic de la stat. Au inteles ca nimeni nu le mai da nimic, si este normal ca cineva care a suferit o astfel de tragedie sa-si planga necazul si orice ajutor e binevenit. Toti incearca sa jupoaie 7 piei de pe romani, incepand cu statul, angajatorii de stat si privati, si nu in ultimul rand asiguratorii isi freaca mainile cu satisfactie la gandul banilor luati cu japca prin asigurarile obligatorii. Madam mentioneaza amenzile de care sunt pasibili cei care isi asuma pierderea locuintei in caz de 3 calamitati, subliniind inca o data ca cetateanul roman nu are libertatea de a hotari soarta bunurilor proprii. Eu propun ca asigurarea obligatorie sa se mareasca cu 5 euro si sa includa pe langa cele 3 calamitati si cazul in care iti cade pe casa un avion, deoarece este la fel de vrecvent ca si cele 3 calamitati. Acest articol este o reclama proasta in favoarea unor excroci care ne considera dobitoci, si care isi inchipuie ca e suficient sa ceara pentru a primi to mai multi bani. Apropo, oare nu asiguratorii se afla printre romanii cu cele mai mari venituri??? De unde scot ei acei bani??? Ce produc??? Ce afaceri fabuloase fac?? Excrocheaza oameni cumva???
ioana haitchi 2013-10-18 08:37:54
Abia am reuşit să citesc fără să mă sufoc în prostia acestei disertaţii. Dacă ar fi să abordăm această metafizică a “metalităţii româneşti”, aş putea spune fără remuşcări, că însuşi conceptul de asigurare a fost “avortat” de fiecare dată din cauze genetice. Încă nu s-a înţeles că dacă nu se creează un “Pool”, acest tip de asigurare nu există. Şi un “Pool” are valoare zero dacă este format din nişte asigurători în prag de faliment, iar reasigurătorii-s plecaţi în Tenerife. Şi dacă blocurile comuniste din Cluj vor avea ultimul “vals” sub unda de şoc, atunci n-are bani de despăgubiri nici “Mama lui acid clorhidric”. Aşadar, doamna Iulia Osman, vă învit să urmaţi cursurile înalte de folclor metafizic unde transhumanţa vă poate împlini dezideratele.
Top imagine
Newsletter zilnic GRATUIT
Manager de succes - 6 strategii imbatabile
Aboneaza-te la newsletterul Manager.ro si primeste ultimele noutati pe email.

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit  "Manager de succes - 6 strategii imbatabile".

Consilier Managementul Deseurilor

Descarca Alerter Manager.ro



Cele mai citite stiri




Ultimele comentarii



Aboneaza-te la Newsletterul Gratuit.
Zilnic in Inboxul tau.
Din fericire, NU scriem despre
cancan, showbiz, lifestyle sau scandal.

Adauga e-mailul tau pentru Stiri din Romania reala, cu informatii zilnice, articole din economie, politic si administrativ.

Da, vreau sa primesc newsletterul zilnic.
Advertisement