Prin analiza preturilor diferite la burgerii Big Mac de la McDonald's in diferite tari din zona euro, intre iulie 2011 si ianuarie 2013, Guntram Wolff, economist in cadrul think-tank-ului Bruegel, a descoperit ca unele tari cu probleme economice, precum Irlanda, au strans cureaua, in timp ce altele au intins si mai mult plapuma.
Pretul unui Big Mac a fost folosit timp de mai multe zeci de ani de catre The Economist, pentru a analiza economia globala - in situatia in care preturile Big Mac-ului difera in jurul lumii.
Potrivit studiului lui Wolff, cresterea pretului la Big Mac in Grecia, Portugalia si Spania a fost mai putin accentuata decat media zonei euro, in timp ce in Irlanda preturile au scazut. Acestea sunt principalele tari care au trecut prin numeroase reforme economice, din cauza crizei datoriilor.
Wolff considera ca rationamentul sau este just. De exemplu, in Irlanda, care a realizat numeroase reduceri de cheltuieli, dupa ce a primit ajutor financiar international, pretul hamburgerilor McDonald's a scazut de la 3,80 euro la 3,50 euro.
Exista insa o exceptie. Italia, o tara foarte indatorata, ramane cea mai scumpa tara din zona euro, in privinta pretului unui Big Mac - care costa 3,85 euro, in comparatie cu Germania, unde costa 3,64 euro.
"Italia", spune Wolff, "trebuie sa aplice politicile corecte, pentru a contracara nivelul ridicat al inflatiei".